Re: hipoteza Darwina

21. Data: 2020-01-30 09:58:31

Temat: Re: hipoteza Darwina
Od: "Jakub A. Krzewicki" <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Oby to drugie...

22. Data: 2020-01-30 12:20:34

Od: WM <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> kilka tysięcy lat. Czy będzie to mniej czy bardziej synkretyczny zlepek
> tego co już mamy czy pokusimy się o stworzenie jakiejś doktryny od zera,

Zaskoczyły mnie wyniki badań nad wpływem wiary na moralność społeczeństwa.
Filozofowie twierdzili, że wiara sprzyja moralności i ja też tak do tej
pory sądziłem.
Badania wskazują na odwrotną korelację, co jest dla mnie niezrozumiałe.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bezwyznaniowo%C5%9B%C4
%87_w_Stanach_Zjednoczonych#Wiara_a_moralno%C5%9B%C4
%87

WM

23. Data: 2020-01-30 12:48:39

Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 30 Jan 2020 12:20:34 +0100, WM napisał(a):

> [...]
> https://pl.wikipedia.org/wiki/Bezwyznaniowo%C5%9B%C4
%87_w_Stanach_Zjednoczonych#Wiara_a_moralno%C5%9B%C4

Korelacja IMO da się wytłumaczyć. Aby porzucić religię która przemożnie
się narzuca, trzeba szerokiej wiedzy i umysłowych mozliwości
pozwalających dostrzec religijne absurdy. Ten kto jest w stanie taką
wiedzę zdobyć dzięki swoim umysłowym możliwościom i na jej gruncie
przeanalizować religię, jest jednocześnie dzięki nim predystynowany do
lepszego zrozumienia swojej roli w społeczeństwie I lepszej oceny swojej
osoby. Ponieważ ją lepiej rozumie i nie przecenia swojego ja a
jednocześnie rozumie swoje motywy, nie wchodzi w zbędne konflikty. Nie
staje się frustratem, desperado, malkontentem, hejterem. Nie bywa
zawiedziony czy rozczarowany. Jeśli już podejmuje jakąś grę ze
społeczeństwem, jest z reguły wygrany.
--
Jacek
I hate haters.

24. Data: 2020-01-30 14:13:22

Od: Kviat szukaj wiadomości tego autora

W dniu 30.01.2020 o 12:20, WM pisze:

> [...]
> https://pl.wikipedia.org/wiki/Bezwyznaniowo%C5%9B%C4
%87_w_Stanach_Zjednoczonych#Wiara_a_moralno%C5%9B%C4

Te wyniki nie są zaskakujące, one tyko potwierdziły to, co wiadomo było
od dawna i znane jest z podręczników historii. Znając historię i to co
obecnie reprezentują różne religie można wyciągnąć taki sam wniosek bez
dodatkowych badań.

"Te wyniki potwierdzają to, co mówiliśmy od zawsze. Pretensje grup
religijnych do ,,wyższej moralności" nie znajdują odzwierciedlenia w
badaniach."

Pozdrawiam
Piotr

25. Data: 2020-01-30 16:07:02

Od: WM <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2020-01-30 o 14:13, Kviat pisze:

> [...]
>
> "Te wyniki potwierdzają to, co mówiliśmy od zawsze. Pretensje grup
> religijnych do ,,wyższej moralności" nie znajdują odzwierciedlenia w

Na jakich zasadach powinno być oparte prawo?
Niektórzy uważają, że na zasadach moralności religijnej.
Zacząłem szperać i znalazłem inne ciekawe metody legitymizacji prawa.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_natury#Fuller_i_
moralno%C5%9B%C4%87_prawa
W praktyce prawo jest tworzone instrumentalnie, pod potrzeby rządzących
niestety.
Uzasadnienie dowolnego prawa zawsze jakieś się znajdzie niestety.

WM

26. Data: 2020-01-30 17:13:41

Od: Kviat szukaj wiadomości tego autora

W dniu 30.01.2020 o 16:07, WM pisze:

%87_w_Stanach_Zjednoczonych#Wiara_a_moralno%C5%9B%C4
%87

> Na jakich zasadach powinno być oparte prawo?

Pewne jest to, że nie na zasadach religijnych.
W państwie może funkcjonować wiele religii, które często mają sprzeczne
i wykluczające się wzajemnie zasady. A to w prawie jest niedopuszczalne.

Przykładem może być np. obrzezanie małych dziewczynek (chłopców zresztą
też, jeżeli przyczyny są religijne, a nie medyczne).

Innym przykładem są egzorcyzmy. Podczas nich można, zgodnie z zasadami
religijnymi, pozbawić człowieka wolności wbrew jego woli, skrepować,
naruszać jego nietykalność osobistą, torturować i molestować seksualnie
(np. wcierając "święte olejki" w intymne miejsca młodych dziewcząt).

Nie da się tego pogodzić z prawem do wolności itd.
Trzeba by tworzyć karkołomne konstrukcje w stylu "nie wolno pozbawiać
człowieka wolności - nie dotyczy wyznawców katolicyzmu".
Co jednak wtedy, gdy wyznawca katolicyzmu postanowi egzorcyzmować kogoś
innej wiary, albo niewierzącego?
Co wtedy, gdy egzorcyzmuje współwyznawcę wbrew jego woli?
Albo osobę nieletnią, która jest dzieckiem współwyznawcy?

Patologią jest to, że w państwie, które zabrania pozbawiania wolności,
tortur itp., tego typu praktyki są tolerowane.

> Niektórzy uważają, że na zasadach moralności religijnej.

I równocześnie uważają, że życie w państwie wyznaniowym, w którym
kamienuje się kobiety (za coś tam, bo bóg kazał), to lekka przesada...

Wygląda na to, ze nie potrafią się zdecydować, czy prawo powinno się
opierać o zasady moralności religijnej, czy jednak nie.
Bo skoro powinno, to oni powinni być konsekwentni i akceptować dowolne
nakazane przez boga wynaturzenia religiantów.

Bo niby dlaczego ich egzorcyzmowanie ma być "dobre", a kamienowanie
kobiet u innych już nie?

Pozdrawiam
Piotr

27. Data: 2020-01-30 20:54:43

Od: gazebo <g...@j...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 29/01/2020 o 23:54, m...@g...com pisze:

> No więc?

ja ci to wytlumacze, zatkalo cie ruskie kakao :]
--
gazebo

28. Data: 2020-01-31 18:30:05

Od: o...@g...com szukaj wiadomości tego autora

użytkownik Nemrod napisał:

> Teoria Darwina miałaby sens gdyby na początku
> istnienia życia na ziemi istniała super komórka

Religijni popadają w skrajność, ateiści ze swoim darwinizmem również.

Przeca kościół już dawno temu (? lata 60 albo 70) połączył kreacjonizm z ewolucją.

29. Data: 2020-01-31 18:48:54

Od: o...@g...com szukaj wiadomości tego autora

użytkownik Jacek Maciejewski napisał:

> Delikatnie powiedziane :) Doktryna chrześcijańska wydaje mi się
> wyjątkowo pełna niekonsekwencji i absurdów

Konkretnie jaka doktryna chrześcijańska?

cyt.
Jednakże Kościół może godzić doktrynę o stwarzaniu z teorią ewolucji tylko, jeśli ta
ostatnia nie inspiruje się filozofią materializmu, który głosi, że dusza ludzka ,jest
wytworem sił materii ożywionej lub prostym epifenomenem tejże materii",3 nie zaś
odrębnym od niej duchowym bytem. Ustami Jana Pawła II Kościół uznał więc, że rośliny,
zwierzęta i ciało człowieka mogły wyewoluować, ale dusza ludzka została włożona w
ciało przez Boga

30. Data: 2020-02-01 00:08:20

Od: m...@g...com szukaj wiadomości tego autora

> Nic.