gotowanie na parze

1. Data: 2004-08-30 14:01:57

Temat: gotowanie na parze
Od: "Ewa Tenderenda" <t...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dostalismy w prezencie slubnym urzadzenie do gotowania na parze. Czy ktos ma
jakies pomysly na ciekawe potrawy? W ksiegarniach nie znalazlam rzadnej
publikacji na ten temat.

Z gory dziekuje

tendera

1. Data: 2004-08-30 14:06:59

Temat: Re: gotowanie na parze
Od: Pawel Hadam <P...@i...ssppppppaaaaamereeckkk.fr> szukaj wiadomości tego autora

> Dostalismy w prezencie slubnym urzadzenie do gotowania na parze. Czy ktos ma
> jakies pomysly na ciekawe potrawy? W ksiegarniach nie znalazlam rzadnej
> publikacji na ten temat.

My robimy "potrawy na oko" :) Tzn. gotujemy w tym wszelkie jarzyny do
obiadow, marchewke, cebule, papryke, oberzyny, male cukinie (o to jest
nielze), czosnek, zielona fasolke, kalafiora, brokuly, ziemniaki. Czasy
bierzemy z ksiazeczki dolaczonej do owego urzadzonka. Warzywa gotujemy
same bez dodatkow, ale czesto kilka na raz. Na talerzu solimy albo co
tam kto lubi, czasami plasterek masla.
Pare razy gotowalismy mieso - wyszlo jak to gotowane mieso :):):)

Hadzio

1. Data: 2004-08-30 16:04:25

Od: "Alko" <w...@s...na-ryj.org> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Pawel Hadam"
<P...@i...ssppppppaaaaameree
ckkk.fr> napisal w
wiadomosci news:cgvcag$h0g$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
> tam kto lubi, czasami plasterek masla.
> Pare razy gotowalismy mieso - wyszlo jak to gotowane mieso :):):)

poledwica i ryby tez sa niczego sobie ja gotuje je razem z wazywami

1. Data: 2004-08-31 00:30:54

Od: Magdalena Bassett <m...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

Ewa Tenderenda wrote:

> [...]
> jakies pomysly na ciekawe potrawy? W ksiegarniach nie znalazlam rzadnej

Jesli jest to takie potrojne okragle pudelko z plecionki bambusowej, to mozesz
rowniez zrobic bulki na parze w tym urzadzeniu, doskonale nadajace sie do dan z
sosami. Te bulki sa gabczaste i nasiakliwe, wiec zbieraja sos z talerza lepiej
niz zwykle, pieczone. Najbardziej je lubie podawac do pieczeni wieprzowej w
suszonych sliwkach, bo ma wspanialy sos.

W tym samym naczyniu mozna zrobic pierogi na parze nadziane mieszanka cienko
pokrojonych warzyw o azjatyckim smaku. Jak chcesz dokladny przepis na jedno lub
drugie, to daj znac.

Magdalena Bassett

1. Data: 2004-08-31 09:45:56

Od: "Ewa Tenderenda" <t...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
cienko
> pokrojonych warzyw o azjatyckim smaku. Jak chcesz dokladny przepis na

Dzieki Magdaleno, ekstra pomysl

bardzo prosze o przepisy!

tendera

1. Data: 2004-08-31 13:26:32

Od: Pawel Hadam <P...@i...ssppppppaaaaamereeckkk.fr> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> niz zwykle, pieczone. Najbardziej je lubie podawac do pieczeni wieprzowej w
> suszonych sliwkach, bo ma wspanialy sos.

Piszesz o dim sum czy o knedliczkach czy o czyms jeszcze innym ?
Bo jak o tym pierwszym to ja sie pisze na przepis.

Hadzio

1. Data: 2004-08-31 18:24:58

Temat: Re: gotowanie na parze/przepisy i zdjecia
Od: Magdalena Bassett <m...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

Pawel Hadam wrote:

> Piszesz o dim sum czy o knedliczkach czy o czyms jeszcze innym ?
> Bo jak o tym pierwszym to ja sie pisze na przepis.
>
> Hadzio

Dim sum to bardzo szerokie pojecie, obejmujace wiele roznych zakasek. Wiekszosc z
nich robi sie na parze. Wiekszosc z nich to jakies ciasto z nadzieniem, ale smakow,
przypraw i sosow do maczania sa niezliczone ilosci.

Jesli chodzi o bulki na parze, jadlam je w dwu roznych kuchniach, polskiej i
chinskiej, a robione sa podobnie:))

1/2 szklanki cieplej wody
15 g drozdzy
2-3 szklanki maki (mozna czesciowo dodac pszennej razowej, nie wiecej niz 1/4 ilosci
maki)
1 lyzeczka soli
1 lyzeczka cukru
Pergamin przyciety w kolka o srednicy 5-6 cm, posmarowany olejem
Garnek z woda, bambusowy parownik albo scierka rozciagnieta na garnku, ciasno
obwiazana sznurkiem tuz pod brzegiem garnka

Drozdze, wode, cukier i pol szklanki maki rozbeltac, przykryc i odstawic do
zabulgotania w cieple miejsce, na10 minut.
Nastepnie dodac reszte maki i sol i wyrabiac, az bedzie miekkie, jedwabiste ciasto,
bardziej miekkie, niz na chleb. Odstawic do wyrosniecia w cieple miejsce az ciasto
podwoi objetosc, wydusic piescia powietrze z ciasta i zostawic do ponownego
wyrosniecia. Rwac male czastki ciasta i formowac z nich kulki wielkosci orzecha
poprzez obciaganie brzegow i podwijanie ich pod spod. Kulki ulozyc na pergaminowych
krazkach w parowniku i przykryc pokrywa, lub na scierce nad garnkiem i przykryc
druga scierka. Podgrzac wode w garnku, az bedzie zaledwie letnia. Zostawic, az
kulki wyrosna prawie trzykrotnie zwiekszajac objetosc. Gdy wyrosniete, doprowadzic
wode do wrzenia i i na malym ogniu parowac okolo 5-8 minut. Wyjac jedna na probe,
rozerwac i sprawdzic, czy ciasto jest "przegotowane" na wylot. Zdjac parownik z
garnka, odkryc i zostawic do przestygniecia. Przed podaniem odkleic pergamin (ktory
bedzie troche przywieral).

Parzone pierogi z warzywami (mozna dodac posiekanych krewetek, lub miesa krabowego)
Ciasto na pierogi (bez jajek) rozwalkowane bardzo cienko i wyciete w kolka o
srednicy 7-8 cm ( w USA mozna kupic gotowe w sklepach z chinskimi warzywami)

Nadzienie
1 szklanka drobno posiekanej kapusty bok choy
1 duza marchew starta na tarce lub pokrojona w kostke o wymiarze 3 mm x 3 mm
4 shiitake lub pieczarki pokrojone w najciensze paski
2 lyzki posiekanych zielonych czesci cebulki dymki
2 cienkie plastry imbiru, pokrojone w najciensze slupki
1 zabek czosnku, pokrojony w cienkie paski
2 lyzki octu ryzowego
1 lyzka sosu sojowego
1 lyzeczka oleju sezamowego
1 lyzeczka cukru
1 lyzeczka soli

Zmieszac, odstawic, zmieszac i nadziewac pierogi. Po nadzianiu ustawiac w parowniku
jak wyzej.

A teraz o ksztalcie azjatyckich pierogow. Pierogi polskie lepi sie przez skladanie
kolka na pol i zlepianie brzegow, jakby sie robilo plaska falbanke. Azjatyckie
skleja sie inaczej. Z zalozenia polskie pierogi po sklejeniu leza na plasko,
natomiast te stoja jak male paczuszki. Zamiast opisywac wyglad, proponuje obejrzec
tu:

tp://www.china-on-site.com/pages/cooking/1202.php

Mozna tez robic kombinacje tego nadzienia i drozdzowego ciasta, jak na tym zdjeciu:

http://www.sino.net/Lonely_Planet/south-korea/BN1518
_012x.jpg

Chinskie bulki na parze to znow temat rzeka (np. siopao - w kazdej rodzinie inny
przepis), ale podam tu jeszcze jeden ze sposobow, bo mozna go zastosowac do naszych
polskich bulek na parze:

Ciasto tak samo, jak na parzone bulki powyzej, potem rozwalkowuje sie cienko na 1/2
cm, smaruje sie olejem sezamowym i tnie sie w dlugie, 8-10 cm wstegi. Te zwija sie w
rulon, i zwiniety splaszcza sie przez srodek za pomoca paleczki, tak ze brzegi
otworza sie w czasie parzenia tworzac "kwiat chryzantemy". Tu mozna obejrzec:

http://www.china-on-site.com/cooking/recipe/136.jpg

Do polskich dan smaruje oliwa z oliwek.
Magdalena Bassett

1. Data: 2004-08-31 18:49:09

Od: "eM eL" <b...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Bassett <m...@o...com> napisał(a):

> Dim sum to bardzo szerokie pojecie, obejmujace wiele roznych zakasek.
> Wiekszosc z nich robi sie na parze.
..

E tam, chyba nie... dimsumy sa i smazone (zarowno "deep-fried" jak i "stir-
fried") i pieczone i gotowane i parowane i "oil blanched" i "water blanched"
i pewnikiem przyrzadzanych jeszcze inaczej i na wiele innych sposobow :-)))

Duzo tych dimsumow, i szczerze mowiac to chyba wiecej jest smazonych i
gotowanych niz parowanych.

1. Data: 2004-08-31 19:03:19

Od: Magdalena Bassett <m...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Bassett wrote:

moze ten link bedzie lepiej dzialal:

http://www.dinersty.com/image/dumplings.jpg

MB

1. Data: 2004-08-31 19:15:53

Od: Magdalena Bassett <m...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

eM eL wrote:

> ..
>
> E tam, chyba nie...

E tam, chyba i tak i tak...

> [...]
>
> Duzo tych dimsumow, i szczerze mowiac to chyba wiecej jest smazonych i

policzyles? niech ci bedzie, Sierotko Marysiu:))))

Dlatego wlasnie napisalam, ze to temat rzeka. Nie bede sie wyklocac na temat
dim sum, bo jest ich tysiace. Czy wiekszosc na parze, czy w glebokim oleju, to
tez kwestia umowy, bo duza czesc tych w oleju jest najpierw robiona na parze
:))))

Podam jeszcze jeden wazny element do dim sum, sos do maczania (jeden z wielu
mozliwych, oczywiscie)

Sos do maczania dim sum
1 lyzka sosu sojowego
2 lyzki octu ryzowego
1 lyzeczka cukru
Zagotowac, dodac
4 lyzki wody
1/2 lyzeczki oleju sezamowego lub ostrego oleju sezamowego
wymieszac, przelac do indywidualnych malutkich miseczek, kazda posypac
odrobina posiekanej cebulki dymki
Magdalena Bassett

Ciasto do pizzy
Cos wegetarianskiego na obiad?
Caminetto?
Lodówki LG - warto?
J.Czernikowski -Ciasta, ciastka, ciasteczka-prosba