Re: drgawki Jacksona

Data: 2004-10-15 09:58:30
Temat: Re: drgawki Jacksona
Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid>

On Fri, 15 Oct 2004 00:15:07 +0200, A&J&A Kotwica wrote:

[...]
> Sorry, że wcinam się w wątek..
> Ja mam pytanko o ten "pochód". Co to właściwie jest?

Ano właśnie pochód.

Drgawki/napady jacksonowskie to szczególna odmiana napadów padaczkowych.
Klasycznie są to napady częściowe proste (czyli czysto ruchowe lub
czysto czuciowe), rozpoczynające się w jednym, konkretnym i stałym
miejscu (klasycznie miejsce to odpowiada lokalizacji guza), a następnie
rozszerzające się klasycznie na połowę ciała. Na przykład jeden z moich
pacjentów, kiedyś wieczorem w czasie oglądania telewizji poczuł, że
drętwieje mu prawa dłoń, drętwienie z dłoni powoli rozeszło się na całą
kończynę gorną, a potem całą prawa połowę ciała i utrzymywało jakiś
czas, po czym samo zniknęło.

Znaczenie kliniczne tej odmiany drgawek jest obecnie znacznie mniejsze,
niż kiedyś, a ponadto występują one zbyt rzadko, żeby mieć wartość
diagnostyczną obecnie, w dobie CT i NMR.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)