Re: przesypiamy mrozy

Data: 2018-03-01 08:45:25
Temat: Re: przesypiamy mrozy
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

Pan Dirko napisał:

> Hejka. 20 marca wypada pierwszy dzień astronomicznej wiosny w 2018 roku.
> Dzień później zaczyna się wiosna kalendarzowa, to jest 21.03.2018.

A to nie tak, że jedno i drugie jest to samo? Grzegorz XIII papież chciał,
by tak było. Ja go rozumiem i popieram. Kalendarz ma być tylko kalkulatorem
pomocnym przy wyznaczaniu (i zapamiętywaniu) kiedy co ma miejsce w sferach
niebieskich. W wieku XXI na wiosnę nigdy nie przyjdze nam czekać aż do 21
marca, przeto najlepiej jest uznać, że kartka w kalendarzu "20 marca"
oznacza początek wiosny. Tak też warto uczyć dzieci.

> W skutek zmian w otaczającym nas kosmosie, pierwszy dzień wiosny będzie
> wypadał z roku na rok coraz wcześniej. Prawdopodobnie w następnych dekadach
> astronomiczna wiosna będzie zaczynać się w okolice 19, a nawet 18 marca.

Nie, to nie tak, że kosmos zaskakuje nas co i rusz zmianami. Ziemia krąży
wokół Słońca od wieków tak samo, a problem tylko w tym, że czas obiegu
(rok astronomiczny) nie jest całkowitą wielokrotnością doby. Stąd potrzeba
korygowania co jakiś czas długości roku dniem przestępnym. Nikt tym nie
jest zaskakiwany -- astronom nie musi gapić się w teleskop, by wiedzieć
kiedy przyjdzie wiosna. Dokładną datę wraz z godziną znamy setki lat z góry.

> Astronomowie obliczają, że w 2100 roku pierwszy dzień wiosny możemy mieć
> nawet 13 marca. Wiosna astrono,iczna 2018 roku zaczyna się jednak 20 marca.

W 2100 roku wiosna zacznie się 21 marca, bowiem trzy tygodnie wcześniej
nastąpi "korekta gregoriańska" -- po 28 lutego nastąpi 1 marca, rok ten
nie będzie przestępny, jak u Juliusza Cezara. A do tego czasu, w tym wieku,
będą chyba dwa takie lata, kiedy wiosnę będziemy mieli już na św. Józfa.

> Dobre i dwa dni.

Ten drugi to który? Wszyscy dostalićmy jeden -- 29 lutego 2000 roku.
Tylko raz na 400 lat zdarza się, że rok jubileuszowy jest dłuższy.
A pod koniec tego czterowiekowego cyklu odchyłka koalendarza jest
największa, co właśnie obserwujemy.

Czy będzie kiedyś tak, że wiosna przyjdzie 13 marca? Nie tak prędko.
Nasz kalendarz spóźnia się tylko o jeden dzień na 3322 lata. Zatem
stnie się to dopiero przed rokiem 30000 (konkretny rok da się dokładnie
obliczyć).

--
Jarek