Re: metabolizm węglowodanów

From: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: metabolizm węglowodanów
Date: Sun, 19 May 2002 22:38:51 +0200

On Sun, 19 May 2002, Claire wrote:

> za nic nie mogę zrozumieć nazw procesów metabolizmu węglwodanów, bo:
> glikoliza - rozkład glukozy //czemu nie glukoliza?

glikoza i glukoza jak glikogen czy glukogen sa synonimami na
to samo. Bierze sie to, ze greckie slowo "glycos" czyta
sie tak troche jak niemiecki "u - umlaut czyli u z dwiema
kreskami na gorze" - posrednio miedzy i, y, u. Jedni
wiec "slysza" bardziej i i pisza glikoza inni bardziej
"u" i glukoza. Nazywnictwo to wiec wynika z trudnosci
transkrypcji slowa glycos=slodki z jezyka greckiego na
alfabet lacinski.

P.
----
Piotr Kasztelowicz <P...@a...torun.pl>