Re: nadczynność tarczycy

From: Maja <e...@i...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: nadczynność tarczycy
Date: 20 Apr 2007 17:34:48 -0700

On 20 Kwi, 22:48, "kubuś" <k...@w...pl> wrote:
> 4 miesiące temu mąż ( 42 lata ) miał udar mózgu, wcześniej był bardzo otyły
> i miał cukrzycę i nadciśnienie , wstrzykiwał nieregularnie insulinę. Po
> udarze " wziął " się intensywnie za siebie ( 3 razy w tygodniu basen , 3
> razy ćwiczenia ), dieta, z 110 kg schudł do 91 , ma unormowany poziom cukru,
> insulinę musi wstrzykiwać sobie tylko raz dziennie - wieczorem, ciśnienie
> jest w normie. Lekarkę rodzinną zaniepokoiło szybkie chudnięcie męża ( 5
> kg/m-c ) i zleciła badania z których wynika podejrzenie o nadczynność
> [...]

Przy nadczynności tarczycy powinno być dość szybko podjęte leczenie.
Niemniej jednak nie wiem, czy Twój mąż ma nadczynność :) Wynik, który
podałaś, to wynik poziomu TSH, FT3 czy FT4? Domyślam się, że TSH,
skoro tak niski.
Czekanie aż do sierpnia, to trochę za długo. Myślę, że wskazana byłaby
wcześniejsza wizyta. Przed taką wizytą należałoby jednak sprawdzić raz
jeszcze wszystkie poziomy hormonów tarczycy (FT3, FT4) oraz poziom
TSH.
Jeżeli zaczną się jakiekolwiek problemy z sercem, wizyta konieczna w
trybie pilnym. Należy pamiętać, że nadczynność tarczycy to zwiększone
tempo przemiany materii. Gdy to tempo rośnie, energii robi się za
dużo. Ponieważ organizm nie potrafi magazynować jej nadwyżek, pojawia
się wyczerpanie. Jest to paradoks nadczynności tarczycy: z jednej
strony organizm przyspiesza, z drugiej następuje całkowite wyczerpanie
sił fizycznych i umysłowych. W rezultacie pacjenci z nadczynnością
tarczycy doświadczają całego wachlarza przykrych doznań emocjonalnych.
Że nie wspomnę o bardzo nieprzyjemnych, a często i niebezpiecznych
dolegliwościach fizycznych. Należy również mieć świadomość, iż nie
każdy człowiek w ten sam sposób będzie przechodził nadczynność
tarczycy. Może mieć tylko część objawów, może mieć jeden, a może mieć
ich bardzo wiele.
Niektóre objawy nadczynności to: biegunka, wzrost apetytu, chudnięcie,
drżenie rąk, przyspieszone bicie serca, kołatanie serca, arytmia,
migotanie przedsionków, kłopoty z oczami ( w tym wytrzeszcz), uczucie
gorąca, nietolerancja wysokich temperatur, osłabienie mięśni,
powiększenie sutków u mężczyzn, wypadanie włosów (włosy stają się
cieńsze, rzadsze), skłonność do tworzenia się siniaków, powiększenie
tarczycy, wyczerpanie, zaburzenia emocjonalne i behawioralne
(bezsenność-sen krótki, przerywany lub trudności w zasypianiu,
nerwowość,lęk, niepokój, drażliwość, depresja, choroba maniakalno-
depresyjna) zaburzenia sprawności seksualnej, kruchość paznokci i
wiele innych. Oczywiście nie trzeba spełniać wszystkich objawów (nie
daj Boże), aby cierpieć na nadczynność tarczycy. tarczycy. Często jest
to jeden, dwa objawy. Najczęściej jednak pojawia się uczucie ciepła,
przyspieszona akcja serca, bezsenność, nerwowość, chudnięcie.
Oczywiście w diagnozowaniu niezwykle ważne są badania. Przede
wszystkim sprawdza sie poziom TSH i poziomy hormonów tarczycy. Często
jednak przy nadczynności tarczycy tylko TSH jest obniżone lub wręcz
jego poziom jest zerowy, a hormony tarczycy są w normie. Wykonanie
badania USG tarczycy również jest wskazane.
Nadczynność jest znacznie bardziej problematyczna i trudniejsza w
leczeniu niż niedoczynność. Nieleczona nadczynność może być
niebezpieczna. Najbardziej zagrożone jest serce. Tak więc w przypadku
męża, który już sporo przeszedł, wskazana jest jak najszybsza wizyta u
DOBREGO endokrynologa, po uprzednim wykonaniu badań, o których
wspomniałam.

Pozdrawiam serdecznie,
Maja