Re: maly-duzy problemik

From: "Marzenna Kielan" <m...@s...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: maly-duzy problemik
Date: Wed, 18 Dec 2002 18:13:19 +0100

Użytkownik "Michael_Angel" <m...@p...pl> napisał w wiadomości
news:atq4md$kin$1@news.tpi.pl...
> Czy ktos moze wie co moze byc przyczyna??dlaczego akura ja sie tak
> denerwuje a inni nie??Czy da sie to jakos wyleczyc???Pliska!Pomozcie, bo
ja
> juz nie wiem. Jutro drugi test (matematyczny) a w maju glowny!!Wtedy to ja
> juz nie wiem!!

Na pewno masz z tych 15 lat jakies mile, bardzo mile wspomnienia. Wybierz
sobie to, ktore wspominasz najcieplej. Postaraj sie przypomniec co wtedy
czules. Jak juz uda Ci sie przypomniec to uczucie to wykonaj jakis niewielki
gest, ktory zawsze bedzie je juz przywolywal: pogladz sie po ramieniu, albo
rozczesz palcami wlosy z tylu glowy, cokolwiek. Niech ten drobny gest od
dzis przypomina Ci o tamtym wspomnieniu i o tym co wowczas czules. W chwili
duzego zdenerwowania po prostu wykonaj zapamietany gest.
Taka technika nazywa sie zakotwiczeniem i moze byc bardzo pomocna przy
rozladowywaniu stresu. Aby byla skuteczna trzeba ja troszke potrenowac. Do
jutra mozesz nie dac rady, ale do maja na pewno sie uda. W kazdej zlej
chwili staraj sie przywolac ten wymyslony gest, staraj sie, zeby coraz
latwiej bylo Ci wowczas przypomniec sobie mile uczucie, ktore towarzyszy
gestowi.
Fajnie jest tez uswiadomic sobie, ze inni wokol rowniez sa zdenerwowani i ze
nie jestes sam w tym calym balaganie. Kazdy sie denerwuje i to normalne.
Stres moze byc takze budujacy a nie tylko burzacy. W czasie stresu, gdy nie
jestesmy "spieci" zbyt chorobliwie szybciej nam sie mysli. Jak uda Ci sie
zapanowac nad zbyt duzym zdenerwowaniem bedziesz '"do przodu" ;-)

Pozdrawiam

Marzenna