jazda konna a kregosłup 8-latki

1. Data: 2005-08-12 07:13:48

Temat: jazda konna a kregosłup 8-latki
Od: "Ewa P" <e...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam, mam pytanie w sprawie znajomej. 8-letnią córkę od wiosny rodzice
zapisali na naukę jazdy konnej. mała uskarża sie nieco od pewnego czasu na
kręgosłup, ale ostatnio opowiadała przy mnie, jak to po godzinie nauki z
przewagą kłusowania, co wiadomo wiąze sie z rytmicznym podskakiwaniem przy
sztywnym i wyprostowanym kręgosłupie- gdy zeszła z konia, nie miała siły
stać i upadła. opowiadała, ze po prostu czuła sie tak jakby nie miała
nóg.... potem nie miała siły podejsć do rodziców i cały czas w tym wszytkim
przewija sie ból kręgosłupa...
mam wobec tego pytanie, czy to jest związane z młodym wiekiem i jak
wiadomomo intensywnym jeszcze wzrostem, czy moze to mieć całkiem inne
podłoże- wada kręgosłupa itp??
z góry dziękuje z info.. ewa

2. Data: 2005-08-12 07:15:45

Temat: Re: jazda konna a kregosłup 8-latki
Od: "sq1euo" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ewa P" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości :

> [...]
> przewagą kłusowania, co wiadomo wiąze sie z rytmicznym podskakiwaniem przy

To nalezy zmienic instruktora. Usztywnienie kregoslupa przy jezdzie konnej
to zasadniczy blad. Po jezdzie kregoslup bolec nie powinien,..co innego
nogi, po dluzszej przerwie, moga troche pobolec,ale nic strasznego.

--
Jarek (SQ1EUO)
s...@w...pl

3. Data: 2005-08-12 07:20:33

Od: "...Magda..." <n...@m...maila> szukaj wiadomości tego autora

mała uskarża sie nieco od pewnego czasu na
> kręgosłup

Wszelkie choroby kregoslupa sa przeciwskazaniem dla jazdy konnej ktora
bardzo mocno obciaza kregoslup, m.in. poprzez wstrzasy...

> [...]
> sztywnym i wyprostowanym kręgosłupie- gdy zeszła z konia, nie miała siły

Jesli to byla pierwsza tak intensywna jazda, nie musi to byc zwiazane z
kregoslupem a np z przeciazeniem miesni nog ktore wlasnie w klusie
(szczegolnie anglezowanym) zmuszane sa do ciaglej pracy.

cały czas w tym wszytkim
> przewija sie ból kręgosłupa...

Zaprzestalabym w tym momencie jazdy konnej i udala sie do lekarza celem
uzyskania skierowania do neurologa i ortopedy.

Pzdr. Magda (ktora niestety ze wzgledu na dyskopatie musiala zakonczyc swoja
przygode z tym wspanialym sportem)

4. Data: 2005-08-12 08:10:04

Od: "Ewa P" <e...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

serdeczne dzięki za odpowiedzi.. jak jestem zielona w tej kwestii, ale mnie
te opowiesci nieco zaniepokoiły....napewno porpsze znajomą by udała sie na
konsultacje.. a poetm ewentualnei, jeśli wszytko wporządku poszukał inego
instruktora.. ewa

5. Data: 2005-08-12 18:20:21

Od: Emi <e...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

...Magda... napisał(a):

> Zaprzestalabym w tym momencie jazdy konnej i udala sie do lekarza celem
> uzyskania skierowania do neurologa i ortopedy.

hm.. nie przesadzasz??

bo mi się wydaję, że to tylko i wyłącznie kwestia usztywnienia...

najlepiej porozmawiać z trenerem... przynajmniej od tego zacząć...

ew jakieś prześwietlenie...

po za tym, warto ustalić, czy boli kręgosłup, czy tylko jego mięśnie...
bo tak też może być...

> Pzdr. Magda (ktora niestety ze wzgledu na dyskopatie musiala zakonczyc swoja
> przygode z tym wspanialym sportem)

również pozdrawiam,

Emi, która pomimo wydłużonego odcinka lędźwiowego, dyskopatii i lumbago
nadal jeździ... ( ma 20 lat, a jej kręgosłup ok 45-50 jak to określił
chirurg jakiś czas temu)

ale już niecodziennie (tak jak bywało kiedyś...)

--
E_m_i_

"Ci co poznali mrok, światło kochają,
Oczekują świtu, nocy się lękając" D.R.Koontz

6. Data: 2005-08-18 15:11:22

Temat: Odp: jazda konna a kregosłup 8-latki
Od: "Zbigniew Rudzki" <m...@c...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> sztywnym i wyprostowanym kręgosłupie- gdy zeszła z konia, nie miała siły

1. zmienilbym instruktora -- moim skromnym zdaniem poczatkujace 8-latki nie
powinny pod zadnym pozorem jezdzic tak dlugo, i to niezaleznie od tego, czy
bedzie to glownie step, klus, galop czy inochod. I to wlasnie moze byc
zasadnicza przyczyna problemow. Godzina niewprawnego klusowania (jeszcze
mozliwe ze na koniku, ktory "wyrzuca" w klusie) rozlozylaby nawet
Pudzianowskiego, jakby sie zaczynal uczyc. Poza tym jazda konna to ma byc
frajda, a nie tortura.

2. na wszelki wypadek odwiedzilbym jednak dobrego (uniwersyteckiego)
ortopede dziecinnego. Licho nie spi.

Mnie akurat (praca od rana do wieczora i to glownie siedzaca - jestem
patologiem) jazda konna pomogla pozbyc sie problemow z kregoslupem o typie
pocztkow dyskopatii. Ale jezdze juz pare latek.

Zbyszek

Dobry chirurg naczyniowy w Rzeszowie lub okolicach
Maly problem po porodzie
wybielanie zębów
Chore nerki czy kregoslup?
jak przytyc