jak odnowić drewniany stół ??

1. Data: 2017-11-10 12:24:12

Temat: jak odnowić drewniany stół ??
Od: Fiora <f...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

mam stary stół drewniany kuchenny, bardzo solidny,
cepelia sprzed 35 lat...
niestety lakier i powierzchnia zestarzała, ciemna, nierówna.
Stolarz mówił, że szlifowanie do odświeżenia się nie opłaca.
Czy jest jakaś chemia, aby zmyć i polakierować na nowo?
Aby wyglądał trochę bardziej świeżo?
Pozdrawiam Fiora

2. Data: 2017-11-10 12:38:10

Temat: Re: jak odnowić drewniany stół ??
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Fiora ma stary stół drewniany kuchenny, bardzo solidny:

> [...]
> Stolarz mówił, że szlifowanie do odświeżenia się nie opłaca.
> Czy jest jakaś chemia, aby zmyć i polakierować na nowo?

Stare powłoki lakiernicze można zmydlać wodorotlenkiem sodowym.
Trwa to dość długo, kilka godzin. Kiedyś można było kupić do
tego gotowy preparat, ładnie się nazywał: mordofix. Można go
zrobić samemu z kisielu (mąki ziemniaczanej) i kreta (tego do
przepychania rur). Papkę nakłada się na powierzchnię, czeka,
potem zdejmuej szpachelką i szczotkuje.

--
Jarek

3. Data: 2017-11-10 22:27:00

Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Papier scierny do drewna owiniety na drewnianym klocku.

4. Data: 2017-11-15 15:27:45

Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zrobić samemu z kisielu (mąki ziemniaczanej) i kreta (tego do
> przepychania rur). Papkę nakłada się na powierzchnię, czeka,

Ostatnio był gdzieś artykuł o filmiku, na którym gość za pomocą jakiegoś
mazidła usuwa werniks z 400-letniego portretu, który dzięki temu zaczął
wyglądać jak nowy.
Może to podobny preparat - a nazwa "mordofix" by pasowała :)

5. Data: 2017-11-15 21:24:56

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Miroo napisał:

> [...]
> dzięki temu zaczął wyglądać jak nowy.
> Może to podobny preparat - a nazwa "mordofix" by pasowała :)

Raczej nie. Mordofix (a właściwie wodorotlenek sodowy) świetnie
zmydla tak werniks, jaki farbę olejną pod nim. Nic by z tego
portretu nie zostało.

Jarek

--
I w podziele tak się zwinę: