proby watrobowe, tlumaczenie nazw

1. Data: 2003-01-23 09:43:48

Temat: proby watrobowe, tlumaczenie nazw
Od: "Borek" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

robilem w polsce proby watrobowe, czyli
GOT,
GPT,
Bilirubina calkowita
(tak bylo na wydruku)
no i niestety musze je powtorzy w Szwajcarii, tak wiec mam pytanie:
czy te oznaczenia GOT, GPT sa jakies miedzynarodowe?
no i jakiej nazwy uzyc na Bilirubina? Czy to nazwa lacinska?

Jakich nazw uzyc aby byc zrozumianym w zagranicznym laboratrium?

Pozdr.
Borek

2. Data: 2003-01-23 14:31:05

Temat: Re: proby watrobowe, tlumaczenie nazw
Od: Krzysztof Parzyszek <k...@s...org> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 23 Jan 2003 10:43:48 +0100, Borek wrote:
> [...]
> czy te oznaczenia GOT, GPT sa jakies miedzynarodowe?
> no i jakiej nazwy uzyc na Bilirubina? Czy to nazwa lacinska?

Nie jestem lekarzem, ale AFAIK, GOT i GPT to są w miarę międzynarodowe
nazwy (angielskie skróty) z tym, że wychodzą z użycia na korzyść innych:

GOT (Glutamyl oxaloacetic transaminase) = AST (Aspartate aminotransferase)
GPT (Glutamyl pyruvic transaminase) = ALT (Alanine aminotransferase)

--
<>> k...@s...org <Krzysztof Parzyszek> 9/2/2002
<<> "If you can't convince them, confuse them" -- HS Truman

3. Data: 2003-01-23 18:39:26

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 23 Jan 2003, Krzysztof Parzyszek wrote:

> GOT (Glutamyl oxaloacetic transaminase) = AST (Aspartate
aminotransferase)= AspAT

> GPT (Glutamyl pyruvic transaminase) = ALT (Alanine aminotransferase)
=AlAT

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz

4. Data: 2003-01-23 20:28:19

Od: Josef Morko <j...@g...net> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 23 Jan 2003 10:43:48 +0100, "Borek" <b...@p...onet.pl>
wrote:

> [...]
>no i jakiej nazwy uzyc na Bilirubina? Czy to nazwa lacinska?
>
>Jakich nazw uzyc aby byc zrozumianym w zagranicznym laboratrium?

Witam!

Jezeli bedzie to w niemieckojezycznej czesci Szwajcarii, to:

- GOT i GPT nazywaja sie dokladnie tak samo

- bilirubina nazywa sie po prostu Bilirubin

- bilirubina calkowita: Gesamtbilirubin

Pozdrawiam!

Waldek

5. Data: 2003-01-24 06:14:17

Od: "Borek" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziekuje wszystkim za odpowiedz

Mam jeszcze jedno pytanie w sprawie zakresow na podstawie tej strony:
http://www.pharmacie.de/info/blutwerte/alatgpt.html
http://www.pharmacie.de/info/blutwerte/asatgot.html

ALAT = GPT
4 do 23 U/l
ASAT=GOT
6 do 19 U/l

przy czym na wydruku z polski jest:
GPT
10-40 U/l (tu mi wyszlo 58)
GOT
10-40 U/l

wiec ktory zakres referencyjny jest prawidlowy?

co do bilirubiny to zarowno polski jak i niemiecki zakres referencyjny sie
zgadza (wedlu tej strony)

Pozdr.
Borek

am.torun.pl...