Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!new
sgate1.onet.pl!niusy.onet.pl
From: "Duszpastesz" <r...@g...com>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: poważna zaleta bycia GEJEM
Date: Sat, 18 Apr 2009 19:31:00 +0200
Organization: Onet.pl
Lines: 54
Sender: k...@n...test.onet.pl
Message-ID: <2...@n...onet.pl>
References: <3zpzscet5vt0$.19fifj6llq8l1.dlg@40tude.net>
NNTP-Posting-Host: newsgate1.onet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: newsgate1.test.onet.pl 1240075861 24880 213.180.130.17 (18 Apr 2009 17:31:01
GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Sat, 18 Apr 2009 17:31:01 +0000 (UTC)
Content-Disposition: inline
X-Mailer: http://niusy.onet.pl
X-Forwarded-For: 67.228.166.107, 192.168.243.42
X-User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 4.01; Windows CE; PPC)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:451968
Ukryj nagłówki
Pochwa00a wierno02ci ma0004e¨˝skiej Teologicznego UMK w Toruniu odby00
si01 kolejny wyk00ad otwarty o rodzinie. Wyg00osi00 go ks. dr Tomasz
Tu00odziecki, a tytu00 jego wyst02pienia brzmia00: 6Ľ7Warto0204
czysto02ci i wierno02ci ma0004e¨˝skiej na podstawie Prz 5, 1-23Ąą. Tym razem
dopisa00a frekwencja, na wyk00ad przysz00o prawie sto os¨Žb
Prelegent podkre02li00, 04e uk00ad tego tekstu nie jest dla nas tak
zrozumia00y, jak dla czytelnika 04ydowskiego. Trudno nam dostrzec tak oczywisty
dla 03yda fakt, 04e jest to pie02¨˝ sk00adaj02ca si01 z pi01ciu
zwrotek. Cztery s02 po02wi01cone skutkom zadawania si01 z 6Ľ7obc02Ąą (tym
terminem autor biblijny obj0200 wszelkie formy niewierno02ci
ma0004e¨˝skiej), za02 jedna m¨Žwi o 04onie. Co ciekawe, tylko ta zwrotka
sk00ada si01 z pi01ciu wers¨Žw, podczas gdy pozosta00e ¨C z czterech. Autor
biblijny chcia00 nawet w ten spos¨Žb uwypukli04 absolutn02 wy04szo0204
wierno02ci ma0004e¨˝skiej.
Dwie drogi
Ksi01ga Przys00¨Žw 5, 1-23 to dramat w pi01ciu aktach. Opowiada o m00odym
cz00owieku stoj02cym u progu doros00o02ci, kt¨Žry za chwil01 zacznie
poznawa04 04ycie i ma przed sob02 dwie drogi. Jedna wiedzie przez pofolgowanie
swoim nami01tno02ciom, druga ¨C przez opanowanie ich i wytrwanie w czysto02ci.
Tekst przenosi nas w rzeczywisto0204 04ycia ma0004e¨˝skiego. Wspomina o
dw¨Žch kobietach; jedna to 04ona, druga ¨C 6Ľ7obcaĄą, czyli ta, kt¨Žra kusi,
zwodzi na manowce zdrady ma0004e¨˝skiej. Ju04 pierwszy wiersz, przez zwr¨Žcenie
si01 do czytelnika 6Ľ7m¨Žj synuĄą, ustawia zagadnienie na p00aszczy02nie
osobistej. Ten tekst zdaje si01 m¨Žwi04: 6Ľ7Nikt nie uniknie konfrontacji z
wyzwaniami, kt¨Žre stawia seksualno0204. Ty te04 b01dziesz musia00
dokona04 wyboruĄą.
Autor biblijny zaczyna od przestrogi skierowanej ku tym, kt¨Žrych kusi wizja zdrady
ma0004e¨˝skiej. 6Ľ7Bo mi¨Žd wycieka z warg obcej, podniebienie jej g00adkie
jak olej, lecz w ko¨˝cu b01dzie gorzka niby pio00un i ostra jak miecz
obosiecznyĄą (Prz 5, 3-4). Na pocz02tku droga ku 6Ľ7obcejĄą wydaje si01
niegro02na. Ot, niewinna przygoda, nic nieznacz02cy epizod. A jednak... 6Ľ7Jej
nogi zst01puj02 ku 02mierci, do Szeolu zmierzaj02 jej kroki, by02 nie
ujrza00 drogi 04yciaĄą (Prz 5, 5-6a). Zdrada ma0004e¨˝ska skutkuje utrat02
tego, co cz00owiekowi niezb01dne do godnego 04ycia: si00 fizycznych, stanu
posiadania materialnego, prawo02ci moralnej, poczucia intymno02ci, wreszcie ¨C
relacji z Bogiem.
Z niewinnego flirtu rodzi si01 dramat, gdy04 nierz02dnica nie jest sama, lecz
stanowi ko00o sprawnie zorganizowanego mechanizmu, nastawionego na czerpanie
zysk¨Žw. Organizatorem procederu jest wspomniany w tek02cie 6Ľ7okrutnikĄą ¨C
sutener. Dzi02 pewnie nale04a00oby m¨Žwi04 o organizatorach deprawacji na
skal01 masow02: producentach film¨Žw pornograficznych, w00a02cicielach dom¨Žw
publicznych, wydawcach czasopism i ksi0204ek z rynsztoka, zak00amuj02cych
ludzkie prze04ywanie p00ciowo02ci.
6Ľ7Id02 drog02 sw02 od niej daleko, pod drzwi jej domu nie podchod02, by02
obcym swej s00awy nie odda00, a lat swych okrutnikowi, by z pracy twej inni nie
tyli, by mienie twe nie sz00o w dom obcy. Na ko¨˝cu przyjdzie ci wzdycha04, gdy
cia00o i si00y wyczerpieszĄą (Prz 5, 8-11). Zdrada ma0004e¨˝ska doprowadza
cz00owieka do ruiny. Zostawia trwa00y 02lad. Jej skutki s02
dalekosi0104ne, trudne do wyleczenia. Zdrada ma0004e¨˝ska to nie tylko
nadu04ycie zaufania najbli04szej osoby, zerwanie przymierza mi00o02ci, lecz
tak04e stan, w kt¨Žrym cz00owiek, chc02c w jaki02 spos¨Žb usprawiedliwi04
swe post01powanie, zaczyna podwa04a04 czy wr01cz odrzuca04 wszelkie
uznawane dot02d autorytety. To o tym m¨Žwi autor biblijny: 6Ľ7Powiesz: 0
0Nie
cierpia00em upomnie¨˝ ¨C nauk02 wzgardzi00o moje serce, nie dba00em na
g00os wychowawc¨Žw, nie dawa00em pos00uchu nauczaj02cym mnie03Ąą Prz 5,
12-13).
Dbaj o swoj02 studni01!
Tekst z Ksi01gi Przys00¨Žw to nie tylko przestroga przed zdrad02
ma0004e¨˝sk02, lecz tak04e wspania00y pozytywny wyk00ad, jak trwa04 w
wierno02ci. Jest nasycony symbolami, z kt¨Žrych na czo00o wysuwaj02 si01
cysterna i studnia. Dla Izraelit¨Žw mia00y one kluczowe znaczenie. Czysta, dobrze
utrzymana cysterna i studnia daj02ce wod01 zapewnia00y 04ycie.
W Starym Testamencie studnia nosi w sobie jeszcze inn02 symbolik01: przy
studniach bra00y sw¨Žj pocz02tek ma0004e¨˝stwa Moj04esza i Sefory oraz
Jakuba i Rebeki. Nic wi01c dziwnego, 04e a04 trzy wiersze z interesuj02cego
nas fragmentu Ksi01gi Przys00¨Žw s02 po02wi01cone symbolice wody. 6Ľ7Pij
wod01 z w00asnej cysterny, t01, kt¨Žra p00ynie z twej studni. Na zewn02trz
maj02 bi04 twoje 02r¨Žd00a? Tworzy04 na placach strumienie? Niech
s00u04y dla ciebie samego, a nie innym wraz z tob02Ąą (Prz 5, 15-17).
Troska o cystern01, jej regularne czyszczenie, konserwacj01, stanowi00y dla
Izraelit¨Žw ich 6Ľ7by04 albo nie by04Ąą. Podobnie rzecz ma si01 z
ma0004e¨˝stwem ¨C bez troski, piel01gnacji, uprawiania (m¨Žwi si01 nieraz o
6Ľ7uprawianiu ma0004e¨˝skiego ogr¨ŽdkaĄą) nie ma ono du04ych szans na
przetrwanie.
Upaja04 si01 ma0004e¨˝stwem!
6Ľ7Niech 02r¨Žd00o twe 02wi01tym zostanie, znajduj rado0204 w 04onie
m00odo02ci. Przemi00a to 00ania i wdzi01czna kozica, jej piersi02 upajaj
si01 zawsze, w mi00o02ci jej stale czuj rozkosz!Ąą. Mamy tu wspania0002
apologi01 ma0004e¨˝stwa. Tekst zach01ca do upajania si01 nim,
prze04ywania go jako rozkoszy, czego02 przyjemnego, radosnego, wywo00uj02cego
eufori01.
Tu warto powiedzie04, 04e nierz02d te04 mo04e upaja04, na poz¨Žr o wiele
mocniej ni04 ma0004e¨˝stwo, kt¨Žre zawsze b01dzie si01 wi02za00o z
obowi02zkami, troskami, odpowiedzialno02ci02. Dzi02 obserwujemy zalew
propozycji, przez kt¨Žre ludzie mieliby upaja04 si01 nieczysto02ci02:
pornografia w Internecie, wysyp agencji towarzyskich, niemoralne programy
telewizyjne, wyuzdane zdj01cia w magazynach 6Ľ7dla doros00ychĄą, turystyka
seksualna ¨C oto niekt¨Žre ze wsp¨Ž00czesnych twarzy biblijnego 6Ľ7nierz02duĄą.
Jakby w odpowiedzi na te propozycje autor Ksi01gi Przys00¨Žw pisze: 6Ľ7Po
c¨Ž04, m¨Žj synu, upaja04 si01 obc02 i obejmowa04 piersi nieznanej?
Nieprawo0204 zgub02 cz00owieka. Bo drogi ludzkie ¨C przed oczyma Pana, On
widzi wszystkie ich 02cie04ki. Gdy grzesznym nieprawo0204 ow00adnie,
trzymaj02 go wi01zy wyst01pku. Umrze on z braku nauki, pob0002dzi z ogromu
g00upotyĄą (Prz 5, 20-23).
B¨Žg wzywa do wierno02ci
Mamy by04 wierni w ma0004e¨˝stwie. Do tego wzywa nas Ten, kt¨Žry jest
ostatecznym autorytetem: B¨Žg, kt¨Žry wszystko widzi. Nie da si01 inaczej 04y04
¨C w spos¨Žb godny, 02wi01ty ¨C w ma0004e¨˝stwie i rodzinie, jak tylko
dochowuj02c wierno02ci. Wszystkie inne drogi prowadz02 do Szeolu. Kto m¨Žwi
inaczej, ten k00amie ¨C zako¨˝czy00 ks. dr Tu00odziecki.
Temat wywo00a00 04yw02 reakcj01 s00uchaczy. Pad00o sporo pyta¨˝, z
kt¨Žrych najbardziej poruszy00o wszystkich pytanie m00odego cz00owieka: 6Ľ7Jak
mam dba04 o swoj02 cystern01, studni01, aby dawa00a czyst02 wod01?Ąą.
Wywo00a00o ono powszechn02 weso00o0204, lecz w gruncie rzeczy
stanowi00o dow¨Žd, jak bardzo ten wyk00ad ¨C nazywaj02cy po imieniu, co jest
wierno02ci02, a co zdrad02 ma0004e¨˝sk02 ¨C by00 potrzebny. Je02li
chocia04 kilka os¨Žb wysz00o z niego z przekonaniem, 04e ma0004e¨˝stwa nie
da si01 prze04y04 6Ľ7na 04ywio00Ąą, bez planu i ofiary z siebie, to
przyni¨Žs00 on owoc.
Tomasz Stru04anowski
dodano 2008-04-23
wersja do druku
z 04ycia diecezji
6Ś1Bohaterki z dalekiej Syberii
6Ś1Ministranci w bursie
6Ś150 ¨C lecie OSP w Rudzie
6Ś1Szlakiem Patronki
6Ś1Domowy Ko02ci¨Ž00 rozpocz0200 nowy rok pracy
6Ś1Parafialne pielgrzymowanie
6Ś1Rocznica 02mierci Patrona parafii
6Ś1Wakacyjny festyn dla dzieci
6Ś1Ch¨Žrzy02ci pielgrzymuj02 na Ba00kany
6Ś1Apel na temat 02w. Paw00a do Jana Paw00a II
6Ś1M00odzi czciciele R¨Ž04a¨˝ca 02w.
6Ś1Z wizyt02 u 02w. Wojciecha i Mieszka I
6Ś1Rocznica pontyfikatu Jana Paw00a II
6Ś1Misje 02wi01te
6Ś1Modlitwa o beatyfikacj01
6Ś1Wytrwa00o0204 rodzi si01 w codzienno02ci
6Ś1Ku czci S00ugi Bo04ego
6Ś1Co robi01 z jego dziedzictwem
6Ś1Raduje si01 duch m¨Žj w Bogu
6Ś1Pielgrzymowali na Pa00uki
znalezionych: 399, strona 1 z 20
<<<-12345->>>
08 Diecezja Toru¨˝ska
odpowiedzialny:ks. Marian T.Kowalski, opracowanie:Wojciech Blicharz
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
|