Re: jabłka

From: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: jabłka
Date: Mon, 10 Sep 2018 11:39:01 +0200

W dniu 2018-09-09 o 10:25, d...@g...com pisze:
> Dziekuje za podpowiedź.
> Spróbuję zrobic dżem.
> Na cydr za mało a do zjedzenia za dużo...)

> możesz naświetlić ten proces ? To może być ciekawe.
>
> pozdrawiam

Banalnie prosto
Jabłka (najlepiej kwaśne renety) oskrobać, poświartować i wrzucić do
garnka stosownej wielkości. Ja biorę wszystko co znajdę na i pod drzewami
Podlać trochę wodą, przykryć pokrywką i na ogień.
woda na dnie zagotuje się i jabłka zaczynają się dusić puszczając sok.
Potem duszą się i rozgotowują już we własnym soku i rozpadają się na
"marmoladę". Gotować aż nie będzie całych cząstek, można wrzucić do
obgotowania umyta skórkę z cytryny, Dobrze się komponuje ze smakiem
kwaśnych jabłek
To wszystko.

Na koniec jeżeli mam czas to przecieram całość przez durszlak żeby
oddzielić ewentualne pozostałości po gniazdach nasiennych (niestety
potrzebny drugi garnek)
Dodać cukier według uznania i według kwaśności jabłek
Ja wolę zostawić bardzie kwaśne niż za słodkie, bo dosłodzić potem
zawsze można po otwarciu słoika.

Po przetarciu podgrzewam jeszcze trochę w tym drugim garnku żeby
ponownie złapało temperaturę gotowania i wlewam do wyparzonych litrowych
słoików twist. (do mniejszych nie ma sensu)
Potem taka marmolada jabłkowa jest jak znalazł do szybkiego
przygotowania makaronu lub ryżu z jabłkami i cynamonem.
A jeżeli to jeszcze zapiec w rondlu warstwami z odrobina masła i podać
ze słodka śmietaną, palce lizać.
Uwaga na garnek do smażenia jabłek, albo grube dno albo podłożyć
metalową płytkę do równomiernego rozprowadzenia ciepła i mieszać bo
jabłka zawierają cukier który lubi przywierać zwłaszcza na początku
(stąd ta woda na starcie )
A szalotka jak to szarlotka :)
Kiedy po zrobieniu makaronu zostanie trochę jabłek z litrowego słoika to
nawet kromce chleba z masłem z grubo posmarowanej warstwą jabłkowej
marmolady długo nie będę się opierał.

kupiłem kiedyś coś podobnego w spożywczaku w litrowym słoju, ale okazało
się to jabłkami posiekanymi w kostkę zalanymi czymś w rodzaju słodkiego
kisielu w proporcji 1:1
Zdecydowanie nie o to chodzi.