Re: nowa kuchnia

From: Stefan <s...@w...pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: nowa kuchnia
Date: Sat, 9 Apr 2022 08:18:55 +0200

W dniu 2022-04-09 o 07:45, trybun pisze:

> Podaj przepis na te korzonki.

W naszej części Europy łopian używany był na Podlasiu - gotowane
korzenie jadało się w czasach biedy, młode ogonki liściowe kiszono jak
ogórki. Respondent ankiety Rostafińskiego, Szpadkowski, pisał w 1883
roku: ,,Łopianu młodego głąbiki drobna szlachta w okolicy Tykocina
czasami soli jak ogórki". Co ciekawe, o podobnej praktyce pisał 100 lat
wcześniej Kluk (1786), mieszkający w niedalekim Ciechanowcu: ,,Łodygi na
wiosnę poki miękkie są, i ogony liściowe, obłupione, mogą się gotować
iak szparagi, do zdrowego na stół zażycia; albo kwasić iak ogórki".
pozdr
Stefan
PS. Dużo lepszy jest głąbik krakowski uprawiany dawniej na Czarnej Wsi
pod Krakowem