dlaczego potrzebujemy piękna

51. Data: 2012-03-25 17:50:10

Temat: Re: dlaczego potrzebujemy piękna
Od: Nemezis <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Chiron napisał(a):
> [...]
> yuanów RMB. Sprzedano 201 obrazów olejnych i rzeźb, wykonanych przez
> artystów chińskich. Wśród 30 artystów, których obrazy były najlepiej
> sprzedawane, byli malarze szkoły realistycznej, tacy jak Chen Yifei, Ai
> Xuan i Yang Feiyun. Ich prace sprzedano za conajmniej 1 milion yuanów
> RMB każda.
> ..."
>

> BTW. Malarstwo chińskie, to ani socrealistyczne ani tym bardziej
> sakralne, ale z pewnością ciekawe:
> http://www.yahqq.com/gallery/20010005/list_1146.html

> Nie ja- a glob. Porównał sztukę sakralną do socrealizmu. Ja mu wskazałem

W średniowieczu natomiast, malarstwo było natomiast w całości
religijne, a chrześcijanie, w przeciwieństwie do Greków,wstydzili się
nagości i uważali ją za coś niestosownego. Stąd też przez setki lat
Jezus, Matka Boska i wszyscy święci byli starannie ubierani. Zgodnie z
dość ascetycznymi ciągotami średniowiecza, umiłowanie dla nagiego
ciała ludzkiego nie miało szans na przebicie się przez skorupę
"jedynie słusznego kierunku". Istnieją jednak przekazy, że niektórzy
słynni malarze późnego średniowiecza zajmowali się w wolnych chwilach
tworzeniem dość frywolnych dzieł, zwykle na zamówienie bogatych
mieszczan. Przypisywane jest to najczęściej twórcom z przełomu
średniowiecza i renesansu, np. samemu wielkiemu Giotto di Bondone. Bez
względu na autentyczność tych anegdot, można z dużą pewnością
twierdzić, że sztuka aktu była również kultywowana w średniowieczu,
był to jednak akt nieprofesjonalnyi podobnie jak odnalezione obrazy z
Pompejów, z powodu swojego przeznaczenia - tj. ozdabiania domów
bogatych mieszczan - prawdopodobnie dość wulgarny.
Prawdziwy akt jest więc związany z renesansem . Jak wiadomo, ludzkie
ciało było w tym okresie darzone wielką miłością i stopniowo zsuwał
się z niego płaszczyk wstydu. Za pierwszy akt w historii europejskiego
malarstwa uznaje się często"Adama i Ewę" z Ołtarza Gandawskiego, Jana
van Eycka z 1432 roku, choć można oczywiście kłócić się nad zakresem
pojęcia "akt".Tak czy inaczej tytułowa para jest zupełnie naga, choć
oboje okrywają skromnie swoje łona dłońmi, a Adam nawet szmatką.

http://1.bp.blogspot.com/_nv7eElu0cow/S32gSL0Vq6I/AA
AAAAAAANM/jtn2x-GXhHc/s1600-h/vaneyck.jpg

Istotny jest tu fakt, że ciało jest głównym i jedynym tematem tego
obrazu, w przeciwieństwie do innych częstych w tym okresie
przedstawień rajskiej pary, akcentujących to postać węża, to Boga, to
zaś sam fakt wygnania z Edenu. Jako ciekawostkę, można przytoczyć też
fakt, że Jan van Eyck, jako jeden z pierwszych malarzy europejskich XV
wieku zaczął stosować technikę olejną w swoich obrazach - nie
mieszając jednak farb na palecie lecz przez nakładanie laserunków.
Jednak do rzeczy. Właśnie podkreślenie ciała jako najważniejszego
tematu obrazu jest wyznacznikiem"prawdziwego" aktu a XV i XVI wiek
przyniosły szybki wysyp takich płócien. Albrecht Durer namalował w
1507 roku interesującą wersję portretu Adama i Ewy, na którym listki
figowe są kuriozalnie małe, a miny Bożych dzieci wcale nie wskazują na
ich zawstydzenie. Dużo wcześniej jednak malarze posługiwali się grecką
mitologią, której tradycyjne oblicze mogło być nagie bez prowokowania
władz Kościoła. "Narodziny Wenus" Sandro Botticellego z 1484 roku są
już dość śmiałym obrazem, choć wciąż jest to Wenus pudica,czyli "Wenus
skromna".
Rafael w 1503 roku już bez żadnego skrępowania ukazywał światu "Trzy
Gracje", wszystkie nagie; tylko jedna, chyba przez grzeczność, jest
osłonięta przezroczystą przepaską biodrową. Kolejną barierę przełamał
Giorgione w 1508roku, malując słynną"Śpiącą Wenus".

http://3.bp.blogspot.com/_nv7eElu0cow/S322i0ooYxI/AA
AAAAAAAN8/aThhkvSulyY/s1600-h/800px-Venus_dormida.jp

Dłoń bogini położona na łonie jest już od prawie pięciuset lat
niezmiennie oskarżana o dość nieprzyzwoite ułożenie palców. Nie ulega
wątpliwości, że Giorgione pozwolił sobie na niewielką prowokację.
Później pozycję Wenus powtórzy Tycjan w swojej "Wenus z Urbino" (1538)
i nawiąże do niej Edouard Manet "Olimpią", no ale to już przecież
połowa XIX wieku... Manet tym obrazem przeciwstawił się hipokryzji
swojej epoki. Bardzo odważnie namalowany akt młodej prostytutki,
zaszokował artystyczny świat Paryża. Spojrzenie kobiety jest
wyzywające - patrzy ona w stronę klienta, ignorując kwiaty
przyniesione przez służącą. To jej nagie ciało w kolorze różowo-złotym
przyciąga wzrok widza. Takim podejściem do aktu artysta łamie
dotychczasowe kanony - akt istniał w sztuce od wieków, ale musiał być
czymś usprawiedliwiony - były to boginie w określonej scenerii, ciało
stanowiło symbol lub alegorię. W tym obrazie nie ma miejsca na
narrację - oto jeden z pierwszych aktów w czystej postaci.

http://2.bp.blogspot.com/_nv7eElu0cow/S32lihjgdQI/AA
AAAAAAANc/M2xrzeUIT3E/s1600-h/%C3%89douard+Manet+Oli
mpia.JPG

52. Data: 2012-03-25 19:27:04

Od: medea <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2012-03-25 15:17, Ikselka pisze:

> Przypomniało mi się, jak byłam w Wwie na wystawie obrazów Goyi. zapowiedź
> taka, a de facto wisiały na scianach setki miernych gazetowych ilustracji
> autorstwa ww, rysowanych dla zarobku, codziennie, rutynowo, bez zadnej
> wartosci artystycznej - a to policyjna relacja z odnalezienia w rynsztoku
> zwłok zamordowanego włóczęgi, a to krzykliwa scena ulicznej bijatyki pod
> barem, a to ... Publika chodziła nabożnie skupiona, jakby oglądała "Zdjęcie
> z krzyża" Rubensa - patrząc z ukosa na nas, na przemian znudzonych, to znów
> rozbawionych...

Bo to pewnie była wystawa jego _grafiki_ i _rycin_, a nie obrazów.
O ile to była ta sama, którą ja widziałam, a z opisu wnioskuję, że tak.
NB grafika IMO też ciekawa.

Ewa

53. Data: 2012-03-25 20:48:04

Od: Nemezis <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

medea napisał(a):
> [...]
zapowiedďż˝

> Bo to pewnie by�a wystawa jego _grafiki_ i _rycin_, a nie obraz�w.
> O ile to by�a ta sama, kt�r� ja widzia�am, a z opisu wnioskuj�, �e tak.
> NB grafika IMO teďż˝ ciekawa.
>
> Ewa

Salvadora Dali krzyże też są fajne, mnie się podobały jego sztuczki z
optyką, bo surralistą to był słabym, najlepszy był Max Ernst, ale ty
krzyże Dalego to archetypy Jungowskie......

http://www.humanistyka.ostnet.pl/cms/index.php?optio
n=com_content&view=article&id=109:krzye-salvadora-da
li&catid=61:kopoty-z-krzyem-kopoty-z-tosamoci&Itemid
=63

54. Data: 2012-03-25 21:34:09

Od: Nemezis <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Chiron napisał(a):
> Użytkownik "Nemezis" napisał w wiadomości grup
2000vbq.googlegroups.com...

-all-u&context=G2fef0bbFAAAAAAAABAA

> [...]
> oczywiście różni artyści, ale byli wśród nich także genialni. I ci geniusze
> wierzyli w swoją sztukę, w Boga. No ok- mogli nie lubić papiestwa, jak
> Michał Anioł, ale wierzyli w Boga. A ileż głębokiej miłości do Boga
> przemawia ze sztuki Davinci! Wśród twórców socrealizmu nie było wybitnych,
> wierzących w socjalizm. Były albo miernoty, albo ludzie, których władza
> sobie kupiła. W tych rzeźbach, obrazach, poezjach- brak jakiegokolwiek
> polotu. Co przetrwało do dziś, i jest pokazywane jako dzieło mistrza- i jest
> socrealistyczne? Chyba nic, prawda. Arcydzieł sakralnych jest mnóstwo

"Nowocześnie myślący katolicy akcentują powiązanie służby Bożej
ze sztuką, teologii z nauką, otwartość Kościoła na kulturę. A przy
tym im samym przychodzi przyznawać, że najdawniejsze
chrześcijaństwo nie wykazywało zainteresowania kulturą, i pisać iż
jest to najlepsze potwierdzenie słów Jezusa: nie z tego świata.
Najstarsi chrześcijanie oczekiwali w istocie rychłego końca świata
i nie zależało im wcale na oświacie i kulturze (...) Jeszcze na
przełomie II i III stulecia Tertulian uznaje wszystkich twórców sztuki
za synów szatana (...) Gdy kilku spośród jego uczniów wyraża podziw
dla alabastru, złota i marmuru, które zdobiły jerozolimską świątynię
(...) Jezus odpowiada, że nie zostanie po niej kamień na kamieniu"
K. Deschner [image]
Nie jest prawdą twierdzenie, że gdyby nie działalność mnichów
chrześcijańskich, to nic by nie przetrwało z pogaństwado naszych
czasów. W rzeczywistości Kościół nie tyle zachował co niszczył.
Zdecydowanie lepiej sprawa wyglądała na Wschodzie Europy, w Bizancjum,
i u Arabów. Gdyby nie Arabowie zapewne nigdy nie poznalibyśmy dorobku
Arystotelesa, który zajmował u nich miejsce szczególne, Platona znamy
dzięki Bizancjum.

http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,454

55. Data: 2012-03-25 23:05:32

Od: Nemezis <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Chiron napisał(a):
> [...]
-all-u&context=G2fef0bbFAAAAAAAABAA

> czyli- dlaczego s�oiczek z (za przeproszeniem) siu�kami autora- nie jest

Nie chce mi się szukać sztuki socrealizmu ale jest niesamowicie
podobna do sztuki którą epatował katolicyzm, czyli cenzura i
klasycyzująca idealizacja, może później poszukam..............

http://pl.m.wikipedia.org/wiki/Isaak_Brodski

Malarstwo i rzeźba
W tych dziedzinach realizm socjalistyczny cechował się ograniczoną
tematyką: portrety przywódców, wizerunki pracy i życia ludu, sceny
batalistyczne. Podstawową cechą formy była dbałość o realistyczne
obrazowanie, jak najbardziej zgodne z potocznym wyobrażeniem świata
przez masowego widza. Socrealistyczna sztuka nawiązywała formalnie do
klasycyzmu , a tematycznie często do ludowości . Odtwarzanie
rzeczywistości nie było głównym celem z punktu widzenia zleceniodawcy,
czyli państwa - cel był apologetyczno-propagandowy. Mimo to zachowało
się sporo dzieł o wysokiej wartości artystycznej. W późniejszym
okresie obowiązywania socrealizmu pojawiały się próby przemycania
pewnych cech postimpresjonizmu , kubizmu lub koloryzmu .

http://pl.m.wikipedia.org/wiki/Socrealizm

56. Data: 2012-03-25 23:34:12

Od: Nemezis <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Nemezis napisał(a):
> [...]
> okresie obowiązywania socrealizmu pojawiały się próby przemycania
> pewnych cech postimpresjonizmu , kubizmu lub koloryzmu .

Aaaa, albo sami sobie poszukajcie, chasło to SZTUKA SOCREALIZM, robi
wrażenie co?
Tak samo jak komuniści krzyczeli że zgniły zachód tworzy zgniłą
sztukę, tak kościół krzyczy o upadłym zachodzie i upadłej sztuce i co
ciekawe katolickiego gusta i komusze są identyczne, cenzura,
ideologia, idealizacja. Wystarczy jak do siedzącego Lenina przyłożycie
Chrystusa i macie ostatnią wieczerzę, którą kk zamówił u Leoanarda. Bo
kk zamawiał tematykę u artystów, jak też komuniści zamawiali tematykę
u artystów, pod naciskiem cenzury oczywiście.Ta sztuka socrealna jest
wysokiej jakości, ale jest tak samo powierzchowna jak katolicka, a jak
chcecie sztuki głebokiej, to musicie pojąć że "zgniły zachód" ją
ofiarowuje.

57. Data: 2012-03-25 23:56:42

Od: Nemezis <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Nemezis napisał(a):
> [...]
> wysokiej jakości, ale jest tak samo powierzchowna jak katolicka, a jak
> chcecie sztuki głebokiej, to musicie pojąć że "zgniły zachód" ją

http://pl.m.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Mau
soleum_of_Mao_Zedong_west_sculpture.JPG&filetimestam
p=20080303045010

http://pl.m.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:%D0
%93%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%BE%D0%B5_%D0%B7%D0%B4
%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B5_%D0%9C%D0%93%D0%A3_-_%D0%B7
%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B505.jpg&filetimestamp=2
0090318201114

http://pl.m.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Rus
sia-Moscow-VVC-DruzhbaNarodov.jpg&filetimestamp=2009
0402055524

58. Data: 2012-03-26 00:41:00

Temat: Re: dlaczego potrzebujemy pi�kna
Od: Nemezis <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

zdumiony napisał(a):
> U?ytkownik "Nemezis" <s...@g...com> napisa? w wiadomo?ci
.googlegroups.com...

> Poszli na ?atwizn?, zrobienie czego? realistycznego wymaga?o talentu.
> Teraz snobuj? si? na Pollocka
> http://art.blox.pl/2006/11/Pollock-najdrozszym-malar
zem-swiata.html
> czas powiedzie? ?e kr?l jest nagi

To jak tak cierpisz na brak realizmu w sztuce współczesnej, to
zainteresuj się hiperrealizmem........

http://republika.pl/blog_nm_4096719/5586193/tr/sinne
r.jpg

http://img576.imageshack.us/img576/1187/94asemzjxp2d
z1ttc21vtul.jpg

http://www.akademiasztuki.org/local/cache-vignettes/
L460xH332/hiperrealizm06-25a0b.jpg

http://www.imageurlhost.com/images/mtxb1kgb3u1kmuuh4
8u.jpg

http://4.bp.blogspot.com/_h937HNtz6ek/Syigs3ae3CI/AA
AAAAAALzY/hIGPdkeGT-U/s1600/pencil-drawing-26.jpg

http://www.yot-art.com/img/p/213-635-thickbox.jpg

http://p1.kciuk.pl/p1.kciuk.pl/96f2f57313c65ae824554
faa84de55f9.jpg

http://p3.kciuk.pl/p3.kciuk.pl/29151f4ce1bcab88f219d
b64a998319b.jpg

http://p2.kciuk.pl/p2.kciuk.pl/7040ad974433c07c53650
d18773e6aec.jpg

http://decollage.pl/wp-content/uploads/2011/08/img_t
he_mountain_dog_t_shirts_31.jpg

59. Data: 2012-03-26 04:47:10

Od: "Chiron" <i...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Nemezis" <s...@g...com> napisał w wiadomości
.googlegroups.com...

Chiron napisał(a):
> [...]

i u Arabów. Gdyby nie Arabowie zapewne nigdy nie poznalibyśmy dorobku
Arystotelesa, który zajmował u nich miejsce szczególne, Platona znamy

==========

No ale Bizancjum to jak najbardziej chrześcijaństwo. Glob- sytuacja
wyglądała tak: Starożytność osiągnęła pewne apogeum i upadła. Na to przyszło
Średniowiecze, które utrzymało dominację krajów naszej strony morza
Śródziemnego nad Lewantem wyłącznie dzięki cementującej sile religii
katolickiej- po przeciwnej stronie Lewant cementował islam. W Średniowieczu
zdarzało się, że utrącano genitalia posągowi, ale częściej go ubierano.
Lewantyńczycy- stosując dokładnie treść pierwszego i drugiego przykazania
Dekalogu- pomniki niszczyli. Rządy oświeconych Arabów, zachwyconych naszą
Starożytnością- skończyły się tam dość szybko. Mamelukowie, seldżucy, turcy,
hunowie, etc- nie byli już takimi kulturalnymi ludźmi. Prawdę pisząc, mało w
nich było z kultury. Wielu mnichów chrześcijańskich- szczególnie w
Cesarstwie Wschodnim- było mecenasami kultury.

--

Chiron

60. Data: 2012-03-26 04:48:40

Od: "Chiron" <i...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Nemezis" <s...@g...com> napisał w wiadomości
t.googlegroups.com...

Chiron napisał(a):
> [...]

okresie obowiązywania socrealizmu pojawiały się próby przemycania
pewnych cech postimpresjonizmu , kubizmu lub koloryzmu .

==============
Jednakże nie odniosłeś siędo tego, o czym pisałęm: do zasadniczych różnic,
któe sztukę sakralną czyniły Sztuką (choć nie zawsze), a socrealizm zawsze
był tylko kiczem

--

Chiron

PM