knedliczki

1. Data: 2001-07-26 20:05:00

Temat: knedliczki
Od: "Wknpim" <d...@p...gdansk.sdi.tpnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tyle o kluchach - pampuchach, a mąż mnie tu szturcha, to Was oficjalnie
pytam:
jak się robi knedliczki i czy to czasem nie takie pokrojone i polane
sosidłem pampuchy?
Kiedys jadł i teraz mi drąży dziurę w brzuchu. (No dobra, przyznam się, sama
bym zjadła, ale nie umiem zrobić) Pomożecie???

Wkn

1. Data: 2001-07-27 11:06:10

Temat: Re: knedliczki
Od: "almada" <a...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Moj maz mial ostatnio podobne zyczenie, wiec nie namyslajac sie wiele,
zakupilam gotowe knedliczki w hipermarkecie. Wyrob niepolski. Ale byly
srednio smaczne. Nawet powiedzialabym ze ponizej sredniej.
Gotowalam je na parze pokrojone na kromki, jak trzeba. Ale wyszly jakies za
suche...

pozdr.
almada

1. Data: 2001-07-29 06:49:18

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

almada <a...@i...pl> wrote:

> [...]
> srednio smaczne. Nawet powiedzialabym ze ponizej sredniej.
> Gotowalam je na parze pokrojone na kromki, jak trzeba. Ale wyszly jakies za

Knedliki, takie jakie mozna pospolicie zjesc w restauracjach w Czechach
w ogle nie sa specjalnie wyrafinowanym jedzeniem Nie wiem jak wygladaj
knedliki w czeskiej kuchni domowej, ale sadzac po przepisach we
wspolczesnych ksiazkach kucharskich mam podejrzenie, ze w domach Czesi
jedza podobne knedliki jak w restauracjach -- tzn. najprostsze knedliki
"houskove", zwykle nawet nie robione w domu, ale kupione gotowe lub
przyrzadzone z polproduktu z torebki.
Przepisy na takie knedliki pojawialy sie juz u nas kilkakrotnie,
wystarczy poszukac.
W kazdym razie knedliki czeskie nie umywaja sie np. do rozmaitych odmian
knedli, jakoie mozna zjesc w Bawarii lub Austrii, a sadzac po przepisach
dawniejszej czeskiej kuchni sztuka gotowania knedlikow w Czechach
podupadla za komuny. W wolnej chwili moge przetlumaczyc Wam cos o
knedlikach z ksiazki kucharskiej Marii Ulehlovej-Tilschovej z 1949 r.,
jezeli jestescie zainteresowani.

Wladyslaw

1. Data: 2001-07-29 07:37:17

Od: b...@d...com.pl (Herbatka) szukaj wiadomości tego autora

1. Data: 2001-07-29 09:06:49

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>mam dobrego przepsiu - bedzie jak zanlazl, gdy temperatury zaczna byc mniej
>tropikalne i wroci mi ochota na miesko ze sosem a do tego knedliki.

oj, to trzymajcie dla mnie tez porzadny przepis (moze druknij,
Herbatka, i przynies 10-tego?)

Krysia
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2001-07-29 11:45:46

Od: b...@d...com.pl (Herbatka) szukaj wiadomości tego autora

1. Data: 2001-07-29 12:05:59

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

>A prosze bardzo - jesli tylko Wladyslaw zdazy wklepac do 10, to nie ma
>sprawy - a co - na wakacjach bedziesz pichcic ?
>Herbatka

mam nadzieje, ze nie!
ale - nie bedzie mi sie potem chcialo ganiac po archiwum i poza
tym pewnie zapomne

K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2001-07-29 20:55:11

Od: Konrad Brywczyński <b...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wladyslaw Los" <w...@t...com.pl> napisał w wiadomości

> W wolnej chwili moge przetlumaczyc Wam cos o knedlikach z ksiazki
> kucharskiej Marii Ulehlovej-Tilschovej z 1949 r., jezeli jestescie
> zainteresowani.

Jak mówi pewna znajoma: "Chorego pytają, zdrowemu dają". Poproszę zatem
o taki przepis.

U mnie w domu robimy po prostu poznańskie pyzy. W zasadzie idea ta sama.
Na pewno takie domowe pampuchy są smaczniejsze od knedlików z Czech czy
Słowacji, a do maczania w sosie nadają się równie dobrze. Fantastyczny
jest taki zestaw poznański: kaczka nadziewana (do niej naturalnie borówki
z żurawiną), modra kapusta, pyzy. Kiedyś taki zestaw proponował zresztą
Makłowicz i chyba było to najlepsze trafinie w typowy regionalny obiad
wielkopolski.

--
Konrad J. Brywczyński should it be implausible
b...@w...pdi.net that a man can supervise

1. Data: 2001-07-30 06:25:52

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

=?iso-8859-2?Q?Konrad_Brywczy=F1ski?= <b...@w...pdi.net> wrote:

> Użytkownik "Wladyslaw Los" <w...@t...com.pl> napisa" w wiadomości

> Jak mówi pewna znajoma: "Chorego pytają, zdrowemu dają". Poproszę zatem
> o taki przepis.

No to zaczynamy.

Knedliki "houskove" czyli bulczane

Robimy je z maki krupczatki. Sa tym pulchniejsze im damy wiecej bulki,
a mniej wlasciwego ciasta, ktore ma jedynie spoic bulke. Dawniej robilo
sie knedliki w ogole bez bulki i bywaly dosc twarde; tak robiono niegdys
na Hanie z jeczmiennej maki, a w Hruszkach na poludniowych Morawach
gotowano "knofle" nawet z maki zytniej. Jezeli jednak obecnie gospodyni
ma malo bulki, to moze ciasto raczej zaprawic drozdzami. Oprocz
dostatecznej ilosci bulki kolejnym warunkiem sukcesu jest, by ciasto
bylo dobrze wyrobione, i by porzadnie "odpoczelo" przynajmniej przez
godzine. Rozrabiamy je albo mlekiem albo woda, na Luhaczowsku uzywaja
wody gazowanej, zeby bylo pulchniejsze. Na 1 kg maki potrzeba
przynajmniej 10 bulek, 2 jaja i wiecej niz 1/2 litra mleka. Osolone
ciasto najpierw dobrze wyrabiamy, a dopiero potem mieszamy je z bulka,
ktora uprzedniopokrajalismy w kosteczke, , usamzyli na masle i pozwolili
wystygnac. Zostawiamy, aby sie odlezalo, a nastepnie sparzymy knedliki
starannie mokra lyzka wazowa, ktora ciagle moczymy we wrzatku --
knedlikow nigdy nie oproszamy maka! Jezeli mamy wielu stolownikow, to
gotujemy dostatcznei dlugie bochenki, ktore formujemy na desce makra
dlonia.
Knedliki gotujemy w wodzie zaleznie od wielkosci 20-30 minut. Wkladamy
je do wody osolonej i mocno wrzacej. Wody musi byc dosyc w duzym
naczyniu. Nigdy nie wkladamy za duzo knedlikow do wody, by sie nie
wystudzila. Nalezy uwazac, zeby ciasto nie przelepilo sie do naczynia.
Ugotowane knedliki wybieramy i kazdy przekroimy nicia, drutem lub nozem.
Nastepnie kroimy je na platki, ukladamy, omascimy i podajemy. Jezeli
chcemy je utrzymac prze chwile na cieplo, juz przekrojone, przykrywamy
je obeocona miska i stawiamy na garnek z wrzaca woda. Nigdy nie nalezy
zostawiac ich w wodzie, by nie dostaly zakalca.

Jak z powyzszego widac, takie knedliki, jakie obecnie sie spotyka, tzn.
z ciasta drozdzowego lub na proszku z niewielkim dodatkiem grzanek, lub
wcale bez bulki, przed wojna byly traktowane raczej jako namiastka
dobrego knedlika bulczanego.

W miare wolnego czasu postaram sie jeszcze przeslac przepisy na:
Knedlik w serwecie (swiateczny)
Knedlik bez maki (polski) (sic!)
Knedliki z kaszki manny
Knedliki drozdzowe

Smacznego!

Wladyslaw

1. Data: 2001-07-30 07:11:27

Od: "Konrad Brywczynski" <b...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Wladyslaw Los" <w...@t...com.pl> napisal w wiadomosci
> =?iso-8859-2?Q?Konrad_Brywczy=F1ski?= <b...@w...pdi.net> wrote:
> >
> No to zaczynamy.

Dzieki.
Tylko drobne pytanie techniczne: rozumiem, ze chodzi o drobne bulki? Czy ma
znaczenie, czy
bedzie to np. kajzerka lub bulka maslana?

--
Konrad J. Brywczyński

"Nie tylko rozmiar sie liczy! Każda dziewczyna ci to powie."
Ł. Jakubowski

leniwe pierogi...
Kwiatki na torcie
Coś z chińszczyzny