Strona główna Grupy pl.rec.dom nieuzasadnione wzrosty ciśnienia na piecu i ucieczka wody przelewem Re: nieuzasadnione wzrosty ciśnienia na piecu i ucieczka wody przelewem

Re: nieuzasadnione wzrosty ciśnienia na piecu i ucieczka wody przelewem

From: Kazik Zmijowski <k...@p...onetSPAM.pl>
Newsgroups: pl.rec.dom
Subject: Re: nieuzasadnione wzrosty ciśnienia na piecu i ucieczka wody przelewem
Date: Tue, 29 Dec 2015 23:41:35 +0100

On Tue, 29 Dec 2015 18:13:10 +0100, chudy <c...@g...at> wrote:

>Naczynie jest jedno. W piecu. Piec mały 24kW.
>Po spuszczeniu ciśnienia do zera w instalacji wodnej
>odkręciłem ten kapturek na wentylku - ciśnienie 0 bar.

Czyli jeżeli ktoś nieopatrznie nie spuścił ciśnienia z naczynia (znam
przypadek, gdzie w zapale odpowietrzania instalacji i pieca spuszczono
również ciśnienie z naczynia wzbiorczego) należy zakładać że naczynie
będzie do wymiany.

>Dopompowałem do 1 bar pompką.

ok

>Na manometrze instalacji wodnej ciśnienie na piecu wzrosło wtedy też do
>1 bar.

Błąd!
Pisałem, że zawór spustowy systemu c.o. ma być uchylony.
Nie tak żeby woda spływała z systemu, ale wystarczająco, aby ciśnienie wody
na piecu i w kaloryferach cały czas wynosiło zero.
Membrana naczynia wzbiorczego ma się odchylić całkowicie i wypchnąć wodę z
naczynia. Może to zrobić jedynie wtedy, gdy zapewniony jest swobodny odpływ
nadmiaru wody z układu c.o.

>Zakręciłem, odczekałem 45 min - ciśnienie w naczyniu 0,6 bar.
>Dopompowałem znów do 1 bar. Zamknąłem piec, zalałem wodą do 1,2bara,
>odpowietrzyłem grzejniki, puściłem.

Jeszcze raz:

1. Spuścić ciśnienie z układu c.o. - nie opróżniać całkowicie systemu -
jedynie spuścić tyle wody żeby ciśnienie opadło do 0.

2. Dopompować powietrze do naczynia wzbiorczego do ciśnienia 1 bar.
Ciśnienie wody w układzie c.o. ma w tym czasie dalej wynosić 0 bar - jeżeli
się podnosi to jeszcze trochę otworzyć zawór upustowy wody.

3. Po uzyskaniu 1 bar ciśnienia w naczyniu wzbiorczym poobserwować
instalację przez dobrą chwilę - czy ciśnienie jest stabilne, czy nie ma
tendencji do wzrostu ciśnienia po stronie "wodnej".

4. Jeżeli wszystko jest stabilne zakręcić całkowicie zawór upustowy c.o. i
dobić wody do uzyskania cisnienia w układzie do około 1.2 - 1.5 bar.
Odpowietrzyć cały system kaloryferów kontrolując ciśnienie, jeżeli
niezbędne dobić ponownie wody.

>W domu ciepło, więc piec chodził raptem 8-10 min. Ciśnienie wzrosło do
>prawie 3 barów. Jeszcze nie cieknie, ale w nocy mróz, więc pewno
>zacznie ciec..
>Co jeszcze mogę zrobić?
>Pewno już tylko zostało mi wezwać serwis do wymiany naczynia...

Jest niewielka szansa, że nieszczelność powstała na zaworku naczynia
wzbiorczego i jego przedmuchanie usunęło problem. Jednak znacznie bardziej
prawdopodobne jest uszkodzenie wewnętrznej membrany - w takim wypadku
naczynie jest do wymiany.