pomocy: (do fizyków) Czy to jest poprawna definicja?

1. Data: 2003-05-12 06:34:53

Temat: pomocy: (do fizyków) Czy to jest poprawna definicja?
Od: "maryla" <m...@r...medianet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ogniskowa zwierciadła jest to odległość pomiędzy ogniskiem a wierzchołkiem
zwierciadła. Chodzi o zwierciadło kuliste.
Maria

2. Data: 2003-05-12 14:11:38

Od: "Roman Stachowiak" <a...@n...org> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "maryla" <m...@r...medianet.pl> napisał w wiadomości
> Ogniskowa zwierciadła jest to odległość pomiędzy ogniskiem a wierzchołkiem
> zwierciadła. Chodzi o zwierciadło kuliste.
> Maria

A od kiedy kula (wszak to zwierciadło kuliste) ma wierzchołek?

--
RomanS
http://pse.of.pl

3. Data: 2003-05-13 07:49:23

Od: "maryla" <m...@r...medianet.pl> szukaj wiadomości tego autora

A pagórek ma wierzchołek?

ze strony wiem.onet.pl: "Pagórek, rodzaj wypukłej formy powierzchni Ziemi, w
postaci wzniesienia, wyraźnie wyodrębniającego się w terenie, dzięki
znacznemu nachyleniu stoków. Pagórek posiada zaokrąglony wierzchołek, do
kilkuset metrów średnicy i od kilku do parudziesięciu metrów wysokości."

Po prostu taka definicja jest spotykana w wielu podręcznikach, (m.in.
"Fizyka", t.2 - Resnick, Halladay) "od wierzchołka", "od środka czaszy",
"od punktu centralnego", " a chodzi o to, że gdy dziecko tak podało
definicję zwierciadła na kartkówce - to Pani jej nie uznała.

4. Data: 2003-05-13 10:25:40

Od: "Roman Stachowiak" <a...@n...org> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> "od punktu centralnego", " a chodzi o to, że gdy dziecko tak podało
> definicję zwierciadła na kartkówce - to Pani jej nie uznała.

Po pierwsze: odpowiadaj pod postem - będzie wygodniej
Po drugie: rozmawiamy o definicji z zakresu nauk ścisłych, a nie o
opowiastkach typu: ogórek wszedł na wzgórek, albo: czy kołek ma wierzchołek.
Po trzecie: znakomicie wyjaśnił ci to już fizyk Marek Pawłowski - nie
powinno się czegokolwiek definiować pojęciami wcześniej nie zdefiniowanymi.
Gdyby dziecko wyjaśniło, że jeśli określony punkt zwierciadła nazwiemy jego
wierzchołkiem, a określony punkt w przestrzeni spełniający pewne warunki
nazwiemy ogniskiem, to odległość pomiedzy tymi dwoma punktami jest właśnie
ogniskową - wszystko byłoby OK.

5. Data: 2003-05-13 11:09:44

Od: M...@f...edu.pl (Marek Pawłowski) szukaj wiadomości tego autora

maryla wrote:

> [...]
>znacznemu nachyleniu stoków. Pagórek posiada zaokrąglony wierzchołek, do
>kilkuset metrów średnicy i od kilku do parudziesięciu metrów wysokości."

To może jeszcze dla wyjaśnienia, choć głowy za to nie dam, że mam rację
w sensie
historycznym: Otóż idealnym zwierciadłem skupiającym lub rozpraszającym
nie jest
fragment sfery, ale fragment paraboloidy obrotowej. Promienie równoległe
odbite od
wewnętrznej części sfery tylko w przybliżeniu przecinają się w jednym
punkcie.
Ich niedokładne zbieganie nazywa się aberracją. Wady tej nie ma paraboloida.
Dlatego np. anteny satelitarne są paraboliczne, a nie sferyczne.
Podobnie zwierciadła
w wielkich i małych teleskopach, a także w reflektorach. Paraboloida (w
przeciwieństwie
do sfery) ma rzeczywiście wyróżniony punkt na swej powierzchni i także
matematycy
nazywją go wierzchołkiem. Przeniesienie tego pojęcia na zwierciadła
sferyczne jest
pewnym nadużyciem, ale w części literatury tak już się przyjęło.

Pozdrawiam,

MP

--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.soc.edukacja

6. Data: 2003-06-05 17:38:04

Od: "RaV" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ogniskowa zwierciadła lub soczewki - kjest to odległość pomiędzy środkiem
zwierciadła lub soczewki (jezeli chodzi o soczewkę) od ogniska zwierciadla
lub soczewki

pozdrawiam RaV

P.S w razie dlaszych klopotow pisz na priv

Mobbing
pytanie o społeczne organy w oświacie
strony
wiek na studiach dziennych