madziarski gulasz

1. Data: 2001-03-11 23:03:01

Temat: madziarski gulasz
Od: twist <t...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

będąc w czechach zasmakowałem w ichniejszych knedliczkach.
a te prawdopodobnie nalepiej podawać z madziarskim gulaszem, lecz
niestety nie mam zielonego pojęcia jak go przyrządzić.

czy ktoś z was zna może przepis na to madzarski dodatek do knedliczków

thnxs.
pozdrowienia
pisz na: t...@i...pl maciek

1. Data: 2001-03-12 06:02:58

Temat: Re: madziarski gulasz
Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

twist <t...@i...pl> wrote:

> [...]
> niestety nie mam zielonego pojęcia jak go przyrządzić.
>
> czy ktoś z was zna może przepis na to madzarski dodatek do knedliczków

pozdrowienia
> pisz na: t...@i...pl
maciek

Chodzi Ci o prawdziwy gulasz (porkolt) wegierski, czy konkretnie o
czeski przepis na "wegierski" gulasz?

Wladyslaw

1. Data: 2001-03-12 13:08:26

Od: Jo'Asia <J...@r...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

twist wystukał w wiadomości <q...@4...com>:

> będąc w czechach zasmakowałem w ichniejszych knedliczkach.
> a te prawdopodobnie nalepiej podawać z madziarskim gulaszem, lecz
> niestety nie mam zielonego pojęcia jak go przyrządzić.

Może ten Ci przypasuje (przepraszam za powtórkę):

Jak może niektórzy pamiętają w Top Canal były programy kulinarne prowdzone przez
[skleroza] "szczyptę soli" ;) [1] Terejrę. Z jednego z tych programów pochodzi
przepis na paprykarz palce lizać. Oto on:

Składniki

* 1 kg cielęciny
* duza cebula
* 2 zielone papryki
* 3-4 łyżeczki słodkiej papryki
* 2 pomidory albo mały przecier
* 2-3 ząbki czosnku
* 2-3 grzyby suszone
* olej słonecznikowy, śmietana, mąka, sól, pieprz

Przygotowanie

Cebulę, czosnek i grzyby drobno pokroić, zeszklić w garnku na rozgrzanym oleju
(3-4 łyżki), odstawić z ognia i lekko ostudzić. Dodać słodką paprykę, wymieszać
(uwaga: dodanie papryki do zbyt gorącej mieszanki spowodujr, że całośc będzie
gorzka!) Dodać pokrojoną w kostki cielęcinę, podlać wodą, dusić przez
kilkanaście minut. Następnie dodać koncentrat lub posiekane pomidory bez skórki
i pokrojoną w paski paprykę, dusic do miękkości dodając sól i pieprz do smaku.
Pod koniec gotowania zagęścić szklanką śmietany wymieszaną z łyżką mąki. Podawać
najlepiej z makaronem typu wstążki, rurki lub zbliżonym, choć z kaszą czy ryżem
też jest niezły. Z ziemniakami IMO marnuje się fantastycznie gęsty sos, ale już
kluski śląskie czy kopytka są OK.

Od razu dodam, że przy ostatniej porcji zamiast mieszanki śmietany z mąką dodana
została śmietana i zasmażka Knorra - wyszło OK.

Smacznego.

Jo'Asia

--
(\(\ Joanna Słupek (\_/) http://rassun.art.pl /)/)
=(';')= j...@h...pl =(';')= http://www.esensja.pl =(';')=

1. Data: 2001-03-12 23:11:48

Temat: Re: Re: madziarski gulasz
Od: twist <t...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

dnia Mon, 12 Mar 2001 07:02:58 +0100,
w wiadomości <1eq58da.wm8oso1vjo4s4N%wlos@tele.com.pl>
w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) pisał(a):
[...]

pozdrowienia
maciek

>Chodzi Ci o prawdziwy gulasz (porkolt) wegierski, czy konkretnie o
>czeski przepis na "wegierski" gulasz?
>
>Wladyslaw

szczerze mówiąc, nie mam zielonego pojęcia, który gulasz jest
najbardziej odpowiedni; a chęcią wypróbuje oba przepisy.
więc jeśli masz pojęcie jak te dania przyrządzić, byłbym dźwięczny
gdybyś podzielił się ze mną tą pyszną, acz napewno nie słodką
tajemnicą.

thnxs
pozdrowienia
pisz na: t...@i...pl maciek

1. Data: 2001-03-13 06:44:14

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

twist <t...@i...pl> wrote:

> szczerze mówiąc, nie mam zielonego pojęcia, który gulasz jest
> najbardziej odpowiedni; a chęcią wypróbuje oba przepisy.
> więc jeśli masz pojęcie jak te dania przyrządzić, by"bym dźwięczny
> gdybyś podzieli" się ze mną tą pyszną, acz napewno nie s"odką
> tajemnicą.
>
> thnxs

Na gulasz wegierski czyli to, co sami Wegrzy nazywja pörkolt, podawalem
juz tu kilkakronie przepis. Wiec pokrotce:

1 kg. lopatki lub kark wolowego
120 g smalcu, najlepiej wysmazonego w domu
250 g cebuli
20 g (jedna paczuszka) slodkiej papryki w mozliwie najlepszym gatunku (w
Polsce polecam f-me Kotanyi)
200 g swiezej papryki w strakach
100 g swiezych, obranych pomidorow, lub ewentualnie pomidorow mrozonych,
albo z puszki calych lub krajanych, ale nie przecieru.
sol

Miso krajemy w kostke. Cebule krajemy w polplasterki i obsmazamy na
smalcu najwyzej do zeszklenia, zdejmujemy z ognia i dodajemy
papryke,mieszajac i uwazajac, by sie nie przypalila. Wstawiamy na
ogien, dodajemy mieso, solimy i obsmazamy. Dadajemy odrobine wody i
dusimy pod przykryciem. Dodajac w razie potrzeby tyle tylko wody, zeby
sie nie przypalilo. Jak mieso acznie mieknac, dodajemy pokrajane
pomidory i papryke, dusimy az bedzie gotowe.

W Czechach jako gulasz wegierski podaje sie zwykle potrawy ogolnie rzecz
biorac oparta na powyzszym przepisie, ale zwykle zageszczana maka, co
pozwala dodac wiecej wody i uzyskac wiecej sosu. Ponadto dodaja tam
mniej papryki, uzywaja przecieru pomidorowego, doprawiaja kminkiem i
majerankiem oraz suszonym czosnkiem.

Wladyslaw

1. Data: 2001-03-13 14:23:41

Temat: Odp: madziarski gulasz
Od: "Tadeusz" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Porkolt wołowy wg Karola Szakonyia

Wołowina łopatka lub goleń około 1 kg pocięta w duzą kostkę. Słonina wędzona
lub boczek 5 do 10 dkg pocięta w paski. Na rozgrzany rondel naprzód idzie sł
onina. Na wytopiony tłuszcz cebula do zeszklenia. Miejszamy ogień i dodajemy
parykę sproszkowaną słodką najlepiej Kaloczańską. Musi nabrać koloru. Teraz
ostry ogień i wkładamy dobrze osuszone mięso. Trzeba cały czas mieszać. Mięs
ko zjaśnieje i puści sok. Podlać wodą ale nie za dużo. Dusimy teraz przez 20
min. na małym ogniu. Dolewamy szklankę czerwonego wina. Teraz dopiero dodaj
emy sól, pieprz, drobiutko posiekany czosnek (dwa ząbki). Teraz tubka pasty
paprykowej (piros arany) można też dać barbecue w proszku (ale to nie po węg
iersku). Wołowina winna się jeszcze dusić. Na koniec dolewamy jeszcze jedną
szklankę wina i posypujemy zieloną cebulką. Pycha.
Doskonała do knedli. Tradycyjnych lub takich kulistych z krojonej suchej buł
ki, moczonej w mleku z ciastem.

--
Uszanowanie Tadeusz
t...@w...pl

Użytkownik Jo'Asia <J...@r...art.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9...@J...Asia.rassun...

1. Data: 2001-03-13 16:13:51

Od: "Art (Gruby)" <j...@p...net> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 13 Mar 2001 07:44:14 +0100, w...@t...com.pl (Wladyslaw Los)
wrote:

>200 g swiezej papryki w strakach

>Wladyslaw

Czerwonej , zielonej czy zoltej?

Art(Gruby)
"Nasza odpowiedz spekulantom to terminowa dostawa ziemniaków"

Lazanki
w sprawie ciasta bananowego Magdy Basset
Portobello mushrooms
puszkkka i moje przepisy
Pichcenie w akademiku + powitanie