gasienice na kosodrzewinie

1. Data: 2002-05-09 20:20:42

Temat: gasienice na kosodrzewinie
Od: "Michal Misiurewicz" <n...@n...nospam> szukaj wiadomości tego autora

Zauwazylem nagle, ze krzew kosodrzewiny jest obleziony
przez gasienice. Zdazyly juz sporo igiel zjesc. Takie
szarozielone (bardziej szare), grubosc okolo 1 mm,
dlugosc 1,5 - 2 cm. Srednio jedna gasienica na jednej igle.
Stracac sie nie daly, wiec wlozylem gumowe rekawiczki i
zebralem recznie. Szacuje ich liczbe na 2 tysiace (na tym
jednym krzaku). Na wszelki wypadek posypalem niedobitki
diatomitem (ziemia okrzemkowa).

Mam nadzieje (nadzieja matka glupich?), ze sie ich na razie
pozbylem, ale chcialbym wiedziec na przyszlosc. Ja sie
to cos nazywa, jak wyglada kiedy jest motylem (cma?) i
jak nie dopuscic do takiej inwazji, oczywiscie nie stosujac
pestycydow. Mam wrazenie, ze nie zauwazone moga
obgryzc igly na calym krzaku w dzien - dwa. Obawiam sie tez,
ze moga zaatakowac inne iglaki, choc na razie nic takiego
nie zauwazylem.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

2. Data: 2002-05-09 20:50:54

Temat: Re: gasienice na kosodrzewinie
Od: "Michal Misiurewicz" <n...@n...nospam> szukaj wiadomości tego autora

"Michal Misiurewicz" <n...@n...nospam> wrote in message
> Zauwazylem nagle, ze krzew kosodrzewiny jest obleziony
> przez gasienice. Zdazyly juz sporo igiel zjesc. Takie
> szarozielone (bardziej szare), grubosc okolo 1 mm,
> dlugosc 1,5 - 2 cm. Srednio jedna gasienica na jednej igle.

Juz wiem. To jest borecznik rudy (Neodiprion sertifer), po
angielsku European pine sawfly. Podobno nie zjada mlodych
igiel, wiec kosodrzewiny nie zniszczy calkowicie. Niemniej
to, co jest objedzone, wyglada zalosnie. Pewna ciekawostka
jest, ze grupa gasienic siedzacych na tej samej galazce rusza
sie czesto w sposob skoordynowany (jak czasem kibice na
stadionie, robiac "fale"). Podobno jest to dla odstraszenia
takich, co by chcieli je zjesc.

Pozdrowienia,
Michal

--