czy podczas kiszenia żuru należy :

1. Data: 2006-09-19 10:39:41

Temat: czy podczas kiszenia żuru należy :
Od: "ABC" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

1. Jak nastawię żur do ukiszenia, czy należy go co jakiś czas mieszać , czy
nie mieszać ?
2. Czy jak się wytworzy jakaś piana na powierzchni, należy ją zebrać czy
pozostawić ?
3. Może jeszcze jakieś PRAKTYCZNE rady, bo to moje pierwsze kiszenie

--

Andrzej

2. Data: 2006-09-19 10:49:07

Temat: Re: czy podczas kiszenia żuru należy :
Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

ABC napisał(a):
> [...]
> pozostawić ?
> 3. Może jeszcze jakieś PRAKTYCZNE rady, bo to moje pierwsze kiszenie

Nic nie robić. Zostawić i czekać. Przynajmniej ja tak robię, jak już
robię :-).

Pozdrawiam
Ewa

3. Data: 2006-09-19 11:00:33

Od: "ABC" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nic nie robić. Zostawić i czekać. Przynajmniej ja tak robię, jak już robię
> :-).

a ile dni kisisz ? i co dalej zlewasz do butelek i do lodówki, ile może stać
po, zlaniu

4. Data: 2006-09-19 12:26:03

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

ABC napisał(a):

> a ile dni kisisz ? i co dalej zlewasz do butelek i do lodówki, ile może
> stać po, zlaniu

Kiszę około tygodnia. Potem gotuję na tym żur i już. Resztę, która mi
ewentualnie zostaje, oddaję znajomym :-). Pewnie można zlać do butelek i
przetrzymać w lodówce. Ja nie robiłam nigdy większych zapasów.

Pozdrawiam
Ewa

5. Data: 2006-09-19 12:43:48

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"ABC" <a...@p...onet.pl> wrote in message
> 1. Jak nastawię żur do ukiszenia, czy należy go co jakiś czas mieszać ,
> czy nie mieszać ?

Można, a nawet trzeba - zakisa równomiernie,

> 2. Czy jak się wytworzy jakaś piana na powierzchni, należy ją zebrać czy
> pozostawić ?

Przed zlaniem na sitko zebrać.

> 3. Może jeszcze jakieś PRAKTYCZNE rady, bo to moje pierwsze kiszenie

Próbować za każdym razem czystą łyżką, aby ślina nie dostała się do żuru.
Gdy już kwaśny, o zapachu kwaśnego mleka - można gotować żur. Na wodzie lub
rosole, np. woda 2/3 objętości, 1/3 objetości żur. Tyle że wcześniej do wody
wrzucić 2-3 ziarna ziela angielskiego, 3-4 pieprzu czarnego, liść laurowy,
1-2 grzybki suszone lekko posolić i nalać 2-3 łyżki oleju. Gdy się zagotują
(grzybki trzeba trochę pogotować) wlać przecedzony przez sitko żur.
Zagotować mieszając, aby nie wykipiał. Wsypać majeranek i czosnek z praski
(1-2 ząbki). Wlać słoninę zesmażoną na skwarki.
Można dodać boczek wędzony i kiełbasę, na talerz - jajko na twardo, twaróg
biały i mięso gotowane (jeżeli żurek jest na rosole), wiórki chrzanu.
Można dać śmietanę, którą (słodką) też regulujemy nadmierną kwasowość,
gdy się trafi.
Opcje:
1) - można gotować na wywarze z białej kiełbasy dodając ją do żuru na końcu
pokrojoną w talarki.
2) zupę ziemniaczaną ugotowaną na dudkach (płucka pokrojone w kawałeczki)
zalać surowym żurkiem - majeranek i czosnek obowiązkowo - będzie zalewajka.

6. Data: 2006-09-19 13:39:18

Od: Marsjasz <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zalać surowym żurkiem - majeranek i czosnek obowiązkowo - będzie zalewajka.

ja jeszcze dodaje pare lyzeczek ostrego chrzanu...
pozdrawiam
Mars

7. Data: 2006-09-19 14:50:20

Od: "ABC" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marsjasz" <d...@w...pl> napisał w wiadomości

> ja jeszcze dodaje pare lyzeczek ostrego chrzanu...

też słyszałem o tym, ale jaki ma to być chrzan, świeży starty czy taki ze
słoika

--

Andrzej

8. Data: 2006-09-19 14:54:47

Od: "ABC" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> ja jeszcze dodaje pare lyzeczek ostrego chrzanu...
> pozdrawiam
> Mars

nie zapytałem czy do kiszenia czy do gotowanego wywaru

9. Data: 2006-09-19 14:54:55

Od: Marsjasz <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

ABC napisał(a):

> Użytkownik "Marsjasz" <d...@w...pl> napisał w wiadomości

> też słyszałem o tym, ale jaki ma to być chrzan, świeży starty czy taki
> ze słoika

mozna zetrzec swiezy jak kto ma...
ale ja daje najczesciej ostry ze sloika...
Mars

10. Data: 2006-09-19 14:58:17

Od: Marsjasz <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

ABC napisał(a):

> nie zapytałem czy do kiszenia czy do gotowanego wywaru
juz do gotowanego zuru...

nóż do korniszonów?
Potrawa dla karmiącej
przepis na pyzy
Prosba o pomoc z obiadem
papryka w zalewie jakiejs CD. /kiszona???/