nawóz w granulkach

11. Data: 2013-03-30 10:43:15

Temat: Re: nawóz w granulkach
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Tadeusz Smal napisał:

> :)
> Nie uogólniaj bo zasadniczo nie ma znaczenia czy on będzie koński,
> bydlęcy czy świński ale używany na glebach lekkich, piaszczystych musi
> być on dobrze przerobiony a nie słomiasty wprost spod końskich, krowich
> czy świńskich tyłków.
> Ja używam końskiego obornika i jest on bardzo słomiasty bo pochodzi ze
> stajni gdzie konie mają codziennie sprzatane i wymieniana jest słoma
> ale kompostuje on u mnie w pryzmach 2 lata, a latem jest systematycznie
> ze 2 razy w tygodniu pryzmy są solidnie zraszane woda.

Ojej, niedługo będą robić testy DNA, żeby sprawdzić, czy zamówiona fura
obornika bydlęcego nie zawiera chocby śladowych ilości nawozu końskiego.

Jarek

--
Tylko tchórzliwy wstyd staje ogrodnikowi na przeszkodzie w zbieraniu z ulicy
tego, co pozostawiają po sobie konie, ale kiedykolwiek widzi na bruku piękną

12. Data: 2013-03-30 10:58:21

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 30 Mar 2013 09:13:31 +0100, Tadeusz Smal napisał(a):

> [...]
> ale kompostuje on u mnie w pryzmach 2 lata, a latem jest systematycznie
> ze 2 razy w tygodniu pryzmy są solidnie zraszane woda.

Niemniej przyznasz, że to najpierw trzeba WIEDZIEĆ, a nasz Wątkodawca
raczej dopiero początkujący i na pewno o kompostowaniu wie jeszcze nie za
wiele.
--
XL "W każdym narodzie musi się wyrobić ponad masy jakaś inteligencja i
rodzaj

13. Data: 2013-03-31 05:46:30

Od: skrybaogrodowy <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu sobota, 30 marca 2013 02:08:49 UTC+1 użytkownik Ikselka napisał:
> [...]

t...

> trzeba zwapnować, inaczej nawóz nie zostanie
> przyswojony przez rosliny.

Bzdura

14. Data: 2013-03-31 09:34:38

Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "skrybaogrodowy" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
ps.com...

> Bzdura

Hejka. <;-)> ..."chęć zabłyśnięcia jest jak miłosierdzie boże -
nieograniczona."
Pozdrawiam bezkrytycznie Ja...cki

15. Data: 2013-03-31 21:54:53

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 30 Mar 2013 22:46:30 -0700 (PDT), skrybaogrodowy napisał(a):

t...

> Bzdura

Jesteś słabo zorientowany po prostu, za to nadmiernie impulsywny - efekt
jest raczej chamski, cóż. Ale wytłumaczę Ci uprzejmie: poprzez wapnowanie
reguluje się ph gleby do poziomu optymalnego dla danej grupy roślin, w
którym to ph mogą one najefektywniej funkcjonować - m.in. POBRAĆ istniejące
w glebie i dostarczone z nawozem składniki pokarmowe.

http://radio-kim.pl/dlaczego-jest-wskazane-wapnowani
e-gleby/
"Odkwaszenie roli zapobiega także pobieraniu szkodliwych pierwiastków przez
rośliny.
Wapnowanie ma dobroczynny wpływ na przyswajanie mikroelementów przez
rośliny. Wspomaga nawożenie organiczne i mineralne oraz ma wpływ na
polepszenie jakości płodów rolnych.
Trzeba jednak uważać, aby nie zastosować zbyt dużej dawki wapnia - może to
doprowadzić do przesuszenia gleby, szybszego rozkładu substancji
organicznej oraz zmiany formy składników w trudniej wchłanialne."

http://www.lodr.pl/doradztwo/produkcja-roslinna/gleb
a/145-odkwaszanie-gleb
"Nadmierne zakwaszenie gleb jest wypadkową działania wielu procesów bardzo
często wzajemnie powiązanych. Na glebach nadmiernie zakwaszonych można
zaobserwować:
- zwiększone wymywanie składników pokarmowych poza strefę korzeni roślin.
Jest to związane
z ograniczeniem rozwoju systemu korzeniowego roślin. Korzenie mają małą
masę i nie przenikają w głębsze warstwy profilu glebowego. Nie pobierają
łatwo przemieszczających się z warstwy ornej w głąb profilu gleb azotu
azotanowego (V), potasu, magnezu i siarki,
- uwstecznienie (zmniejszenie dostępności dla roślin) składników
pokarmowych. W glebach charakteryzujących się pHKCl poniżej 5,5 pojawiają
się formy wymienne glinu (Al3+)
i żelaza trójwartościowego (Fe3+), które łącząc się z przyswajalnymi
formami fosforu powodują jego niedostępność dla roślin,
- zahamowanie rozwoju drobnoustrojów glebowych asymilujących azot z
powietrza i dostarczających ten pierwiastek roślinom. Bakterie wolno żyjące
(Azotobacter i Clostridium) mogą dostarczyć roślinom od 9 do 20 kg N o ha-1
rocznie. Bakterie Rhizobium żyjące w symbiozie z roślinami motylkowatymi
mogą dostarczyć od 80 do 200 kg N o kg-1 ha rocznie,
- zwiększenie zawartości form rozpuszczalnych pobieranych przez rośliny
niektórych metali ciężkich (Cd, Ni, Pb), które mogą oddziaływać hamująco na
wzrost i rozwój roślin. Mogą się także zwiększyć i powyżej wymaganych norm
zawartości form rozpuszczalnych Mn i Zn w glebach.

Ponadto należy wskazać, że optymalny odczyn gleb (pHKCl 6,0-7,2) sprzyja
występowaniu procesów biologicznych i chemicznych w glebach, w trakcie
których następuje zwiększenie zawartości składników pokarmowych dla roślin
pochodzących z rozkładu resztek pożniwnych, masy organicznej gleb oraz
zastosowanych nawozów naturalnych i organicznych.

Sumując, można stwierdzić, że warunkiem uzyskania opłacalnych jakościowo
dobrych plonów roślin w pierwszym rzędzie jest doprowadzenie gleb do
optymalnego odczynu."

16. Data: 2013-03-31 21:55:42

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 31 Mar 2013 11:34:38 +0200, Dirko napisał(a):

> [...]
ps.com...

> Hejka. <;-)> ..."chęć zabłyśnięcia jest jak miłosierdzie boże -

Odsyłam do mego posta wyżej, masz tam szczegółowo wyjaśnione, bo jak widzę
jesteś następnym niewiedzącym...

17. Data: 2013-03-31 21:57:04

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 31 Mar 2013 23:54:53 +0200, Ikselka napisał(a):

t...

> Jesteś słabo zorientowany po prostu,

...a wynika to po prostu z nieznajomości chemii.

18. Data: 2013-03-31 22:33:22

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Sumując, można stwierdzić, że warunkiem uzyskania opłacalnych jakościowo
> dobrych plonów roślin w pierwszym rzędzie jest doprowadzenie gleb do

C.d.
http://www.modr.pl/sub.php?mb=111&t=176
"Odczyn gleby decyduje o rozpuszczalności składników pokarmowych i ich
pobieraniu przez rośliny. W środowisku kwaśnym składniki pokarmowe
przechodzą w formy trudno lub niedostępne dla roślin. A więc odczyn gleby
warunkuje osiągnięcie wysokich plonów, o dobrej jakości.

Uregulowany odczyn gleby ma szczególne znaczenie w gospodarstwach
ekologicznych, gdzie głównym źródłem składników pokarmowych dla roślin są
zasoby glebowe, tylko w szczególnych przypadkach dopuszcza się stosowanie
nawozów mineralnych pochodzenia naturalnego o powolnym działaniu (kainit,
kizeryt, mączka fosforytowa). Na glebach kwaśnych pobieranie składników
pokarmowych z gleby jest utrudnione, czego skutkiem jest słabsze plonowanie
roślin."

http://www.farmer.pl/produkcja-roslinna/nawozy/uregu
lowany-odczyn-gleby-to-podstawa,39948.html
"Na przestrzeni ostatnich 10 lat, zużycie nawozów wapniowych w Polsce
spadło z 85kg CaO/ha użytku rolnego (UR) do 37kg CaO, czyli o ok. 56 proc.
W efekcie, aż 50 proc. UR to gleby bardzo kwaśne i kwaśne o pH poniżej 5,5.
Nieuregulowany odczyn jest podstawową przyczyną niepowodzeń racjonalnego
odżywiania roślin.
Gleby te wykazują szereg ujemnych właściwości biologicznych, fizycznych i
chemicznych jak ograniczoną aktywność pożytecznych mikroorganizmów
(bakterie nitryfikacyjne), podatność na procesy degradacyjne: ubytek
próchnicy, erozję będąca następstwem silnego rozmywania i zbijania cząstek
glebowych, zmniejszoną przyswajalność większości składników pokarmowych
roślin - zwłaszcza fosforu, potasu i molibdenu."

I na koniec, myślę że już Obu Panom Mądrym wystarczy:

http://www.dodr.pl/III/4/1/3/1/8.pdf
"08/2011 twój doradca ROLNICZY RYNEK
54
uprawa
NAWOŻENIE. Zakwaszenie gleby a wysokość uzyskiwanych plonów

Gleba potrzebuje wapnia

W warunkach nadmiernego zakwaszenia gleby często obserwuje się słabsze
działanie nawozów mineralnych. (...) Przy dużym zakwaszeniu, zwłaszcza
jeśli towarzyszy mu nieregularne nawożenie organiczne (w wielu
gospodarstwach brakuje nawozów organicznych), może dochodzić
nawet do ujemnego działania nawozów mineralnych. Rolnik stosujący nawozy w
nieodpowiednich warunkach nie tylko ponosi wtedy
niemałe koszty, ale także przyczynia się do dodatkowych strat.
Dostępne w handlu i stosowane nawozy mineralne, zwłaszcza azotowe i
fosforowe, są w większości szczególnie wrażliwe na nadmierne zakwaszenie
gleby.
Nadmierne zakwaszenie gleby osłabia również pobieranie takie
go składnika pokarmowego, jak magnez, a niedobory tego składnika w
roślinach są już widoczne na niektórych dolnośląskich po
lach.
Pobieranie potasu przez rośliny na kwaśnej glebie nie obniża
się i działanie nawozów potasowych
pozornie nie słabnie, ale z powodu
zachwiania równowagi podstawowych składników pokarmowych
w roślinie, produktywność potasu
wyraźnie się zmniejsza i dodatkowo
wpływa na obniżenie cech jakościowych plonu"

Obu Panom Mądrym dziękuję za uprzejme i kulturalne wyrażenie swej opinii na
temat mojej wiedzy rolniczej. Jednocześnie informuję, ze znają się na
rolnictwie jak kury na pieprzu, za to chamstwa im nie brakuje.

--
XL po kursach rolniczych de domo (mama prowadziła), rolnik
wykwalifikowany, z certyfikatem i praktykujący poniekąd

19. Data: 2013-04-01 07:46:46

Od: skrybaogrodowy <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu poniedziałek, 1 kwietnia 2013 00:33:22 UTC+2 użytkownik Ikselka napisał:

> Obu Panom Mądrym dziękuję za uprzejme i kulturalne wyrażenie swej opinii na
>
> temat mojej wiedzy rolniczej. Jednocześnie informuję, ze znają się na
>
> rolnictwie jak kury na pieprzu, za to chamstwa im nie brakuje.

"odczyn gleby, bo
jeśli jest kwaśna, to trzeba zwapnować, inaczej nawóz nie zostanie
przyswojony przez rosliny."

I to jest bzdura. Każda półprawda, ćwierć prawda nie jest prawdą.

"Na glebach kwaśnych pobieranie składników
pokarmowych z gleby jest utrudnione"

Zatem jednak pobieranie składników zachodzi.

"zmniejszoną przyswajalność większości składników pokarmowych
roślin - zwłaszcza fosforu, potasu i molibdenu."

Zatem przyswajalność jednak następuje.

"W warunkach nadmiernego zakwaszenia gleby często obserwuje się słabsze
działanie nawozów mineralnych."

Zatem działanie składników jednak istnieje.

"Nadmierne zakwaszenie gleby osłabia również pobieranie takiego
składnika pokarmowego, jak magnez"

Osłabione pobieranie nadal jest pobieraniem.

"Pobieranie potasu przez rośliny na kwaśnej glebie nie obniża
się"

Coś takiego? A napisałaś, że nawóz nie zostanie przyswojony.
Wniosek: Pisałaś totalne bzdury

"działanie nawozów potasowych
pozornie nie słabnie, ale z powodu
zachwiania równowagi podstawowych składników pokarmowych
w roślinie, produktywność potasu
wyraźnie się zmniejsza"

Zatem nie ustaje całkowicie.

Lekcję odrobiłaś, ale czy ze zrozumieniem cytowanych przez siebie tekstów? Cieszę
się. Mam nadzieję (choć słabą),
że w przyszłości jednak będziesz ściślejsza w swoich postach.

Co zaś się tyczy inwektyw, to przyznam, że spodziewałem się ich.
Zawsze tak reagujesz na krytyczne uwagi dot. Twoich postów więc nie jestem zdziwiony.
Ba, gdyby inwektyw zabrakło pomyślałbym, że przeszłaś pozytywną metamorfozę.
Reasumując jestem spokojny o Twoje zdrowie.

skryba

20. Data: 2013-04-01 10:35:23

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 1 Apr 2013 00:46:46 -0700 (PDT), skrybaogrodowy napisał(a):

> [...]
> Co zaś się tyczy inwektyw, to przyznam, że spodziewałem się ich.
> Zawsze tak reagujesz na krytyczne uwagi dot. Twoich postów więc nie jestem

Twoje "bzdura" nie jest niczym innym jak inwektywą, ponieważ jest
obraźliwym (tylko i wyłącznie, zero merytoryki i argumentu) skwitowaniem
tego, co napisałam. - odpowiedziałam adekwatnie. Co do samej merytoryki to
wyślij protest do wszystkich autorów zacytowanych przeze mnie artykułów,
nie do mnie, Panie MondryPowtarzam: znasz się na rolnictwie jak kura na
pieprzu, wykręcasz kota ogonem, byle tylko nie powiedzieć zwykłego
"przepraszam".
Spadaj, kmiotku.
--
[...]

Wąż ogrodowy 60 metrów w jednym kawałku?
czyż li to
weekendowo o GMO dla niezdecydowanych
Co to za krzew? (jpg)
Co to za cwietok?