nasiona pinii

1. Data: 2002-03-18 11:40:37

Temat: nasiona pinii
Od: "Agnieszka Indyka-Piasecka" <i...@z...pwr.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzien Dobry!
Jeżdżąc co roku w Alpy bardzo zachwyciły mnie i mojego męża pinie tam
rosnące. Zebralismy więc szyszki pod koniec lipca i bardzo chcielibyśmy, aby
coś nam z nich wyrosło. Nie wiem niestety jaka jest fachowa (łacinska) nazwa
tego drzewa, ale jest to podobne do naszej limby (rośnie w podobnych
warunkach, ale również na wyższych partiach Alp niż tatrzańskie limby).
Czy ktoś mógłby mi doradzić coś w tej sprawie? A może można gdzieś w Polsce
kupić sadzonki tych drzew? I czy jest szansa wyhodowania drzewa typu pinia
na nizinach?
Pozdrawiam serdecznie, Agnieszka.

2. Data: 2002-03-18 16:03:13

Temat: RE: nasiona pinii
Od: a...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

Behalf Of Agnieszka

[...]
(...)
Pozdrawiam serdecznie, Agnieszka.
Pinus pinea-cieplolubny gatunek nieodpowiedni dla naszego klimatu,moze byc
uprawiany w szklaniach ogrodow botanicznych.
Pozdrawia z Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich
Boguslaw Radzimierski.

http://www.ogrod-botaniczny.pl

3. Data: 2002-03-18 16:11:15

Od: <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> kupić sadzonki tych drzew? I czy jest szansa wyhodowania drzewa typu pinia

Kolega ma racje, oczywiscie. Nie da sie Pinus pinea uprawiac w gruncie, ale
mozna w doniczce na tarasie przez lato, oczywiscie zanim wyrosnie na duze
drzewo. Nasiona kielkuja z trudem (wymagaja stratyfikacji (trzymania w lodowce
itp.)), mozna tez ponacinac lupiny, do doniczek i podlewac. U mnie wlasnie dwie
kielkuja. Beda rosly obok cedra.
Pozdrawiam, Mariusz Mieczakowski

4. Data: 2002-03-18 16:11:17

Od: <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

5. Data: 2002-03-18 16:58:31

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

"Bogusław Radzimierski" <a...@o...pl> wrote in message
czny.pl...

> [...]
>
> Pinus pinea-cieplolubny gatunek nieodpowiedni dla naszego klimatu,moze byc
> uprawiany w szklaniach ogrodow botanicznych.

Na pewno pinus pinea? W Alpach tak bardzo cieplo nie jest.
Na moj gust chodzi o Pinus cembra:
http://home.infomaniak.ch/arboretum/sp/Aletsch.htm
czyli nasza poczciwa limbe. W Tatrach to rzadkosc, ale w Alpach
rosnie ich bardzo duzo.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

6. Data: 2002-03-18 18:07:15

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

[...]
> Na moj gust chodzi o Pinus cembra:
> http://home.infomaniak.ch/arboretum/sp/Aletsch.htm
> czyli nasza poczciwa limbe. W Tatrach to rzadkosc, ale w Alpach
> rosnie ich bardzo duzo.

Pinus cembra L. Pinaceae Arve Arolle, Pin cembro Pino cembro

Arve Siberische pijnboom, Alpenden
Rośnie nawet na poziomie 900-2000 metrów. I to o nią na 100% chodzi.
http://www.wsl.ch/land/dynamics/dendro/Arve_d.html

No chyba, że chodzi na 100% o Pinus mugo (niem. Bergkiefer) lub Pinus mugo
mugo (niem. Latschenkiefer).

Ale Bogusław też ma rację tyle, że nie do końca.
De kern van de zaden is eetbaar; ze worden zoals de zaden van de
parasolden (Pinus pinea) in de zuidelijke landen tot gebakspijs verwerkt.
De arven hebben hun natuurlijk groeigebied in de Alpen, waar ze voorkomen
tot op 2000 meter hoogte; daarnaast groeien ze ook in de Karpaten en
Siberië in het wild.
http://www.pinetumanloo.nl/awalk/no15.htm

A może to idzie o sosnę alepską?
Pinus halapensis?
pozdr. Jerzy

7. Data: 2002-03-18 19:15:43

Od: a...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

Behalf Of Jerzy
Ale Bogusław też ma rację tyle, że nie do końca.
(...)
A może to idzie o sosnę alepską?
Pinus halapensis?
pozdr. Jerzy

Bogusław ma racje:-)) ,wrocilem dwa tygodnie temu z Wloch ,tam wszedzie
rosna Pinie,budza ciekawosc ze wzgledu na wielkosc szyszek ,sam kilka
przywiozlem .
Co do P.halepensis to wystepowanie jej to bardziej Portugalia,Hiszpania
,Syria Izrael,ale rowniez gatunek cieplolubny nie nadajacy sie do uprawy w
naszym klimacie.

8. Data: 2002-03-18 19:27:37

Od: a...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

Behalf Of Michal Misiurewicz

[...]

Nie taka rzadkosc ,nad "Morskim Okiem" i w Parku Krajobrazowym Wzniesien
Łodzkich zatrzesienie :-)))

9. Data: 2002-03-18 19:41:06

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> naszym klimacie.
> Pozdrawia z Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich

Widzę, że Cię zwiodłem na manowce, nie dojrzałeś wątku głównego.
;-)))
pozdr. Jerzy

10. Data: 2002-03-19 01:34:34

Od: "smokol" <s...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

A ja wysiałem w pojemniki latem ponad 200 sztuk.
Cześć "umarla" jeszcze latem - jakieś 7-8% populacji.
Reszta miała umrzeć zimą ... ale z o dziwo siedząc
dość dużo w śnieżnej pierzynie chyba sporo przeżyło.
Ogólnie pinii nie daje sie szans w naszym klimacie, ale
jak juz cos ponoc przetrwa 2-3 zimy, to moze sie zaakli-
matyzuje. Pozdrawiam ...

smokol

Nasiona wschodziły baaaaaardzo długo ...

Radziecka szklarnia
Co ze rżyskiem?
Ogród za domem - pomocy !!!
Jak zwalczyć ślimaki?