opienki niszcza drzewa

11. Data: 2001-10-11 22:19:13

Temat: Re: opienki niszcza drzewa
Od: "Too old..." <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Natalia" <n...@i...pl> napisał w wiadomości
news:3bc618b6$1@news.vogel.pl...

> Użytkownik Too old... <j...@p...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
> napisał:9q4uu6$135$...@n...tpi.pl...

> grup

napisał:Pine.LNX.4.30.0110111025340.5556-100000@trim
ed.uhc.lublin.pl...

> lisciastych

> Widać jesteś odporny.... Napisałam - mogą, ale widocznie nie muszą.

A czy moge prosic o konkrety - jakieś żródło np. pisane;-))

--

pozdrawiam ja i moje muszlowce
j...@p...pl

12. Data: 2001-10-12 06:54:42

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jerzy" <0...@m...pl> napisał w wiadomości
> Tu znajdziesz odpowiedź:
> http://www.ogrodnik.pl/choroby/choroby_02_02.asp

Byłoby dobrze gdybyś w kilku zdaniach streścił.
Wiem, że to jest uciążliwe, ale najczęściej (ci co z domu) odczytuje się
pocztę po odłączeniu się od sieci.
Trudno łączyć się specjalnie na jeden adres, a odkładając "na następny raz"
często zapomina się.
Jasne, że warto łączyć się w istotnej sprawie, a także wtedy gdy wypowiedź
kilkuzdaniowa jest niewystarczająca, ale gdy zbyt często to jest to
kosztowne.
Tak, więc, jeżeli ktoś jest zainteresowany przekazaniem jakiejś wiedzy to
może zrobić więcej.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

13. Data: 2001-10-12 07:58:05

Od: "krycha" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Tu znajdziesz odpowiedź:
> http://www.ogrodnik.pl/choroby/choroby_02_02.asp
> Pozdrawiam Jerzy

Serdeczne dzieki za wskazanie adresu :-)))
Dobrze, ze nie polecales mi gotowanie tych grzybkow, jak przesmiewcy powyzej.
Pozdrawiam Krycha

14. Data: 2001-10-12 08:40:52

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Serdeczne dzieki za wskazanie adresu :-)))
> Dobrze, ze nie polecales mi gotowanie tych grzybkow, jak przesmiewcy
powyzej.
;-)))
Wbrew pozorom polecam ale w innym celu [kulinarnym], niedogotowane są
bardzo szkodliwe, naprawdę. Trzeba je dobrze wysmażyć, dusić lub gotować,
2-3 razu dłużej niż inne grzyby.
Pozdrawiam Jerzy

15. Data: 2001-10-12 08:50:37

Od: "Too old..." <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> napisał w wiadomości

> [...]
> kosztowne.
> Tak, więc, jeżeli ktoś jest zainteresowany przekazaniem jakiejś wiedzy to

Pod tym apelem podpisuję się wszystkimi płetwami .
Dużo wypowiedzi i uwag ,a bardzo mało porad jakoś ostatnio .

16. Data: 2001-10-12 09:08:58

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Byłoby dobrze gdybyś w kilku zdaniach streścił. [...]
Poprawiam się. Ale brakowało mi czasu.

Już sam tytuł mówi za siebie: Opieńka zabójca drzew.
Opieńki [...] to groźne pasożyty, które atakują drzewa zarówno żywe, jak i
martwe. W ciągu kilku lat potrafią doszczętnie zniszczyć "upatrzony" krzew
lub drzewo.

Jest o opieńkowej zgniliźnie korzeni i zamieraniu jednogatunkowych borów
świerkowych na Podkarpaciu. O tym, że ciągu ostatnich 30 lat powierzchnia
zaatakowanych drzewostanów wzrosła prawie trzykrotnie - w zeszłym roku
było to już ponad 150 tysięcy hektarów lasów. Gdzie może się trafić
opieńkowa zgnilizna korzeni.

Opisano formy infekcji i fazy rozwoju grzyba oraz jakie gigantyczne
podziemne macki potrafi tworzyć. Jak szybko się rozrastają i rozgałęziają,
tworząc gęstą sieć grzybni w glebie do głębokości 20-30 cm.
Cyt. "O niezwykłości rozmiarów, jakie osiąga owa sieć, niech świadczy fakt
opisany przez Davida Attenborough w książce "Prywatne życie roślin":
uczeni prowadzący badania w lasach stanu Michigan (USA) odkryli, że sznury
grzybni opieńki miodowej porastają obszar około 16 ha i mają ten sam kod
genetyczny. Oznacza to, że tworzą one jeden organizm, prawdopodobnie
największy na świecie, a w dodatku liczący 1500 lat!"

Co się dzieje z grzybnią po śmierci drzewa.
Jak ją wytropić i zniszczyć.
Podano również, że szczególnie wrażliwe na opieńkową zgniliznę korzeni są:
świerki, sosny, tuje, cyprysik Lawsona, brzozy, jabłonie, klony (z
wyjątkiem jesionolistnego), ligustry, lilak (bez), orzechy, różaneczniki,
śliwy, wiązy, wierzby.

Jakie gat. występują w Polsce i jak je spożywać.
pozdr. Jerzy

17. Data: 2001-10-12 10:36:55

Od: "Ituś" <w...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Do jedzenia nadaja sie tylko opienki z drzew iglastych ! Te z
lisciastych
> moga wywolac powazne przykrosci.

O jejku wczoraj jadłem ja i moja rodzina. Smaczne były. Z brzozy były.
A przykrości jak nie ma tak nie ma. I choć bardzo je lubię i często
zbieram nie patrząc na to na czym rosną (ostatnio wyrosły mi na pieńku
do rąbania drzewa) to nigdy nie miałem żadnych komplikacji
gastrycznych.

Pozdrawiam
Ituś

18. Data: 2001-10-12 14:53:17

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

"Jerzy" <0...@m...pl> wrote in message news:9q6bmi$9e8$1@sunsite.icm.edu.pl...
> Jest o opieńkowej zgniliźnie korzeni i zamieraniu jednogatunkowych borów
> świerkowych na Podkarpaciu.

Moze jednak sa jakies czynniki naturalne ograniczajace wzrost?
Pamietam opienki w lasach podtatrzanskich (jednogatunkowych).
Rosly wylacznie na pniakach (jak sama nazwa wskazuje) i nie
widzialem zadnych zywych smrekow nimi zaatakowanych.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

19. Data: 2001-10-13 05:55:15

Od: "AnkaS" <s...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Natalia <n...@i...pl> napisał:
> Do jedzenia nadaja sie tylko opienki z drzew iglastych ! Te z lisciastych
> moga wywolac powazne przykrosci.

Protestuję, z brzozy są jak najbardziej jadalne, o czym świadczę przeżywszy
rok. W zeszłym roku w miejscu gdzie jakieś bydle wyrżnęło piekną aleję
brzozową zbieraliśmy kosze opieniek i wszyscy zjadacze żyją ciesząc się dobrym
zdrowiem
A swoją drogą artykuł
http://www.ogrodnik.pl/choroby/choroby_02_02.asp
nieco mnie zmroził, bo w lasach kołomnie opieńki grasują na całego, co będzie
za parę latek?!
Anka
--
---------------Z motyką na słońce---------------
Z adresu wyrzuć .invalid poprawny <s...@f...edu.pl>

20. Data: 2001-10-13 11:37:09

Od: "Natalia" <n...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Too old... <j...@p...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9q55ps$f4j$...@n...tpi.pl...

> Użytkownik "Natalia" <n...@i...pl> napisał w wiadomości

> napisał:Pine.LNX.4.30.0110111025340.5556-100000@trim
ed.uhc.lublin.pl...

> A czy moge prosic o konkrety - jakieś żródło np. pisane;-))

Oto i ono:
Markus Flueck, "Jaki to grzyb ? Oznaczanie, zbiór, użytkowanie", str.92 i
306.
Ale widziałam tę informację też w jakiejś innej książce, tylko nie pamiętam
jakiej :)).
Moje znajome opieńki rosną na świerkach, więc nie mam tego problemu.

Natalia

Czereśnia Van
KONKURS
ochojnik - szkodnik na swierkach