Re: pestki moreli

From: Ikselka <i...@g...pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: pestki moreli
Date: Tue, 14 Jul 2009 11:24:36 +0200

Dnia Tue, 14 Jul 2009 08:29:21 +0200, mirzan napisał(a):

> W czasie owocowania czereśni i wiśni,zjadam dziennie setki rozgryzionych
> nasion.Jak narazie nie odczułem żadnych dolegliwości.Pestek brzoskwini
> zjadam trochę mniej,dziesiątki.

No wiesz, od razu nie padniesz...

http://luskiewnik.webpark.pl/biochemiapwsz2002.htm

" Jak wiadomo cyjanowodór i jego sole należą do najsilniejszych toksyn.
Wykazują one silne powinowactwo do układu żelazowo-porfirynowego enzymów
oddechowych. Blokują więc funkcję enzymów oddechowych. Cyjanowodór może
łączyć się z hemoglobina tworząc cyjanohemoglobinę, niedysocjującą do
hemoglobiny."

"Śmiertelna dawka HCN dla człowieka wynosi około l mg/kg masy ciała."

Oraz:

http://www.kryminalistyka.wortale.net/art.php?art=52

"7.1. Cyjanki alkaliczne i cyjanowodór
Cyjanowodór (HCN), czyli kwas pruski jest bardzo silną trucizną (Prusacy
jak już coś robią, to solidnie). Jego trujące właściwości znane już były w
odległej starożytności. Tak np. kapłani egipscy stosowali go do wykonywania
kary śmierci, np. za zdradę tajemnic, i to w postaci pestek od brzoskwiń
albo ,,wody gorzkich migdałów". Używano go również do popełniania mordów
skrytobójczych i masowego uśmiercania ludzi. W przyrodzie spotyka się duże
ilości cyjanowodoru w niektórych gatunkach fasoli, w korze wiśni oraz w
pestkach różnych owoców ; brzoskwiń, moreli, wiśni, jabłek, śliwek, a
zwłaszcza gorzkich migdałów. Jeden gorzki migdał zawiera około 1 mg
cyjanowodoru, toteż spożycie 50-60 tych migdałów może spowodować śmierć
człowieka. Jednorazowa dawka śmiertelna HCN wynosi ok. 50 mg. Jedna kropla
cyjanowodoru w stanie płynnym, wprowadzona do rany, powoduje śmierć. Ustrój
broni się przed toksycznym działaniem jonu CN2 (który zresztą w niewielkich
ilościach powstaje także w przebiegu normalnej przemiany białek) w ten
sposób, który następnie podlega hydrolizie z wytworzeniem się amoniaku :

HCNO + H2O + CO2 + NH2

Toteż u zatrutych cyjanowodorem w powietrzu wydychanym znajduje się amoniak
NH3, który wyczuwa się powonieniem, oprócz woni gorzkich migdałów.
Drugi sposób obrony ustroju przed KCN polega na wiązaniu jonu CN2 z cukrami
powstającymi w toku przemiany materii. Ten właśnie mechanizm obronny został
poznany w związku z dociekaniem, dlaczego w wyniku zamachu politycznego,
dokonanego w 1916 r. przez księcia Jussupowa na osobie Rasputina za pomocą
cyjanku potasowego dodanego do wina, bitej śmietany i ciasta na godzinę
przed przyjęciem, nie doszło do zatrucia, mimo, iż dawka KCN kilkakrotnie
przewyższała dawkę śmiertelną. Okazało się, że krystaliczny cyjanek potasu
został unieszkodliwiony przez cukry zawarte w potrawach i w winie
(portwein), które zawiera ok. 9 % cukru, a to wskutek utworzenia się
nitryli. Podobny proces zachodzi w ustroju. Toteż zamachowcy, nie
doczekawszy się śmierci Rasputina przez otrucie, zamordowali go za pomocą
szabli i rewolweru. Trzeci sposób obrony fizjopatologicznej ustroju przed
trującym działanie jonu CN2 polega na przyłączeniu do niego siarki S, z
utworzeniem jonu rodanowego CNS2.
"