obowiązki dzieci w domu ...

491. Data: 2006-02-08 09:52:52

Temat: Re: obowiązki dzieci w domu ...
Od: Agnieszka Krysiak <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

A czereśnie tego lata były słodkie, co poświadcza "Iwon\(k\)a"
<i...@p...onet.pl> mówiąc:

>widzisz, ja po prostu w to nie wierze, ze sa czynnosci, ktorych nie
>mozna sie nauczyc.

Ależ oczywiście, ale nie o to chodzi. Chodzi o (nie)wyniesienie z domu
pewnych przyzwyczajeń.

>mam wrazenie, ze rola pani/mamy gdybys byla na bezludnej wyspie
>nie przeroslaby Cie.

Teraz mnei też nie przerasta. :)

>chodzi mi o to, iz poprzez porownywanie siebie
>to innych, mozna sie np nabawic tego nieszczesliwego podejscia
>(bo kasia umie tak dobrze gotowac, a ja nie, bo nie gotowalam jak Kasia
>w domu kiedy mama mnie wolala).

Tak, gdyby to chodziło tylko o gotowanie, byłoby ok. Ale to jest cała
gama wzorców zachowań - od zwykłego spełniania obowązków domowych (które
są, bo są), dzielenia się nimi (bo w skład rodziny wchodzi kilka osób),
szacunku dla pracy innych i własnej (bo się wie, ile wysiłku trzeba
włożyć, by coś zrobić), wreszcie traktowania wszystkich tych powyższych
rzeczy za tak normalne i oczywiste, że się ich niezauważa.

>systematycznosc mozna sobie wyrobic nie przez ekstra obowiazki.
>dzieci chodza do szkoly, kazde chodzi do szkoly- to wymaga nauki
>systematycznosci, nie tylko mentalnej ale i organizacyjnej.

Chodzenie do szkoły a nauka systematyczności wcale nie musi być
równoważne. Inaczej wszyscy byliby systematyczni, bo przecież do szkoły
chodzili.

>to imo juz jest
>calkeim wystarczajace, zeby wiedziec, ze trzeba sie wysilic samodzielnie,
>zeby cos tam osiagnac. (ranym zaczynam mowic jak moja mama ;)))

DLa ciebie prawdopodobnie jest, bo masz chociaż spojrzenie
perspektywiczne i umiesz wysnuwać wnioski z doświadczeń. Dla dziecka
niekoniecznie, a już dla dziecka kilkuletniego IMO bez pomocy rodziców
to rzecz nie do przeskoczenia. Abstrahując już od faktu, że jako taka
systematyczność w nauce nie przekłada się (lub nie musi) w sposób
naturalny na to, co pisałam o wzorcach zachowań. Życie to nie tylko
nauka.

>jesli dotyczylo to wszystkich aspektow zycia, to i moze.
>jednak jesli dziecko swoje oczywiste "obowiazki" wykonuje,
>imo jest to wystarczajace. ekstra obowiazkow nie trzeba miec.

No i tu jest clou programu - ty zakładasz, że dziecko ma swoje oczywiste
obowiązki. DLa mnie, jeśli te oczywiste obowiązki sprowadzają się li
tylko do umycia się, ubrania i nauki, to dziecko właściwie nie ma
obowiązków - życie nie sprowadza się do wykonywania dwóch, trzech
rzeczy. Życie to nie jest tylko nauka. Pokusiłabym się nawet o
stwierdzenie, że nauka szkolna to właśnie ekstra obowiązek. Bo dziecko
zaczyna chodzić do szkoły dopiero w wieku kilku lat, a naukę swoich
obowiązków (poczynając chociażby od tego mycia się i zębów, poprzez
sprzątanie wokół siebie i po sobie, aż po pomaganie w domu i załatwianie
sprawunków w wieku już dużo późniejszym) powinno stopniowo zaczynać od
lat najwcześniejszych. I to jest ten zakres obowiązków o których mówię,
do których dziecko powinno być wdrażane nie na siłę, ale w sposób
naturalny - bo dziecko jest członkiem rodziny, nie mieszka w hotelu. I
rodzice powinni się dogadać w tym względzie, bo tak jak już pisałam,
umycie się i uczenie w szkole to IMO tylko malutka cząstka tego, co się
nazywa uspołecznianiem i wychowaniem dziecka.

>uwazasz, iz osoby ktore sprzatalay np caly dom w ramach obowiazku
>nie odczuwaja sprztania pozniej jako ciezaru?? nie przekanuje mnie to.

Mnie też. Może dlatego, że nie pisałam o sprzataniu całego domu.

>w jaki sposob bedzie to problem? ja mam wrazenie, ze problem
>jest im wmawiany "bo nie sciela lozka codzienie, bo nie
>maja swiezej firanki na swieta itp".

Nie potrafią płacić rachunków w terminie, nie potrafią utrzymać porzadku
w papierach w biurze, itd. Nie jest to kwestia wmawiania - jest to po
prostu fakt. Niektórzy się łatwo nauczą, inni wolniej, a inni nigdy nie
będą się w stanie zmienić. Czy będzie to dla nich problem - kwestia
indywidualna.

>a, to fakt, zgadzam sie. ja nie wiedzialam, i pewno wielu jeszcze nie znam.
>ale to nie jest zaden problem- studiow wyzszych 5 letnich skonczyc nie
>trzeba :)

Nie trzeba, i nie jest to żaden WIELKI problem, oczywiście.

>jw. ciagle wydaje mi sie, ze problemem ew jest wpedzanie
>w problem i jakies komplesky ludzi, ktorzy "ucza sie
>obierac ziemniaki i rozpoznawc miesa" w ieku lat 30.

Na temat tego, co jest faktycznym problem pisałam już wielokrotnie.

>osobiscie uwazam, iz dzieci maja swoje obowiazki- to jest
>wlasnie szkola. nauka, i obowiazki z nia zwiazane to jest bardzo
>duzy obowiazek. do tego trzeba nauczyc sie tego o czym teraz piszesz.
>trzeba tez z dziecinstwa wyniesc przeswiadczenie, ze wszystkiego, jak
>sie chce mozna sie nauczyc w kazdym wieku. "i wtedy nieznajomosc
>miesa nie bedzie gigant stresem."

No dobrze, trzeba, trzeba, ale my nie piszemy ani o twoim domu, ani o
moim, tylko ogólnie. Łatwo powiedzieć - trzeba wynieść przeświadczenie -
ale o tym się człowiek dowiaduje, czy też do takiego wniosku dochodzi,
jak już jest dorosły i moze na pewne rzeczy spojrzeć z perspektywy.
A dziecko, które mama zawsze obsługiwała i po nim sprzątała, będzie
miało problemy na pierwszym lepszym grupowym wyjeździe bez mamy, a w
przypadkach drastycznych w akademiku (jako już w zasadzie dorosły
człowiek) zdobędzie szlachetną opinię flejtucha i wykorzystywacza.

Agnieszka
--
Proudly (-.-------.- Folk Lore for the Masses -.--------.-)
Presents: ("Kobieta znacznie mniej odpowiada za to, co robi.)

492. Data: 2006-02-08 09:57:33

Od: Jarek Spirydowicz <j...@w...kurier.szczecin.pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <dsb319$122$1@achot.icm.edu.pl>,
oshin dorota bugla <oshin@no_spam.engram.psych.uw.edu.pl> wrote:

> Ja się li i jedynie zdziwiłam, że w procesie przygotowywania posiłków
> nie jest Ci potrzebny zlew. Bo o ile bez zmywarki żyje się stosunkowo
> łatwo,

Zależy kto zmywa.

--
Jarek od zlewozmywaka (dwukomorowego)
Kamil 27.11.98, Police

493. Data: 2006-02-08 10:04:45

Od: Agnieszka Krysiak <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

A czereśnie tego lata były słodkie, co poświadcza "Radek"
<r...@o...pl> mówiąc:

>Widzę to tak; nasze matki, babki musiały tak
>robić, bo inaczej się nie dało. W proces wychowania naszego
>pokolenia próbowano nam wpajać (niektórym skutecznie),
>że jest to słuszna droga, że żeby cieszyć się kompocikami
>z porzeczek trzeba najpierw odsiedzieć swoje przy krzaku,
>potem nad szypułkami, potem gotowanie, wekowanie etc.
>Ale nie trzeba. Co więcej - nie ma sensu. Szkoda czasu!

Wiesz, też z takiego założenia zawsze wychodziłam. Dopóki nie zaczęłam
dostawać od teściowej różnych takich, a to sok malinowy, aroniowy,
porzeczkowy, a to paprykę, buraczki, a to własnoręcznie robione wędliny.
I wiesz co? Postęp postępem, ja tam wolę aronię z krzaczka, wiśnie z
drzewka a kiełbasę z mięsa, nie ze środków konserwujących.

Agnieszka (co swoje odsiedziała)

494. Data: 2006-02-08 10:19:11

Od: "Radek" <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Agnieszka Krysiak" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> I wiesz co? Postęp postępem, ja tam wolę aronię z krzaczka, wiśnie z
> drzewka a kiełbasę z mięsa, nie ze środków konserwujących.

A czym się różni "dostanie od teściowej" od "kupienia w sklepie"
w kontekście poświęcania _swojego_ czasu ew. _kupowania_
czyjegoś czasu?

Zauważ, że ja nie mówię, że domowe potrawy są złe,
chodzi zupełnie o coś innego :)

Pozdrawiam,
Radek

495. Data: 2006-02-08 10:23:09

Od: Jarek Spirydowicz <j...@w...kurier.szczecin.pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <i...@j...gov>,
puchaty <p...@g...pl> wrote:

> Nie da rady, jako że urżnąłem się z powodu braku zmywarki i potem muszę
> odcedzić kartofelki.

W łazience?!?!?

--
Jarek

496. Data: 2006-02-08 10:24:19

Od: "Radek" <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Radek" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

> Użytkownik "medea" <e...@p...fm> napisał w wiadomości

> Chyba nie zrozumiałaś - szkoda.

Po namyśle powiem to troszkę inaczej:
Ostatnie zdanie nie miało być epitetem, tylko zdecydowanym
zwróceniem uwagi, że tok rozumowania jest nielogiczny.
Jeśli poczułaś się urażona - przepraszam.

Radek

497. Data: 2006-02-08 10:24:28

Od: "Nixe" <n...@f...peel> szukaj wiadomości tego autora

"Agnieszka" <a...@z...net> napisał

> Przykro mi, ale zrozumiałam. Od dawna widać, że dla Ciebie standardem
> dziecka jest Twój Jasiek. I wszystko, co Jasiek robi a inne dzieci nie
> robią, albo czego Jasiek nie robi a inne dzieci robią, jest standardem. A
> w drugą stronę nie chce zadziałać...

Przykro mi ponownie, że nic nie zrozumiałaś, a powyższe wnioski jedynie mnie
w tym utwierdziły.

M.

498. Data: 2006-02-08 10:29:47

Od: Lila <H...@H...Com> szukaj wiadomości tego autora

Radek <r...@o...pl> napisał:
> Zauważ, że ja nie mówię, że domowe potrawy są złe,
> chodzi zupełnie o coś innego :)

Oczywiscie, ze o cos innego.
Mnie to przypomina anegdotę Anny Dymnej, ktora po rozpoczeciu kariery
w bardzo mlodym wieku zaczęła opowiadać swojemu męzowi jak to teraz będzie
gwiazdowac. Na co Dymny jej palnął z niesmakiem: "Ty glupia..... nie
wiesz, ze najwazniejsze to to, co umiemy zrobic wlasnymi rękami".

Chcesz, zeby Twoje dzieci cos potrafily, czy mają tylko jezdzic po
swiecie jak cytowani niemieccy emeryci ;-)

Pozdrowienia,
Lila

499. Data: 2006-02-08 10:32:42

Od: "Nixe" <n...@f...peel> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> przypadkach drastycznych w akademiku (jako już w zasadzie dorosły
> człowiek) zdobędzie szlachetną opinię flejtucha i wykorzystywacza.

Mieliśmy taką Halinkę w towarzystwie, która na wyjazdach (na żagle, na
obozy) na hasło którejś z nas "To co dziewczyny? Robimy kolację?" mówiła "O
super, to ja się w tym czasie pójdę wymyć, żeby nie siedzieć bezczynnie" I
ona to mówiła całkiem poważnie, zupełnie nie zdając sobie sprawy z tego, jak
to jest odbierane.

A anegdotę o dwuleworęcznej Halince powtarza się do dziś ;-)

PozdrawiaM

500. Data: 2006-02-08 10:32:59

Od: Jarek Spirydowicz <j...@w...kurier.szczecin.pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <43e92749$1$1472$f69f905@mamut2.aster.pl>,
"Radek" <r...@o...pl> wrote:

> [...]
> które szczerze twierdzą, że gotowanie, zmywanie, sprzątanie
> to dla nich świetny relaks - i to jest prawda... niestety.
> Tyle tylko, że jestem przekonany, że żeby 40 lat temu
> dano im wybór, żeby każda z nich miała wtedy
> pralkę, zmywarke, suszarkę, cztery supermarkety
> w osiedlu - to ich naturalny mechanizm obronny
> nie wykształciłby w nich uzależnienia od tych czynności.
> Dlaczego nasi emeryci "lubią" zmywać, sprzątać, pielić
> a emeryci Niemieccy lubią podróżować po świecie?...
> Ta więc proszę Cię, nie pal głupiej, że to nie jest sprawa

Nie wiem jak dla Ciebie, ale dla mnie robienie własnych przetworów to
przede wszystkim sprawa kubków smakowych.

--
Jarek
Kamil 27.11.98, Police
To tylko moje prywatne opinie.