czy sadlo wieprzowe jest zdrowe?

1. Data: 2003-11-20 11:56:36

Temat: czy sadlo wieprzowe jest zdrowe?
Od: Jacek Raczko <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

sluchajcie - matka mnie tu pyta, czy uzywanie wytopionego sadla wieprzowego
jako tluszczu do smazenia np nalesnikow, plendzy czy smazenia innego miesa
jest zdrowe?

jak to sie ma w porownaniu z olejem, oliwa?

1. Data: 2003-11-20 12:14:09

Temat: Re: czy sadlo wieprzowe jest zdrowe?
Od: "Anna Ladorucka" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Jacek Raczko" <w...@o...pl> napisal w wiadomosci
> [...]
> jest zdrowe?
>
> jak to sie ma w porownaniu z olejem, oliwa?

Oliwa nie nadaje sie do smazenia, poniewaz po podgrzaniu do wysokiej
temperatury tworzy substancje rakotworcze.
Olej jest chyba zdrowszy od smalcu, poniewaz zawiera tluszcze nienasycone,
roslinne, ktore OIDP sa zdrowsze od tluszczow zwierzecych.
Ania

www.biblioNETka.pl - Sprawdz, co lubisz czytac!

1. Data: 2003-11-20 14:00:55

Od: Jacek Raczko <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 20 Nov 2003 13:14:09 +0100, Anna Ladorucka wrote:

> [...]
> Olej jest chyba zdrowszy od smalcu, poniewaz zawiera tluszcze nienasycone,
> roslinne, ktore OIDP sa zdrowsze od tluszczow zwierzecych.

no... ok ok... ale co z sadlem? bo smalec to nie to samo co sadlo... matka
mi tu mowi, ze na sadle sie pieklo paczki, chrusciki i faworki...
konsystencja smalcu i sadla jest inna po przetopieniu... wiec? ktos ma
jakies informacje na temat sadla?

1. Data: 2003-11-20 15:34:29

Od: "Nina" <n...@w...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

--

Smiem obawiac sie, ze sadlo moze byc jeszcze gorszym zatykaczem zyl od
smalcu.

pozdrawiam

Nina
http://pyrypy.poznan4u.com.pl/pyrypy.php?state=showu
ser&userid=185791

1. Data: 2003-11-20 18:40:05

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jacek Raczko wrote:

> sluchajcie - matka mnie tu pyta, czy uzywanie wytopionego sadla wieprzowego
> jako tluszczu do smazenia np nalesnikow, plendzy czy smazenia innego miesa
> jest zdrowe?

Czemu mialoby być niezdrowe? Niezdrowe mogłoby być dopiero długotrwałe
jedzenie rzeczy smażonych wyłącznie na sadle.

Władysław

1. Data: 2003-11-20 18:47:45

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jacek Raczko wrote:

> no... ok ok... ale co z sadlem? bo smalec to nie to samo co sadlo...

Nie to samo. Smalec to tłuszcz wytopiony ze słoniny lub sadła. Sadło to
tkanka tłuszczowa obrastająca wnętrznści zwierzęcia.
matka
> mi tu mowi, ze na sadle sie pieklo paczki, chrusciki i faworki...

Raczej smażyło, nie piekło.

> konsystencja smalcu i sadla jest inna po przetopieniu... wiec? ktos ma
> jakies informacje na temat sadla?

Sadło, złaszcza nerkowe to najlepszy tłuszcz ze świni. Smalec z sadła,
jak każdy przetopiony tłuszcz zwierzecy dobrze się nadaje do smażenia,
zwłaszcza w głębokim tłuszczu, bo wytrzymuje wysokie temperatury. Ma
natomiast .moej zapachu niż smalec ze słoniny. Jeszcze lepszy jest
chyba przetopiony wołowy łój nerkowy.

Władysław

1. Data: 2003-11-20 19:21:18

Od: "mangha" <RedXIII@[do wycięcia]wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Anna Ladorucka" <a...@p...onet.pl> napisał w > Oliwa
> [...]
nienasycone,
> roslinne, ktore OIDP sa zdrowsze od tluszczow zwierzecych.

Sory za brutalność, ale bzdury piszesz. To właśnie czysta oliwa jest
najzdrowszym tłuszczem do smażenia, ponieważ po podgrzaniu do bardzo
wyssokiej tepm. nie wytwarza substancji rakotwórczych. Takie same
właściwości ma olej roślinny.

Natomiast smalec i w ogóle tłuszcze zwierzęce są bardzo niezdrowe -
przyczyniają się do powstania wielu groźnych chorób, w tym chorób
serca i raka. Oczywiście małe ilości nie zaszkodzą zdrowej osobie.

mangha

1. Data: 2003-11-20 19:24:10

Od: "mangha" <RedXIII@[do wycięcia]wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "mangha" <RedXIII@[do wycięcia]wp.pl> napisał
> Takie same
> właściwości ma olej roślinny.

Sorki, miało być: olej rzepakowy 100% :)) Pozostałe oleje roślinne
również powinny być używane do smażenia za względu na te substancje
rakotwórcze.

mangha

1. Data: 2003-11-20 19:29:35

Od: "walkie!" <walkie_precz_ze_spamem@wroclaw_tu_cos_do_wywalenia.net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik mangha napisał:

> [...]

> przyczyniają się do powstania wielu groźnych chorób, w tym chorób
> serca i raka. Oczywiście małe ilości nie zaszkodzą zdrowej osobie.

Justyna - walkie!
http://walkie.cegla.art.pl & http://shanties.art.pl
http://www.banana.szanty.pl/przs/grupa/index.php?act
ion=pokaz&id=25
Nawet ząb bywa wstawiony!

1. Data: 2003-11-20 19:32:12

Od: "mangha" <RedXIII@[do wycięcia]wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Cóż, niech przemówią największe światowe autorytety...
poczytaj sobie na stronie WWW Amerykańskiego Towarzystwa Serca
(http://www.americanheart.org) i Światowej Organizacji Zdrowia
(http://www.who.org/). Polecam także stronę www.cancer.gov

mangha

Twister - KFC