kuchnia kanaryjska - dluugie dla Kianit

1. Data: 2001-11-05 19:32:14

Temat: kuchnia kanaryjska - dluugie dla Kianit
Od: b...@d...com.pl (Herbatka) szukaj wiadomości tego autora

A oto, co autorzy "Przewodnika gastronomicznego po Teneryfie" polecaja
turystom z kuchni kanaryjskiej (przewodnik opracowal Jose Carlos Marrero -
nie wiem, kto zacz, ale przewodnik zostal mi sprezentowany przez
przedstawiciela ambasady hiszpanskiej propagujacego swoj kraj, wiec
zakladam, ze wiadomosci sa wiarygodne ;-)
PUCHERO CANARIO - jedna z ulubionych potraw restauracyjnych - jest to rodzaj
"eintopfu" z miesa, straczkowych i roznych warzyw, m.in. ziemniakow,
cieciorki, slodkich ziemniakow, malych dyn, szerokich strakow fasoli,
kapusty, kukurydzy itp.
WINA - pierwsze uprawy winorosli rozpoczeto w 1580 r (zapoczatkowal je
Portugalczyk Lutzardo Coello). Najbardziej znana jest "malvasia" (po ang.
Malmsey, po niem. Malvasier) - wspomina o nim Szekspir w "Henryku IV".
Przewodnik wspomina, ze w Sauzal, na polnocy wyspy znajduje sie muzeum "Casa
del Vino" - "Dom wina", gdzie mozna znalezc wszelkie informacje o winach
kanaryjskich - moze warto sie wybrac, zwlaszcza, ze prowadza takze
degustacje i jest tam restauracja :-) Polecane wina, to te z regionów
Tacoronte-Acentejo, Ycoden-Daute-Isora, Valle de la Orotava, Valle de Guimar
i Abona (sa to rejony kotrolowanych upraw)
LA CAZUELA DE PESCADO (potrawka z ryby) - sklada sie przede wszystkim z
ziemniakow i swiezych ryb morskich - o zwartym i jedrnym miesie. Rybe
podsmaza sie na zloto na oliwe a nastepnie dusi na malym ogniu w bulionie,
do ktorego kazdy kucharz dodaje swoje magiczne przyprawy i ziola (bulion
powstaje z oliwy ze smazenia i soku, jaki pusci ryba). Zaleca sie probowac
cazuele w nadmorskich miejscowosciach - najlepsza jest podobno "cazuela de
mero" (z okonia morskiego = ang. sea perch, niem. Zackenbarsch), oraz
"cazuela de abadejo" (cos z rodziny watluszowatych, ang. pollock, niem
Kabeljau) i "cazuela de cherne" - ( z jakiegos wiekszego okonia morskiego
??? - ang. sea bass, niem. Riesenzackenbarsch - Jerzy, ratunku !!! Pomoz mi
z ta rybia terminologia !!
EL CONEJO EN SALMOREJO - krolik w sosie salmorejo. Krolik pokrojony w male
kawalki, marynowany w salmorejo, czyli oliwie z octem, aromatycznymi ziolami
i przyprawami. Nastepnie krolika sie podsmaza na tluszczu, dolewa marynate i
zagotowuje - do tego podaje sie "papas arrugadas" slynne kanaryjskie
ziemniaki i wino.
PAPAS - czyli ziemniaki - bardzo popularne i podobno niezwykle smaczne -
najbardziej znane sa "papa negra" czyli czarne ziemniaki (od koloru skorki).
Typowa potrawa sa "papas arrugadas" - gotowane w mundurkach w b. slonej
morskiej wodzie do czasu, az cala wyparuje a na skorkach utworzy sie biala
warstwa soli. Jada sie je tradycyjnie z
MOJOS CANARIOS -czyli sosami - typowo skladaja sie z oliwy z oliwek
ucieranej z przyprawami, sola i ziolami. Podaje sie je takze do potraw
miesnych. Najbardziej znany jest sos zielony "mojo verde" - sklada sie
glownie z natki pietruszki lub kolendry i czerwony "mojo rojo" (z suszonych
papryczek). Czasem dodaje sie do nich takze migdaly, ser, pomidory i slodki
zielony pieprz.
BANANY - odmiany "karzelek" a wlasciwie "karzelka" (Pequena Enana)- male i
podobno o lepszym smaku niz nasze.
SERY - duzo odmian, prawie zawsze wyrabiane z mleka koziego, czasem
mieszanego z owczym. Istnieja sery miekkie, poldojrzale, dojrzale a czasem
lekko podwedzane. Szczegolnie polecane sa sery z serowarni w Arico.
LAS JAREAS - cale oczyszone ryby rozciete wzdluz brzucha, nacierane sola i
suszone na sloncu i podpiekane na ruszcie lub nad ogniem. Najczesciej jest
to "la vieja" = samoglow - jedna z najsmaczniejszych ryb z tamtych wod.
RYBY - wlasnie na jesieni dokonuje sie najlepszych polowow, poniewaz wtedy
ryby przeplywaja duzymi lawicami pomiedzy Gomera a Teneryfa w poszukiwaniu
cieplejszych akwenow. Polecane sa przede wszystkim "la vieja" - wspominany
juz samoglow - tak delikatna, ze nie oczyszcza sie jej z lusek, gdyz juz ta
czynnosc moglaby zniszczyc rybe. Podaje sie ja czesto z "mojo" z oliwy, octu
i ziol. Poza tym "sargo" - "bialy leszcz" - cokolwiek to jest ;-)) smazony,
"morena" czyli murena smazona w glebokim tluszczu, "abadejo" z pieca,
"cabrilla" (??? niem. Ziegenbarsch, ang. comber) smazona, "mero" (okon
morski) grillowany lub duszony i "brota" (dorsz) gotowany.
EL ESCALDON lub GOFIO ESCALADO - stara, tradycyjna potrawa - zagotowuje sie
bulion rybny lub miesny, do ktorego powoli wsypuje sie "gofio" ( to jest
rodzaj grubej maki z pszenicy lub kukurydzy). Do tego czesto dodaje sie
kawalki cebuli, ziemniaki i papryke, czasem rowniez liscie dzikiej miety. Na
oko to to wyglada jak rzadka polenta ;-)
OWOCE - polecaja w zasadzie wszystko :-) gruszki, mandarynki, miejscowe
banany i papaje, ananasy, opuncje, figi, mango, jablka, brzoskwinie i
cytryny. Hoduje sie tu takze kiwi i karambole. Zyc nie umierac :-)
SLODYCZE - "bienmesabe" z wyspy La Palma to ciastko piankowe z bialek,
migdalow i cukru, ciasto francuskie z Puerto de la Cruz i Los Realejos,
"turrones" z Tacoronte - rodzaj nugatu, "rosquetes" - ciastka w ksztalcie
obwarzankow z Guia de Isadora. "laguneros" z La Laguna, "frangollo" (maka
kukurydziana gotowana z mlekiem, migdalami, miodem i porzeczkami)
COSTILLAS CON PAPAS Y PINAS DE MILLO - zeberka z ziemniakami i kolbami
kukurydzy. Wieprzowe zeberka peklowane, podzielone, wyplukane we wodzie,
gotuje sie a pozniej dodaje obrane ziemniaki i kawalki kolb kukurydzy.
LOS JOLLOS - paski ryb z rodziny rekinowatych ususzone na sloncu bez dodatku
jakichkolwiek przypraw.
MIOD - podobno wyjatkowej jakosci - "miel de Tenerife". Najlepszy jest miod
z Las Canadas del Teide robiony z nektaru z janowca i miejscowych krzewow i
drzew. W Le Sauzal oprocz muzeum wina jest tez muzeum miodu.

Ufff - to jeszcze knajpy - ale najpierw chwilke odsapne ;-)
Herbatka
galeria grupy kulinarnej: http://www.pl-rec-kuchnia.prv.pl/
jesli chcesz dodac do niej swoje zdjecie - przeslij je na adres:
b...@d...com.pl

1. Data: 2001-11-05 20:43:28

Temat: Re: kuchnia kanaryjska - dluugie dla Kianit
Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Herbatka <b...@d...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych na
pisał:002701c16630$23c71ec0$0200a8c0@tea...

> LOS JOLLOS - paski ryb z rodziny rekinowatych ususzone na sloncu bez dodat
ku
> jakichkolwiek przypraw.
> Herbatka

zawsze sie podpisywalam Jola L-L ale Los Jollos tez brzmi niezle , he, he

Los Jollos (uduszone
bez jakichkolwiek przypraw:)))

1. Data: 2001-11-05 20:52:52

Od: b...@d...com.pl (Herbatka) szukaj wiadomości tego autora

> ku
>
> zawsze sie podpisywalam Jola L-L ale Los Jollos tez brzmi niezle , he, he

> [...]
ROTFL - ale zgodnie z zasadami jezyka hiszpanskiego to sie chyba przez "H"
czyta - "los hollos" - czy cos ;-)
b_moryl@dv.com.pl>

1. Data: 2001-11-05 21:12:42

Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

Herbatka wrote:
> ROTFL - ale zgodnie z zasadami jezyka hiszpanskiego to sie chyba przez "H"
> czyta - "los hollos" - czy cos ;-)

Gorzej - los hojos :-))))

MB

1. Data: 2001-11-05 21:20:01

Od: b...@d...com.pl (Herbatka) szukaj wiadomości tego autora

> Gorzej - los hojos :-))))
>
> MB

Bidna Jola ;-)

1. Data: 2001-11-05 22:53:38

Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Herbatka <b...@d...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych na
pisał:02ae01c1663f$34d2fd60$0200a8c0@tea...

> Bidna Jola ;-)
> Herbatka

czemu bidna ? brzmi zadziorno - zaczepno - prowokacyjnie ;-)

Los Jollos

czas zaczac Christmas pudding?
? bardzo OT, nie krzyczcie
chleb