"gibanica" - pomozcie :)

1. Data: 2002-10-03 22:37:32

Temat: "gibanica" - pomozcie :)
Od: "Livia" <n...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam bardzo serdecznie moja ulubiona Grupe :)
Mam pytanie z gatunku "jak sie robi" :) Jakis czas temu bylam w pewnej
herbaciarni i tam uraczono mnie ciastem (bodajze serbskim) o nazwie
"gibanica" (nie wiem, czy dobrze napisalam). Bylo taaaakie pyszne, ze na
sama mysl robie sie glodna, a nigdzie, jak dotad, nie znalazlam przepisu na
to cudo.
Ktokolwiek widzial, ktokolwiek wie..... Bylabym baaardzo zobowiazana :))
Pozdrawiam cieplo,

--
Livia [wAw]
gg 137346

1. Data: 2002-10-07 12:34:26

Temat: Re: "gibanica" - pomozcie :) (P)
Od: AgataW <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Livia" <n...@w...pl> wrote:

>Witam bardzo serdecznie moja ulubiona Grupe :)
>Mam pytanie z gatunku "jak sie robi" :)

Gibanica........mam wrazenie, ze jest to ciasto z gatunku np.
bulgarskiej banicy....., ......serbskiego burka....itp. Podstawa
ciasta jest wielowarstwowe cieniutkie ciasto poprzekladane
farszem....I tu wybor jednego z farszy:

- jablka, orzechy, ser bialy, ser feta z ziolami, mieso
mielone.........

Proponuje kilka uwag w tym temacie

Dokladny przepis na Gibanice

http://www.republika.pl/przewloc/ciasta.htm

I kilka podpwiedzi w sprawie obrobki

"Przygotowanie banica jest ogromnie skomplikowane. Najpierw
dwukrotnie należy przesiać mąkę, do której dodaje się szczyptę
soli, jajka, olej i trochę wody. Zagniecione ciasto musi 15 minut
odpocząć. Potem należy je rozwałkować i przykryć serwetką, aby
trochę wyschło. Farsz przygotowuje się z ryżu, startego sera i
jajek. Placki ciasta przekłada się farszem i kolejno, nie
wszystkie na raz, delikatnie obracając, zapieka nad ogniem. W czasie
pieczenia brzegi ciasta trzeba podlewać olejem. Ciasto podaje
się gorące, zresztą taki smakołyk i tak nie przetrwałby do
ostygnięcia." Pascal

"Jest to potrawa pieczona z cieniutkiego ciasta bez jajek,
takiego strudlowego, z nadzieniem z ostrego owczego sera.
Rozwałkowałam moje pizzowe ciasto cieniutko jak papier, nadzienie
zrobiłam z kawałka polskiej fety, jajka i grubo utłuczonego zielonego
i czerwonego pieprzu. Żaroodporne naczynie wysmarowałam
masłem, ciasto dosyć ciasno zrolowałam, ułożyłam zgrabnego ślimaka,
posmarowałam roztopionym masłem. Musiało trochę postać zanim
pizze zwolniły piekarnik, ale podrosło sobie odrobinkę,
korzystnie... Piekło się ok. 35 minut w temp. 200°C. Pyszne na ciepło,
nie bardzo wiem jak na zimno, bo nie zdążyło wystygnąć."
www.kuchnia.com.pl

Prekmurje gibanica is made of two types of pastry :
flan and filo.

the flan pastry for base:
250g flour, 80g butter,
1 egg,
2-3 tablespoons cream, a pinch salt,
1 tablespoon sugar

the filo pastry for layers :
400g flour,
1 egg,
2 tablespoons of oil,
a dash of vinegar or lemon juice,
a little lukewarm water,
a pinch salt

The flan pastry is a cover put to the bottom of the deep
baking dish or tin. The dough at the base must be harder because the
gibanica is heavy. Mix all the ingredients for the flan pastry
in a bowl. Knead thoroughly until the dough is smooth and well
mixed, allow to rest for half an hour. In the meantime,
prepare the filo pastry :
mix all the ingredients into a dough, make several smaller
loaves and allow them to rest for half an hour. While the dough is
resting, prepare the fillings :

the poppy seed filling :
200g poppy seeds ground,
50g sugar,
1 vanilla sugar,
100ml milk or cream,
1 egg
Poppy seed filling : Grind the seeds, scald with boiling milk,
add the sugar, the spices and the vanilla sugar and then mix.

II serowy
400g cottage cheese,
1 egg, 100ml sour cream,
50g raisins,
50g sugar
Cottage cheese filling : Break up the cottage cheese with a
fork, add the egg, the cream, the washed rasins and the sugar.
Mix thoroughly.

III orzechowy
200g ground walnuts,
50g sugar,
1 sachet vanilla sugar,
little cinnamon,
100-200ml milk
Walnut filling : Grind the walnuts and scald with milk, add the
sugar, the vanilla sugar and the cinnamon and then mix.
Filling must be a smooth paste.

IV jablkowy
500g apples,
30g sugar,
lemon peel,
little cinnamon,
fat for greasing the baking tin,
a little butter,
cream for topping
Apple filling : Peel the apples, cut them into thin slices,
then stew with some sugar. Add the cinnamon and grated lemon peel.
Roll out the more brittle flan pastry dough to half a cm
thickness, and use it line a greased baking dish, preferably
anearthen one. The dough must stretch our the edge of the dish.
Sprinkle some flour over a cloth and stretch the filo pastry dough
very thinly over it and dry a little.

Now you can start making the gibanica. Spread a one cm thick
layer of the poppy seed filling on the flan pastry, cover it with
a sheet of filo pastry, and again spinkle with some melted
butter. Spread the cottage cheese filling over the filo pastry and
cover with another piece of filo pastry, and sprinkle with the
melted butter again. Spread the walnut filling over this leaf,
cover with another leaf of filo pastry and sprinkle with more butter.
Repeat the whole process again. Cover the final layer of the
filling with one or two leaves of filo pastry and sprinkle with
butter. Finally spread a some cream over the gibanica and bake
in a moderate preheated oven for approximately 1 hour.
Background :
Prekmurje gibanica pie is the favourite desert in Prekmurje (
Slovenia ). People prepare it at larger feast days.

Zrodlo :Mija (Ljubljana, Slovenia)

1. Data: 2002-10-07 17:56:27

Temat: Takie lisciaste pytanko mam...
Od: g...@a...net (Gosia Jurczyszyn) szukaj wiadomości tego autora

Kupilam sobie dzis koper do ogorkow i wlasnie odkrylam, ze ten koper ma w
sobie cos extra, czyli liscie chrzanu. Czy ja je moge do moich malosolnych
wepchnac? A do czegos jeszcze mozna ich uzyc? Bo moze warto zaszuszyc, albo
zamrozic. One takie ladne, te liscie... I tak mnie kusza... A jedyne, co o
nich wiem, to to, ze mozna w nie zawinac rybe, jak sie ja na zarze robi i
sie nie ma foli aluminiowej:)))
To co, wepchnac te liscie? Bo solanka juz sie studzi...:)
Gosia

1. Data: 2002-10-07 18:19:48

Temat: Re: Takie lisciaste pytanko mam...
Od: waldemar z domu <w...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

Gosia Jurczyszyn wrote:

> [...]
> robi i sie nie ma foli aluminiowej:)))
> To co, wepchnac te liscie? Bo solanka juz sie studzi...:)

do małosolnych nie wiem, nigdy własnoręcznie nie robiłem, ale lisci chrzanu
używają na Łużycach do ogórków kiszonych i są one świetne, ale też ostre.
Może spróbujesz i zdasz relację?

Waldek

1. Data: 2002-10-07 19:19:08

Od: "walkie" <w...@w...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Moja mama liscie chrzanu dodaje do ogorkow, zamiennie z lisciami czarnej
porzeczki. Smak niecodzienny warty sprobowania.

Justyna Oracz
GG : 411958
e-mail : w...@w...net.pl
-

1. Data: 2002-10-07 19:36:37

Od: zGosiula <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

walkie wrote:
> Moja mama liscie chrzanu dodaje do ogorkow,

Moja również. I babcia, i cała rodzina... Nie wiedziałam, że to jest
nietypowe ;-).

--
Gosia
wywal "brzydkie" mailto: zgosiula(at)poczta.onet.pl

1. Data: 2002-10-07 22:21:12

Od: "Livia" <n...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziekuje dziekuje i jeszcze raz dziekuje :)))) Jestes bosssska :))
Juz stracilam nadzieje, ze ktos wie o co chodzi...
Pozdrawiam bardzo, bardzo serdecznie,

Livia (z goopim, szczesliwym usmiechem na twarzy) :))

1. Data: 2002-10-08 01:16:54

Od: b...@i...com.pl (Barbara Czaplicka) szukaj wiadomości tego autora

From: "waldemar z domu" <w...@t...de>

[...]
=============

Dawno, dawno temu...., za lasami... za gorami....
powszechnie uzywano lisci chrzanu do zabezpieczania produktow przed zepsuciem
1. poprzez zawijanie w nie
2. stosujac jako przykrycie naczynia itp.
3. dodawanie do ogorkow bylo norma

smacznego :-)
barbara

1. Data: 2002-10-08 10:19:36

Od: g...@a...net (Gosia Jurczyszyn) szukaj wiadomości tego autora

> Dawno, dawno temu...., za lasami... za gorami....
(..)
> 3. dodawanie do ogorkow bylo norma
>
> smacznego :-)
-----------
Mam nadzieje, ze bedzie smaczne, bo one juz od wczoraj w ogorkach, wiec
przepadlo:)
Dwa najwieksze sobie zostawilam, stoja w wazonie w kuchni i czekaja, az mnie
natchnie na rybe. Zamierzam ja w nich zapiec, bo skoro wychodzi na ognisku
to i w takiej kobyle moulinex, roznie takim wielkosci kuchenki mikrofalowej,
tez powinno wyjsc:)))
pozrawiam
Gosia

1. Data: 2002-10-09 11:19:00