oczko wodne

21. Data: 2005-03-03 03:12:50

Temat: Re: oczko wodne
Od: "Paweł Woynowski" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> :)
> wielkosc oczka wplynie rowniez na wzrost ryb
> nie ma obawy aby urosly one zbyt wielkie
> :)

Poza karpiem który rośnie całe życie, niezależnie od wielkości zbiornika.

> amury karmione wysokakalorycznym pokarmem
> nie beda interesoaly sie pozeraniem roslinek
> :)

Będą, będą bo mamur żre dużo i nigdy nie można przewidzieć w czym zasmakuje, a
jedzą wyłącznie pokarm którym sa wodne rośliny naczyniowe.

> paki lilii i slodkie korzenie sa przysmakiem wielu ryb
> :)
> pytasz o inne ryby
> z naszych rodzimych bardzo poelilbym Tobie Wzdręgi oraz Oklejki

Wzdręga inaczej zwana krasnopiórą, też nie za bardzo widoczna jedynym jej
jaskrawszym ubarwieniem są ciemnoczerwone oczy i tego samego koloru płetwy
brzuszne i lekko złotawa łuska na bokach, acha i nie Oklejka, a Uklejka, taka
jest prawidłowa nazwa tej rybki.

> :)
> dzieki nim zawsze cos bedzie sie Tobie dzialo w oczku
> a pogadaj o nich z jakims znajomym wedkarzem

Jak chcesz żeby się rzeczywiście coś działo w oczku to proponuję jeszcze Jazia
Złotą Orfę (Leuciscus idius var, orfus) dorasta do 60 cm dł. To bardzo ruchliwa
ryba która w zasadzie przez cały dzień bardzo szybko pływa tuż pod powierzchnią
wody w poszukiwaniu pokarmu. To takie złote odrzutowce w oczku wodnym :)

> :)
> zdalby sie Tobie jeszcze jakis drapieznik

Broń boże, zeżre te uklejki i wzdręgi nie mówiąc o narybku.

> z pozdrowieniami i usmiechami
> _hehehe

Można jeszcze wpuścić Słonecznice, ale to musi być kilka rybek są bardzo
towarzyskie, lub bardzo ciekawe rybki jakimi są Różanki. Żeby je rozmnażac
trzeba mieć w oczku, na czas tarła, małże z rodziny Anodonta lub Unio. Samica
składa, za pomocą pokładełka, ikrę w jamie skrzelowej małża, gdzie ikra przebywa
aż do uzyskania przez narybek wiekości rzędu 8 - 10 mm. Samica Różanki to taka
rybia kukułka.:)

Pozdrawiam, ichtiologicznie
Paweł Woynowski

22. Data: 2005-03-03 06:29:13

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

Paweł Woynowski wrote:

> Poza karpiem który rośnie całe życie, niezależnie od wielkości
> zbiornika.
:))))))
kazda ryba rosnie przez cale zycie
ale im mniejszy zbiornik tym tym wiekszy dyskomfort
i wieksza smiertelnosc

> Będą, będą bo mamur żre dużo i nigdy nie można przewidzieć w czym
> zasmakuje, a jedzą wyłącznie pokarm którym sa wodne rośliny
> naczyniowe.
:)))))))
ryby wybieraja pokarm odpowiedni dla swojego gatunku
a jednoczesnie najbardziej przyswajalny
korzystajac z innego okolicznosciowo lub w stanach skrajnejkoniecznosci
:)
nie jest to prawda
ze amur zywilby sie tylko roslinnoscia naczyniowa
gdyby mial mozliwosc pobierania bardziej przyswajalnego pokarmu
:)

> Wzdręga inaczej zwana krasnopiórą, też nie za bardzo widoczna jedynym
> jej jaskrawszym ubarwieniem są ciemnoczerwone oczy i tego samego
> koloru płetwy brzuszne i lekko złotawa łuska na bokach,
:))))
w rozgrzane letnie dni Wzdregi baraszkuja tuz przy trzcinkach
co chwila oczkujac
wyskakujac z wody
:)
dla mnie to bardzo widowiskowa ryba
choc niesmaczna i w naturze ich nie lowie
a u siebie mam calkiem spore stadko
:)

acha i nie
> Oklejka, a Uklejka, taka jest prawidłowa nazwa tej rybki.
:))))
tu zlecialem gwarowa nazwa
ktora wziela sie stad
ze rybka ta po zlowieniu i wzieciu do reki okleja dlon swoimi srebrzystymi
luseczkami
:)
wiesz o tym
ze kiedys produkowano z tych lusek sztuczne perly
:)
Oklejki w odroznieniu od Wzdreg sa bardzo smaczne
:)))))

> [...]
> bardzo szybko pływa tuż pod powierzchnią wody w poszukiwaniu pokarmu.
> To takie złote odrzutowce w oczku wodnym :)
Jazia czyli oczkowa Zlota Orfe pominalem specjanie
ona z oczkowych ma najwieksze wymagania tlenowe
i jest najbardziej wrazliwa na przegrzanie wody

> Broń boże, zeżre te uklejki i wzdręgi nie mówiąc o narybku.
:))))
a niech zrze
wlasnie po to ma byc tam wsadzony
aby utrzymac we wlasciwej liczbie populacje tych szybko mnozacych sie
gatunkow
:)
odlawianie nadmiaru drobnicy jest zdecydowanie trudniejsze
niz co jakis czas odlowienie podrosnietego drapieznika
i zastapienie go mniejszym
:)

23. Data: 2005-03-03 07:29:31

Od: Krzysztof Wilk <w...@m...agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Paweł Woynowski" napisał:

> [...]
> wody w poszukiwaniu pokarmu. To takie złote odrzutowce w oczku wodnym :)

Tylko że mało wytrzymałe. Mogą zimy nie przeżyć.
Ozdobne liny wytrzymują bez problemu.
Krzysztof

24. Data: 2005-03-03 17:36:43

Od: "Paweł Woynowski" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

> kazda ryba rosnie przez cale zycie
> ale im mniejszy zbiornik tym tym wiekszy dyskomfort
> i wieksza smiertelnosc

Teoretycznie tak, lecz w praktyce ryba potrzebuje pewnej minimalnej
&#8222;powierzchni
życiowej&#8221;. I tak, w nowych stawach które nie osiągnęły jeszcze tzw. równowagi
biologicznej, a trwa to niekiedy i kilka lat w zależności od wielkości stawu,
ilości i rodzaju nasadzonych w nim roślin, jakości i efektywności filtrów, oraz
konsekwentnej i systematycznej kontroli jakości wody, suma długości
wprowadzonych ryb nie powinna przekraczać 25 cm na każdy m&#178; powierzchni stawu.
Staw o powierzchni np.: 5 m&#178; może przyjąć na początku ryby o łącznej długości
125 cm , tzn. ok. 12 dziesięciocentymetrowych ryb. Daje to rybom wystarczająco
dużo przestrzeni do przystosowania się, wzrostu i rozrodu. W kolejnych latach,
gdy staw osiągnie w pełni zrównoważone warunki, można powiększyć obsadę ryb.
Maksymalna, zalecana obsada ryb w stawach które osiągnęły równowagę biologiczną,
może mieć w sumie 75 cm długości na każdy m&#178; powierzchni. Staw można zarybić
większą ilością ryb pod warunkiem, że woda jest dobrze natleniona, (np.:
kaskada, fontanna czy napowietrzacze.) a jej jakość fizyko - chemiczna,
systematycznie kontrolowana

> ryby wybieraja pokarm odpowiedni dla swojego gatunku
> a jednoczesnie najbardziej przyswajalny
> korzystajac z innego okolicznosciowo lub w stanach skrajnej koniecznosci
:)

A spotkałeś się z przemysłową hodowlą tych ryb w stawach hodowlanych. Bo ja nie.
A wiesz dlaczego, właśnie dlatego że nie pobieraja żadnych pokarmów, typu
granulaty czy pasze. Można by było je karmić jedynie kukurydza lecz jest to
nieopłacalne. Jedynymi miejscami gdzie pozyskuje się te ryby sieciami, są
miejsca do których zostały one wcześniej wpuszczone w celu ograniczenia
eutrofizacji zbiornika czy cieku wodnego. Są to głównie zbiorniki i kanały
zrzutowe elektrociepłowni, gdzie ciepła woda powoduje gwałtowny przyrost roslin
wodnych co z kolei powoduje ich zarastanie. Poza tym obie ryby pochodzą ze
wschodnich terenów Rosji, gdzie Rosja graniczy z Chinami, a dokładniej z
dorzecza rzeki &#8230;Amur. Woda tam ciepła i dlatego tak dobrze zaaklmiatyzowały się
one np. w kanałach elektrociepłowni.
Czy próbowałeś kiedyś łapać na wędkę amura lub tołpygę. Łapie się te ryby
stosując jako przynetę, śliwki, kukurydzę, parzoną sałatę.
Amur potrafi w ciągu dnia wrąbać tyle pokarmu co sam waży, a dorosłe osobniki
ważą niemało (złoty medal w Polsce ma amur 20 kg, tzn wędkarz który go złowił w
okolicach Konina). Młode sztuki odżywiają się głównie roślinnością miękką,
glonami nitkowymi, mchami, rzęsą, moczarką kanadyjską, później jedzą również
osokę aloesowatą, trzcinę i inne rośliny naczyniowe.

> w rozgrzane letnie dni Wzdregi baraszkuja tuz przy trzcinkach
> co chwila oczkujac
> wyskakujac z wody
:)

I w oczku o wymiarach 2x3x0,80 widzisz posadzoną trzcine, ja tego nie widzę,
gdzie po ok. 4 latch zostanie jedynie oczko trzciny, nie mówiąc o trzcinie w
grządkach.

> dla mnie to bardzo widowiskowa ryba
> choc niesmaczna i w naturze ich nie lowie
> a u siebie mam calkiem spore stadko
> :)

Spore stadko, w sporym stawkuJ

> [...]
> ktora wziela sie stad
> ze rybka ta po zlowieniu i wzieciu do reki okleja dlon swoimi srebrzystymi
:)

Wydaje mi się że w takich przypadkach, kiedy nie wiemy czy rozmawiamy z
wędkarzem nie możemy uzywać nazw gwarowych. Myślę ze Ty wiesz jaką rybę
nazywamy np. Rapa, a eblues moze nie wiedzieć, że chodzi o Brzane.

> Jazia czyli oczkowa Zlota Orfe pominalem specjanie
> ona z oczkowych ma najwieksze wymagania tlenowe
> i jest najbardziej wrazliwa na przegrzanie wody
Chyba każdy z nas, przyjmuje że oczko powinno być dobrze natlenione
To dziwne, bo jaź złota orfa jest rybą ciepłolubną i wszędzie polecana do oczek
jako ryba bardzo atrakcyjna i żeby było ciekawiej zimuje również bez problemów.
Na wolności dorastają do 1 m, w wiekszych oczkach widziałem sztuki 0,5 m długosci.

> :))))
> a niech zrze
> wlasnie po to ma byc tam wsadzony
> aby utrzymac we wlasciwej liczbie populacje tych szybko mnozacych sie
> gatunkow
:)

W Twoim stwie zgoda, lecz nie w tak małym oczku, gdzie po kilku dniach od
wpuszczenie wrąbie te kilkanaście sztuk rybek.

> odlawianie nadmiaru drobnicy jest zdecydowanie trudniejsze
> niz co jakis czas odlowienie podrosnietego drapieznika
> i zastapienie go mniejszym
:)

> z pozdrowieniami i usmiechami
> _hehehe

Kiedyś nad jeziorm, siedząc na pomoście, obserwowałem jak 25 cm szczupaczek na
płytkiej wodzie, tuż przy brzegu, na granicy trzcin, z których zapewnie polował,
wbijał w siebie 15 cm płotkę, trwało to trochę czasu, lecz poradził sobie z ną
bez najmniejszych problemów.
Ryby drapieżne można hodować w oczkach , lecz wtedy każda inna rybka będzie ich
pokarmem.

Pozdrawiam,
Paweł Woynowski

25. Data: 2005-03-03 17:54:17

Od: "Zielka" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> odlawianie nadmiaru  drobnicy jest zdecydowanie trudniejsze
> niz co jakis czas odlowienie podrosnietego drapieznika

Tak, masz rację. Mam duże oczko gęsto obrośniete roślinami. Każdego roku
jest KILKASET sztuk narybku. Odłowienie podbierakiem jest prawie niemożliwe.
Wpuszczę w tym roku jakiegoś drapieżcę :)))

Pozdrawiam, Krystyna

26. Data: 2005-03-03 18:14:47

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

Zielka wrote:

> Tak, masz rację. Mam duże oczko gęsto obrośniete roślinami. Każdego
> roku jest KILKASET sztuk narybku. Odłowienie podbierakiem jest prawie
> niemożliwe. Wpuszczę w tym roku jakiegoś drapieżcę :)))
:))
tego narybku napeno jest duzo wiecej
ale kanibalizm wsrod ryb nawet spokojnego zeru jest na porzadku dziennym
:)
wpuszczajac drapieznika musisz miec swiadomosc
ze pierwsze jego lupem padna formy ozdobne
jako mniej zaradne zyciowo
:)))))

27. Data: 2005-03-03 18:43:21

Od: "Zielka" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> :)
> wpuszczajac drapieznika  musisz miec swiadomosc
> ze pierwsze jego lupem padna formy ozdobne

Mam jeziorko "dzikie" i dzikie srebrzyste karasie. Najchętniej pozbyłabym się
rybek całkowicie ale jest to niewykonalne. Wolałabym też nie robić im krzywdy.
Kiedyś trochę odławiałam i wywoziłam do rzeki :)))
Pozdrawiam, Krystyna

28. Data: 2005-03-03 19:10:32

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:3a15.00000578.42274b2a@newsgate.onet.pl Paweł
Woynowski <p...@o...pl> napisał(a):

> Myślę ze
> Ty wiesz jaką rybę nazywamy np. Rapa, a eblues moze nie wiedzieć,
> że chodzi o Brzane.

Hejka. Brzanę? Czy wiesz, że... inne, czasami całkowicie zapomniane
nazwy bolenia to....... rap, rapa, bielec, fat, bolonek, fatynka
Pozdrawiam gwarowo Ja...cki

29. Data: 2005-03-03 19:12:14

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

Zielka wrote:

> Mam jeziorko "dzikie" i dzikie srebrzyste karasie.
:)
Japonczyki to najblizsi krewni tych ozdobnych karasi
a od naszych rodzimych karasi sa brzydsze i duzo mniej smaczne
:)
szybciej jednak rosna od naszych
sa bardziej plenne i tam gdzie wpusci sie srebrzyste japonczyki
po kilku latach wypieraja one nasze rodzime
:(
>Najchętniej
> pozbyłabym się rybek całkowicie ale jest to niewykonalne. Wolałabym
> też nie robić im krzywdy. Kiedyś trochę odławiałam i wywoziłam do
> rzeki
:)))
wpusc tam kilka szczupakow
one wyczyszcza Tobie staw
:)
a jak juz wyjedza one karasie to wylowisz je bez problemu
i wpuscisz bardziej ozdobne ryby
:)

30. Data: 2005-03-03 19:17:58

Od: "Zielka" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> wpusc tam kilka szczupakow
> one wyczyszcza Tobie  staw

Już mi tak radzono, ale mam opory. Dbałam, karmiłam i tak wydać je na
śmierć przez pożarcie :(

> a jak juz wyjedza one karasie to wylowisz je bez problemu
> i wpuscisz bardziej ozdobne ryby

Nie chcę ozdobnych, nie pasują do mojego stawu :)

Pozdrawiam, Krystyna

bananowiec umiera!
Jaka to sosna?
Do Boletusa!