Re: rak szyjki macicy (chyba)

From: "Krzysztof (Suzuki Nakai)" <k...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: rak szyjki macicy (chyba)
Date: Fri, 4 Jul 2003 15:56:17 +0200

> no wlasnie, ale chodzi mi o statystyki - jak jest w tego rodzaju
> przypadkach? ten guz rosl pare lat; jaki procent okazuje sie zlosliwe;

Rak z definicji jest złośliwy. Jeśli jest potwierdzenie
histologiczne/cytologiczne to sprawa jest jednoznaczna. Nie sądzę żeby
operowali bez weryfikacji. Tak więc odpowiedź chyba już znasz. Jeśli nie ma
weryfikacji, to sprawa pozostaje otwarta, bo we szyjce zdarzają się inne
guzy (rzadsze), i złośliwe i niezłośliwe.

Natomiast co do rokowania raki są 1) różne 2) różnie zaawansowane (przy
szyjce punkt 2 jest najważniejszy, chociaż są nowotwory odstające od
przebiegu typowego, i to w oba kierunki; + jeszcze parę innych rzeczy o
mniejszej ważności).

Do tego jeszcze dochodzi zmienność przebiegu indywidualnego przypadku.

Statystyki bez innych danych nic Ci nie dadzą: rzetelne można powiedzieć
tyle, że rokowanie jest od świetnego do fatalnego. Na podstawie danych
które przedstawiłeś _nie da się_ nic dodokładnieć.

A to że guz rósł od paru lat i tak wiadomo. To nie jest grypa, co ją można
złapać na jutro. Progresja od stanu przedrakowego do naciekającego raka
trwa z zasady kilka lat.

--
Krzysiek, EBP
diabeł stworzył wojsko, Pan Bóg dezertera