podkładki karłowe

1. Data: 2010-05-12 06:57:43

Temat: podkładki karłowe
Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Zastanawiam się jak produkuje się podkładki karłowe lub półkarłowe dla
jabłoni. Wysiew nasionek daje raczej podkładki mocno rosnące lub
przypadkowe. Da się takie podkładki wyhodować w warunkach amatorskich? A
może wystarczy dać wkładkę skarlajacą do podkładki silnie rosnącej żeby
otrzymac drzewko karłowe. Skąd zatem je wziąć, czy wystarczy wyciąć z
drzewka karłowego kawałek pędu? Potrzebuję wyprodukować sobie trochę
jabłoni i chetnie zrobiłbym to od nasionka.
Pozdrawiam
Tomek

2. Data: 2010-05-12 12:43:15

Temat: Re: podkładki karłowe
Od: "skryba ogorodowy" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "tomekp" <t...@a...ma.kota.pl> napisał w wiadomości
> Da się takie podkładki wyhodować w warunkach amatorskich? A może wystarczy
> dać wkładkę skarlajacą do podkładki silnie rosnącej żeby otrzymac drzewko
> karłowe.

Iwan Miczurin i Augustyn Mika też od czegoś zaczynali.
Eksperymentuj. Sława przed Tobą.
Skarlanie niełatwa sprawa, ale rokowania przed Tobą są obiecujące.
Całkiem fajnie "kombinujesz".

Pozdrawiam eksperymentalnie
skryba

3. Data: 2010-05-12 14:34:32

Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl> szukaj wiadomości tego autora

skryba ogorodowy pisze:
> [...]
> Eksperymentuj. Sława przed Tobą.
> Skarlanie niełatwa sprawa, ale rokowania przed Tobą są obiecujące.

Poeksperymentować zawsze warto ale dobrze byloby przewidzieć wyniki.
Szkółkarze jakoś rozmnażają podkładki karłowe ale nikt nie chce się
przyznać jak... Musi to być jedna z metod wegetatywnych więc albo
ukorzenienie pędów albo co gorsza jakieś in-vitro. W internecie jakby
cisza na temat produkcji podkładek. A może źle szukałem. Co do wstawki
skarlającej to trochę mnie marwi cisza w internecie jeśli chodzi o
zastosowanie tej metody do jabłoni. Pewnie lipa z tego bo karłowatość to
przede wszystkim cecha systemu korzeniowego. Chociaż w przypadku
czereśni to działa. Myśle nad zastosowaniem drogi następującej: 1)
wyhodowanie podkładki karłowej (kupienie drzewka w sklepie - przycięcie
poniżej miejsca szczepienia - modlenie się o wypuszczenie pędów z pąków
ukrytych) 2) wyhodowanie siewek 3) zaszczepienie siewek zrazami
podkładki karłowej 4) zaszczepienie odmian szlachetnych na pędzie
wyrosłym ze zrazu podkładki. No i teraz pytanie:co z tego wyjdzie?
Oczywiście najwygodniej byłoby pojechać do szkółki i kupić gotowe
sadzonki. Ale nie o to chodzi. Chcę w moim ogrodzie mieć jak najwięcej
drzewek wyprodukowanych przez siebie. Czasu mam jeszcze trochę do
emerytury...
Pozdrawiam
Tomek

4. Data: 2010-05-12 15:43:35

Od: "waldek" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Szkółkarze jakoś rozmnażają podkładki karłowe ale nikt nie chce się
> przyznać jak... Musi to być jedna z metod wegetatywnych więc albo
> ukorzenienie pędów albo co gorsza jakieś in-vitro.
Witam!
Jak byłem w technikum ogrodniczym (30 lat temu) to były rozmnażane w ten
sposób. Były ścinane dość nisko i obsypywane kopczykiem ziemi wiosną (jak
róże na zimę) Z pąków umieszczonych nisko wyrastały pędy i do jesieni się
ukorzeniały. Jesienią rozgarniało się kopczyk i podkładki miały na tych
pędach już korzenie. Odcinało się je i sadziło a w następnym roku
okulizowało.
Wstawka skarlająca to zaszczepione na podkładce pęd karłowy i dopiero na nim
odmianę szlachetną. Właściwości skarlające ma ten odcinek. Korzenie są z
Antonówki która jest odporna na wszystko i silnie rosnąca.
Pozdrawiam - Waldek

Co to za roslina?
Jaką kosiarkę wybrać do 1200 zł?
Kosa spalinowa Sterwins