X-Received: by 10.50.36.3 with SMTP id m3mr165519igj.0.1450549996122; Sat, 19 Dec
2015 10:33:16 -0800 (PST)
X-Received: by 10.50.36.3 with SMTP id m3mr165519igj.0.1450549996122; Sat, 19 Dec
2015 10:33:16 -0800 (PST)
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.glorb.com!
mv3no18287044igc.0!news-out.google.com!f6ni27765igq.0!nntp.google.com!mv3no1828
7040igc.0!postnews.google.com!glegroupsg2000goo.googlegroups.com!not-for-mail
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Date: Sat, 19 Dec 2015 10:33:15 -0800 (PST)
In-Reply-To: <n545rn$94u$1@news.icm.edu.pl>
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: glegroupsg2000goo.googlegroups.com; posting-host=164.126.71.62;
posting-account=oxm6WwoAAABbNq-FrLxteMJGewUj6LHu
NNTP-Posting-Host: 164.126.71.62
References: <n4qaf8$f36$1@dont-email.me> <n4sagj$aj2$1@news.icm.edu.pl>
<n4se7u$7uo$1@dont-email.me> <n4teu5$kn6$1@news.icm.edu.pl>
<n500ud$4kj$1@dont-email.me> <n533sc$hjl$1@news.icm.edu.pl>
<n53f26$qno$1@dont-email.me> <n53l8d$fpu$1@news.icm.edu.pl>
<n53qq8$2da$1@dont-email.me> <n545rn$94u$1@news.icm.edu.pl>
User-Agent: G2/1.0
MIME-Version: 1.0
Message-ID: <6...@g...com>
Subject: Re: nieprzypadkowa selekcja naturalna przypadkowych zmian
From: glob <r...@g...com>
Injection-Date: Sat, 19 Dec 2015 18:33:16 +0000
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:717676
Ukryj nagłówki
Pszemol
Przeczytaj coś oprócz Dawkinsa........
Hamilton ponownie naprowadził biologię ewolucyjną - już całkiem współczesną - na
drogę poszukiwań źródeł altruizmu. W elegancki sposób wyjaśnił, dlaczego dobór
naturalny sprzyjał utrwaleniu zachowań altruistycznych wobec krewnych. Ale dlaczego
bywamy altruistami wobec obcych? Jedna z możliwych odpowiedzi głosi, że w małych
grupach łowców-zbieraczy, w których rozwijała się ludzkość, wszystkie osoby były ze
sobą jakoś spokrewnione, czasem na granicy chowu wsobnego.
Ale okazuje się też, że altruizm wobec jednostek niespokrewnionych jest po prostu
opłacalny.
Tym tropem poszedł inny współczesny biolog ewolucyjny - Robert Trivers. W latach 70.
wykazał on, że w niewielkich, słabo zhierarchizowanych grupach, w których jednostki
wchodzą ze sobą w częste interakcje, może pojawić się tendencja do altruizmu
odwzajemnionego. Pomagając innym ponosimy pewne koszty, ale zwracają się one później,
często z nawiązką. W ten sposób tworzy się sieć wymiany społecznej.
Oczywiście teorie Hamiltona i Triversa nie wyjaśniają, dlaczego w konkretnych
przypadkach - czy to codziennych, czy też w "sytuacjach granicznych" - wykazujemy się
nieraz czystym altruizmem. Teorie te pokazują jednak, jakie korzyści wynikają z
pojawienia się i utrwalenia zachowań altruistycznych. Okazuje się, że dobór naturalny
nie zawsze stawia na kły i pazury. Natomiast "ewolucyjna logika" działa w ten sposób,
że mechanizm raz utrwalony może być modyfikowany przez różne okoliczności. Choć we
wczesnych stadiach ewolucji ludzki altruizm działał zapewne przede wszystkim wobec
krewnych i towarzyszy z małych grup, to krąg tych, którym ufamy i wobec których
możemy zdobyć się na poświęcenie, uległ potem rozszerzeniu. Nie ma pewności, jak to
rozszerzenie przebiegało - choć przekonujących teorii nie brakuje - ale zapewne nie
jesteśmy, jak chciał Huxley, egoistami z natury.
Czy nauki ewolucyjne dostarczają zatem ostatecznego argumentu przeciw pesymistycznej
wizji natury ludzkiej? Wniosek taki byłby pochopny. Wciąż dręczy nas stare pytanie:
skoro człowiek jest z natury altruistą, to skąd zło?
https://www.naukaireligia.pl/ewolucja-natury-ludzkie
j-23653
|