Re: czy zmienic tabletki ??

From: dradam <x...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: czy zmienic tabletki ??
Date: Wed, 02 Apr 2003 06:45:33 -0700

On Wed, 2 Apr 2003 11:00:22 +0200, "psz" <p...@w...pl> wrote:

>Dziewczyna (21 lat) od jakiegos roku bierze Cilest, teraz zrobi sobie
>miesieczna przerwe, jak zalecil lekarz.

Kolejna bzdura.

>Ostatnio przeczytalem ze dla tak mlodych kobiet
>bardziej zalecany jest Harmonet. Czy lepiej byloby aby po tym miesiacu
>przerwy zaczela
>brac Harmonet ?? Czy ma pozostac przy Cilescie ? Jaka jest Wasza opinia ??

Widac, ze w Polsce jest pelno przesadow. Takich jak na przyklad
badanie "poziomow hormonow" itp.

Jak sie to na swiecie robi i jak sie dobiera zapisywane tabletki ?

Poniewaz kazda kobieta ma inna wrazliwosc na poszczegolne hormony
(skladniki BCP), a takze, co tu duzo gadac ma inna wyjsciowa
kompozycje "hormonalna" najwaniejsza w tym przypadku jest obserwacja
odpowiedzi pacjentki na podawany srodek. Niezaleznie od ustalonego
"wyjsciowo" typu "hormonalnego".

Po mniej wiecej 2-3 cyklach , w trakcie ktorych pacjentka przyjmuje
BCP, wraca ona do mnie i relacjonuje jak sie ona czuje. Jakie ma
objawy uboczne ....

I tutaj pomaga mi wykaz dostepnych miejscowo BCP, w ktorym BCP (birth
control pills) poszeregowane sa w zaleznosci od poziomu aktywnosci w
zakresie trzech glownych "skladnikow" (estrogenowego, progesteronowego
i androgenowego).

I moim zadaniem, w zaleznosci od zglaszanych objawow jest tak dobrac,
kolejno zapisywana pigulke, aby przy mozliwie najnizszej ogolnej dawce
hormonow, pacjentka miala jak najmniej objawow ubocznych.

I obowiazkiem lekarza, zapisujacego BCP jest po prostu zapamietanie
tej tabeli. A jak ktory jest starszy i ma klopoty z zapamietaniem (jak
ja mam) to znakomicie pomaga wykres. Ktorego skan zamiescilem pod:

http://polscy-lekarze.net/polemiki/BCP.jpg

Poniewaz jestem gadatliwy i lubie sobie pogadac z mlodszymi kobietami
to wyciagam ten wykres , ustalam jakie sa objawy uboczne i porownuje z
tym co mi pacjentka raportuje. A potem to juz idzie z gorki - bo
najczesciej kobitka/dziewczynka sama zalapuje idee i mowi " ooo, to ja
sprobuje pozazywac taki to i taki srodek i zobaczymy jak na niego
zareaguje !".

Przypuszczam, ze taki "grafik" bez problemow opracuje ktos w Polsce i
ja nie bede mial zadnych problemow przed wystawieniem go na WWW do
wspolnego uzytku i zabawy .

>Pytanko nr2: Czy zalecane jest wykonanie badan: proby watrobowe, lipidogram
>po roku brania tabletek ?

Raz do roku kazdy pacjent/pacjentka winna miec wykonane tak zwane
"badanie ogolne" ("complete medical") . W zaleznosci od potrzeb i
czynnikow ryzyka zleca sie wykonanie takich to a nie innych badan
dodatkowych.

Pozdrawiam

dradam

PS. Przepraszam za wielkosc pliku, ale zawsze latwiej jest plik
zmniejszyc niz powiekszyc, a zalezalo mi na dokladnosci.