Re: migotanie przedsionkow

From: l...@o...pl (living_english_structure)
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: migotanie przedsionkow
Date: Sat, 19 Oct 2002 16:40:58 +0000 (UTC)

On Fri, 18 Oct 2002 16:26:54 +0200, Mitch <S...@w...pl> wrote:
> Mam pytanie: Czym grozi migotaqnie przedsionków serca i czy konieczne jest
> urytmiawianie?
> Czy proces urytmiawiania jest całkowicie bezpieczny dla pacjenta?
Mitch,
Nie wierz we wszystko to co ci ludzie na tej liście piszą.

1. Migotanie przedsionów jest zaburzeniem miarowej akcji serca. W warunkach
prawidłowych serce kurczy się w skoordynowanej sekwencji :
najpierw kurczą się przedsionki, później komory wyrzucając krew do
wychodzących z nich tętnic.
W migotaniu praktycznie nie ma skurczu przedsionków, impulsy które powinny
być miarowe, w tym wypadku są znacznie przyśpieszone i całkowicie niemiarowe
Powoduje to niemiarowe bicie serca i pewnego stopnia upośledzenie jego
pracy. Efekty jakie wywiera m.p zależy od przyczyny która je wywołała,
wieku, stanu mięśnia sercowego, zastawek i występowania innych chorób.
Bardzo ważna jest przede wszystkim częstość akcji serca - im szybsza
tym większe zaburzenia i większe dolegliwości odczuwa chory.
M.p może być zjawiskiem stałym lub powtarzającym się.
Zawsze należy dążyć do ustalenia przyczyny (u osoby młodej może to być
nadczynność tarczycy, u starszej nadciśnienie lub "wieńcówka")
Jeżeli m.p trwa dłużej niż 24 godziny, a jest to osoba starsza, z chorym
sercem i z towarzyszącymi chorobami istnieje pewne ryzyko powikłań
zatorowych (w sercu wytwarzają się drobne zakrzepy które mogą doprowadzić
do zatkania drobnych tętnic gdzieś w organizmie (np. mózg))
Ryzyko to nie jest BARDZO DUŻE (pod warunkiem że podłożem m.p nie jest
wada zastawek serca) i jest stosunkowo małe u osób młodych.
Inne negatywne następstwa to niewydolność krążenia i nasilenie "wieńcówki"
oraz krążenia mózgowego - o ile takie problemy występowaly przed
wystąpieniem m.p
2. M.p należy leczyć.
Najważniejsze jest przywrócenie prawidłowego rytmu serca.
Dobrą metodą jest kardiowersja (umiarowienie za pomocą impulsu elektr.)
lub stosuje się leki.
Metody umiarowienia rytmu w rękach doświadczonego lekarza są bezpieczne.
Niekiedy nie jest możliwe lub nie udaje się przywrócenie prawidłowego
rytmu serca, wówczas dąży się żeby nie był on zbyt szybki i zbliżony
do częstości akcji serca osoby zdrowej. Uzyskuje się to za pomocą leków.
Są też inne nowe metody, ktore nie są łatwo dostępne.
Równie ważne jest :
a) leczenie przyczyny - jeśli to możliwe
b) zapobieganie nawrotom m.p - zwykle za pomocą leków
c) kiedy nie udaje się umiarowić - stosuje się leki zmniejszające
krzepliwość krwi (przeciwkrzepliwe) aby zapobiec (zmniejszyć ryzyko)
wystąpienia zatoru (udaru).
3. Zwróć się do lekarza leczącego. On najlepiej zna przypadek i będzie
i mógł dokładnie wyjaśnić wszelkie pytania i wątpliwości.
Tutaj opisałem zaledwie sprawy ogólne, a każdy przypadek chorobowy jest
inny i musi być rozpatrywany indywidualnie.

Zdrowia,
living_english_structure (at) http://www.medleksykon.prv.pl