dr, dr.med., a dr.n.med.-czym to sie rozni?

1. Data: 2005-07-28 16:07:20

Temat: dr, dr.med., a dr.n.med.-czym to sie rozni?
Od: "ruua" <t...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

widzialam juz takie czy 3 okreslenia lekarzy, napiszcie mi, prosze - czym
one sie roznia?

dr

dr.med.

dr.n.med

2. Data: 2005-07-28 16:16:47

Temat: Re: dr, dr.med., a dr.n.med.-czym to sie rozni?
Od: "Piotr" <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

dr - doktor (filozofii, prawa, ekonomii, nauk przyrodniczych...itd)
dr med - doktor medycyny
dr n. med. - doktor nauk medycznych

Nie jestem pewien, czym różnią się dwa ostatnie stopnie naukowe (byćmoże to
dwa zamienne warianty), ale...

dr med. - to mógłby być stopień uzyskany w pracy klinicznej, np. z badań na
podstawie doświadczenia z pacjentami (interna, pediatria, ortopedia,
dermatologia itd)

dr n. med. - to mógłby być stopień uzyskany na podstawie pracy doktorskiej z
nauk podstawowych, wykorzystywanych w medycynie (np. anatomia, fizjologia,
biofizyka, biochemia itd)

Pozdrawiam
Piotr

3. Data: 2005-07-28 16:26:39

Od: "ruua" <t...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr" <e...@t...pl> napisał w wiadomości

> dr - doktor (filozofii, prawa, ekonomii, nauk przyrodniczych...itd)

czyli to jest ktos, kto skonczyl medycyne, czyli mgr? czy lekarze maja inne
oznaczenie na dyplomie?

4. Data: 2005-07-28 16:40:59

Od: "Piotr" <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Absolwent studiów medycznych otrzymuje tytuł "lekarz" (jest to odpowiednik
mgr) oraz "ograniczone prawo wykonywania zawodu".

Po 13-miesięcznym stażu podyplomowym i zdaniu egzaminu państwowego,
otrzymuje tytuł "lekarz medycyny" oraz pełne prawo wykonywania zawodu.

Następnie lekarz może się specjalizować. Specjalizacja trwa około 5 lat. W
efekcie lekarz otrzymuje tytuł specjalisty (w danej dziedzinie medycyny, np.
dermatologii). Możliwa jest dalsza specjalizacja, w jeszcze węższej
dziedzinie. Ukończenie specjalizacji NIE ZMIENIA tytułu "lekarza medycyny".
Np. lek. med. Jan Kowalski, specjalista chorób oczu (okulista)

NIEZALEŻNIE od specjalizacji lekarz może się doktoryzować. Po napisaniu i
obronieniu rozprawy doktorskiej lekarz medycyny otrzymuje tytuł "doktora"
(medycyny lub nauk medycznych).
Np. dr med. Jan Kowalski, specjalista chorób oczu

Pozdrawiam
Piotr

5. Data: 2005-07-28 17:05:21

Od: "Marek Li" <M...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> doktorskiej z
> nauk podstawowych, wykorzystywanych w medycynie (np. anatomia,

Dr med i dr n. med to to samo. Powinno być drugie rozwiązanie, ale
często z przyczyn bardzo długiego imienia i nazwiska skracane na
pieczątkach (pełen tytuł brzmi: doktor nauk medycznych w zakresie
medycyny).
Samo dr w praktyce często widywane jest w przychodniach i zastępuje
słowo lekarz.

Pzdr Marek Li

6. Data: 2005-07-28 18:30:15

Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Piotr" <e...@t...pl> writes:

> Absolwent studiów medycznych otrzymuje tytuł "lekarz" (jest to odpowiednik
> mgr) oraz "ograniczone prawo wykonywania zawodu".

Może leczyć ludzi, znaczy się?

> Po 13-miesięcznym stażu podyplomowym i zdaniu egzaminu państwowego,
> otrzymuje tytuł "lekarz medycyny" oraz pełne prawo wykonywania zawodu.

I od tego momentu zaczyna leczyć medycynę. Teraz rozumiem, skąd to
narzekanie na naszą służbę zdrowia...

MJ

7. Data: 2005-07-28 18:31:28

Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Marek Li" <M...@o...pl> writes:

> (pełen tytuł brzmi: doktor nauk medycznych w zakresie medycyny).

O Jezu. A czemu nie doktor medycyny nauk medycznych w zakresie
medycznej medycyny?

MJ

8. Data: 2005-07-28 20:14:15

Od: "Marek Li" <M...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> O Jezu. A czemu nie doktor medycyny nauk medycznych w zakresie
> medycznej medycyny?

Bo są też doktorzy nauk medycznych, którzy nie są z wykształcenia
lekarzami. Np biolodzy. Ich tytuł to doktor nauk medycznych w zakresie
nauk przyrodniczych (OISNM i dobrze pamiętam).
Swoją drogą wydaje się to śmieszne, ale pozwala na "pierwszy rzut oka"
rozpoznać z kim się ma do czynienia. Lekarz medycyny nie musi mieć na
pieczątce lek. med. Wystarczy tylko lek., bo domyślnie będzie med. Ale
np lekarz weterynarii musi mieć swoje wet. na pieczątce.

Marek Li

9. Data: 2005-07-29 07:33:15

Od: "Pawel Lesniak" <p...@t...poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Po 13-miesięcznym stażu podyplomowym i zdaniu egzaminu państwowego,
> otrzymuje tytuł "lekarz medycyny" oraz pełne prawo wykonywania zawodu.

Nie ma czegoś takiego jak lekarz medycyny. Nadal jest lekarzem tylko z
pełnym prawem wykonywania zawodu - oczywiście po zdaniu LEPu

pl

10. Data: 2005-07-29 15:02:08

Od: "ruua" <t...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr" <e...@t...pl> napisał w wiadomości
> Absolwent studiów medycznych otrzymuje tytuł "lekarz" (jest to odpowiednik
> mgr) oraz "ograniczone prawo wykonywania zawodu".

czyli co wowczas moze robic? i te studia trwaja 6 lat, tak?

> [...]
> np.
> dermatologii). Możliwa jest dalsza specjalizacja, w jeszcze węższej

i co mu daje (orpocz pewnie satysfakcji i wiekszych pieniedzy) ta
specjalizacja? ona jest 2 -stopniowa?

szybkie testy uni-gold na hiv
leukoplakia
Laboratorium a legislacja.