Re: kosiarka ręczna?

From: "Wojtek Bialkowski" <w...@s...info.pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: kosiarka ręczna?
Date: Thu, 24 Jun 2004 11:54:55 +0200

Użytkownik "mariusz" <m...@k...com.pl> napisał w wiadomości
news:cbdrqk$19k$1@achot.icm.edu.pl...
> mój trawnik ma około 400m2
> koszę go kosiarką elektryczną, rotacyjną
> przed każdym koszeniem ostrzę noże, a trawa i tak po koszeniu jest
> poszarpana

Moze gubisz prawidlowy kat ostrza.

> naczytałem się o kosiarkach bębnowych i ich głównej zalecie ścinania (a
nie
> zrywania) trawy
> więc na początek mam ochotę zakupić kosiarkę ręczną i zobaczyć czy tak
> rzeczywiście jest

Faktycznie kosiarka bębnowa tnie trawę jak nożyce.

> czy ktoś z grupowiczów mógłby coś na ten temat napisać:
> - czy taka powierzchnia na ręczną kosiarkę to nie za dużo?

Moim zdaniem to dużo. Osobiście ok 200 m2 trawy ścinam kosiarką bębnową
spalinową a mam również bębnową elektryczną, którą kupiłem 5 lat temu. Ale
po zakupie spalinowej tej nie używam do koszenia tylko założyłem wymienny
bęben do skaryfikacji (odfilcowywacz, gdzie indziej areator - choc blednie
tak nazywany). Cóż kabel za kosiarka to dla mnie bariera - bez kabla odżyła
cheć koszenia, :)).

> - czy koszenie wygląda podobnie jak elektryczne, tzn. spokojny spacerek za
> kosiarką?

W recznej to pewnie nie. Elektryczne i spalinowe maja naped na walec wiec
nawet delikatna kobieta może smialo kosic.

> - czy noże szybko się tępią i czy da się je naostrzyć?

Noże sie tępią ale po paru latach. W Polsce zapomnij o naostrzeniu takiej
kosiarki - sam to przerabiałem. Podobno jedno pole golfowe w kraju ma takie
urządzenie. Teoretycznie można naostrzyć na szlifierce do wałków. Do
rzecznych kosiarek sa tez zestawy do ostrzenia polegające na kręceniu bębnem
w przeciwna stronę i przesuwaniu pędzlem z materiałem polerskim zdłóż tak
obracanego ostrza. I jeszcze jedna metoda to pasek ze scierniwem nakładany
na stalnice i podobnie obracany bęben w przeciwna stronę. Obie metody mogą
sia nadąć do kosiarek recznych lub elektrycznych gdzie noże wykonane sa z
cienkiej stali. Ja w mojej 6 nożowej spalinowej mam bardzo grubą stal i mam
z tym problem. Ważne żeby ewentualne urazy mechaniczne i powstałe jeakies
zadziory usunąć miejscowo pilnikiem.

> - czy nie rozregulowuje się mechanizm (to przecież precyzyjne dopasowanie
> noża stałego i obrotowych)?

We wszystkich modelach reguluje się po obu stronach bębna przyleganie
krawędzi noża ruchomego do nieruchomej stalnicy. Prawidłowo wyregulowana
kosiarka musi przecina kartkę papieru listowego bez poszarpania na całej
szerokości ostrza.

> a przy okazji to znalazłem, chyba jedyną, elektryczną kosiarkę bębnową,
> Bosch ASM 32
> takie urządzenie miałbym w dalszych planach
> może ktoś je używa? jak się sprawuje w kontekście powyższych pytań?

Ja osobiście mam kosiarki najstarszej firmy produkującej tego typu
urzadzenia w wersji mechanicznej czyli angielskiej firmy ATCO (trochę się
chwale ale sa to rodzynki www.atco.co.uk w kosiarkach jak mercedesy w
samochodach).
Firma ATCO występuje tez w tańszej odmianie pod nawza QUALCAST. Właśnie
wspomniana kosiarka Boscha jest defacto produktem tego koncernu
ATCO-QUALCAST. Choć to model pozbawiony największej zalety kosiarek
bebenowych czyli walca, który ugniata trawę tworząc efekt pasów
charakterystyczny dla trawników angielskich. Ostatnio na liście dyskutowałem
na ten temat i możesz zarzec na fotki z mojego trawnika koszonego właśnie
takimi kosiarkami www.autopunkt24.pl/trawa (zaznaczam ze zdjęcia zrobione w
dzień bez słońca i przed nawożeniem, już nawóz rozsypany czekam jak zacznie
działać to pochwale się dalej.)

Pozdrowienia
Wojtek