lewizje

1. Data: 2002-12-14 17:31:39

Temat: lewizje
Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Jesienią wykiełkowały mi, jak szalone, lewizje cotyledon. Kto ma
doświadczenie z ich siewkami ? Czy mają szansę przezimować? Oczywiście są
nakryte szybkami?

Pozdrawiam, Kaśka

2. Data: 2002-12-16 14:08:17

Temat: RE: lewizje
Od: a...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

Behalf Of Katarzyna Tkaczyk

> [...]
> Jesienią wykiełkowały mi, jak szalone, lewizje cotyledon. Kto ma
> doświadczenie z ich siewkami ? Czy mają szansę przezimować? Oczywiście są

Muszą mieć sucho szczególnie zimą nie znosza zamakania, Czesi- Oni je
uwielbiają- przetrzymują w zimnych szklarniach okres zimowy.
Pozdrawia z Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich.
Bogusław Radzimierski.
www.ogrod-botaniczny.pl

3. Data: 2002-12-16 15:39:44

Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Bogusław Radzimierski <a...@o...pl> w wiadomości do
grup dyskusyjnych
napisał:AEELLCFPEPACHFAEFIBECEPKDFAA.abies@ogrod-bot
aniczny.pl...

> [...]

> uwielbiają- przetrzymują w zimnych szklarniach okres zimowy.
> Pozdrawia z Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich.

I ja się czechom nie dziwię, Szczególnie od tegorocznej wiosny, gdy zakwitła
mi piękna odmiana o dużych, jak pięść, rozetach, a z jednej takiej rozety
wyrosło ok 20 pędów kwiatowych. Widok był niesamowity. O to czy dorosłe
rośliny przezimują nie martwię się za bardzo ( choć ryzyko isnieje zawsze)
udało mi się je utrzymać przez dwie zimy bez problemu. Niepokoją mnie
natomiast siewki. Sądziłam, że wykiełkują dopiero wiosną. Szkody byłoby
gdyby się zmarnowały, a jest ich ponad 50. Tak na marginesie to, wbrew temu
co można wyczytać w literaturze o lewizjach, to ja miałam kłopot z nimi na
przełomie maja i czerwca. Wtedy po obfitszych deszczach wszyskie mi
zagniwały. Dopiero dwa lata temu znalazłam im dobre stanowisko pod starymi
świerkami tam jest prawie ciągle sucho.
Pozdrawiam, Kaśka

4. Data: 2002-12-16 16:47:18

Od: a...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> przełomie maja i czerwca. Wtedy po obfitszych deszczach wszyskie mi
> zagniwały. Dopiero dwa lata temu znalazłam im dobre stanowisko pod starymi

Ja sadzę pionowo w szczelinach skalnych, ale nie powiem że odnoszę sukcesy
w ich hodowli.
Łatwe do uprawy to Lewisia columbiana i nevadensis spokojnie wytrzymują
nasze zimy.
Najładniejszą moim zdaniem Jest L.tweedyi, wszystkie kolejne próby uprawy
kończyły się niepowodzeniem.
W Polsce u Ewy Witkowskiej jak zakwita to gdzieś 150-200 kwiatów.
Lewisia łatwo się wysiewa, tak że często dosadzam nowe egzemplarze:-)

5. Data: 2002-12-16 16:56:33

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> wrote in message

> [...]
> przełomie maja i czerwca. Wtedy po obfitszych deszczach wszyskie mi
> zagniwały. Dopiero dwa lata temu znalazłam im dobre stanowisko pod starymi

Sa rozne odmiany lewizji cotyledon, ale na ogol podawane sa informacje
o tym, ze ona wytrzymuje klimat znacznie surowszy niz polski. Natomiast
absolutnie nie znosi wilgoci i gnije bardzo latwo. Poleca sie sadzenie jej
na stromym stoku, zeby woda splywala.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

6. Data: 2002-12-17 07:28:14

Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Bogusław Radzimierski <a...@o...pl> w wiadomości do
grup dyskusyjnych
napisał:AEELLCFPEPACHFAEFIBEGEPODFAA.abies@ogrod-bot
aniczny.pl...

> Ja sadzę pionowo w szczelinach skalnych, ale nie powiem że odnoszę
sukcesy
> w ich hodowli.

Ja na razie odnoszę sukcesy w ratowaniu gnijących roślin. Tak było z
czterema roślinami które dostałam. Jak zaczynały gnić to je wykopywałam,
odcinałam nadgnite korzonki i fragmenty pędów, a potem je sadzonkowałam. Tak
mnie to denerwoawało, że po posadzeniu tych uratowanych rozet obiecałam
sobie,że nie dostaną ani kropli wody latem. Obietnicy dotrzymałam i gdy
zaczynał padać deszcz nakrywałam je szybkami.

> Łatwe do uprawy to Lewisia columbiana i nevadensis spokojnie wytrzymują
> nasze zimy.

Tych lewizjii nie mam, ale podobna do nich lewizja pumila jest rzeczywiście
odporna. Jedna z samosiejek rośnie sobie w takim mokrym miejscu, że na
wiosnę jest tam po prostu błoto, nie da się wejśc.

> Najładniejszą moim zdaniem Jest L.tweedyi, wszystkie kolejne próby uprawy
> kończyyły się niepowodzeniem.
> W Polsce u Ewy Witkowskiej jak zakwita to gdzieś 150-200 kwiatów.

L. tweedyi to już inna bajka. Na razie mogę ją podziwiać jedynie w
internecie. Bez wątpienia jest najładniejsza, ale i nieosiągalna, na razie,
dla mnie. Tak na marginesie, to można ją dostać jedynie u bardzo
zaawansowanych kolekcjonerów i żadne szkółki jej nie produkują. Czy mam
rację?

Pozdrawiam, Kaśka

7. Data: 2002-12-17 08:03:58

Od: "Janusz Czapski" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Pooglądałem sobie te "lewizny" i nawet mi pasują. Bo suchego klepiska ci u
mnie dostatek.
Sadzonki są dostępne jakoś łatwo czy moze siać to trzeba?
Pozdrawiam ;-)
Janusz

8. Data: 2002-12-17 08:42:53

Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Janusz Czapski <j...@p...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:atmlo1$q5v$...@n...tpi.pl...
> [...]
> mnie dostatek.
> Sadzonki są dostępne jakoś łatwo czy moze siać to trzeba?

Łatwo nie, ale można już coraz częściej na nie natrafić . Trzeba jednak
uważać. W ubiegłym roku widziałam je w szkółce w doniczkach, były normalnie
podlewane z góry i wydawało mi się, że zaczynaja nadgniwać. Ci fachowcy-
sprzedawcy :-(. Siać też można, i sadzonkować liśie ( nie próbowałam
jeszcze)
Pozdrawiam Kaśka

9. Data: 2002-12-17 09:53:11

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Katarzyna Tkaczyk wrote:

> [...]
> podlewane z góry i wydawało mi się, że zaczynaja nadgniwać. Ci fachowcy-
> sprzedawcy :-(. Siać też można, i sadzonkować liśie ( nie próbowałam

Jakoś mi umknęło - to suche ma być w cieniu, czy w słońcu?
Suchych miejsc mam sporo, mogę wybierać :-)

Krycha&Co(ty)

10. Data: 2002-12-17 15:36:34

Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Krystyna Chiger <k...@p...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:3...@p...pl...

> Jakoś mi umknęło - to suche ma być w cieniu, czy w słońcu?
> Suchych miejsc mam sporo, mogę wybierać :-)
>
> Krycha&Co(ty)

To suche ma być osłonęte przed południowym słoneczkiem
Kaśka

Kto rano wstaje...
Witam serdecznie wszystkich grupowiczów
cięcia