recepty

1. Data: 2002-10-29 21:10:50

Temat: recepty
Od: h...@i...pl (Wodotwor Leniwy) szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Zastanawia mnie dlaczego leki sa na recepty ?

Na jakiej zasadzie segreguje sie farmaceutyki na te na-recepte i te
bez-recepty, czy na te bez-recepty-tylko-jedno-opakowanie.

Dlaczego efedryna, zamieszczona w zalaczniku do ustawy o przeciwdzialaniu
narkomanii jest dostepna w aptekach bez recepty (tussipect), a np.
povidone iodide (srodek odkazajacy, troche silniejszy od jodyny) jest na
recepte ? Dlaczego wiele substancji dostepnych w aptekach na recepte
mozna bez trudu kupic w sklepie z odczynnikami (chociazby weglan litu czy
bromek potasu)?
Co grozi aptekarzowi sprzedajacemu leki bez recepty i czy musi sie z tego
tlumaczyc komus "z gory" ?

Czy jest jakis cichy spis lekow na recepte dostepnych bez recepty ? Musze
zaopatrzyc sie w Coaxil, ale nie chce placic lekarzowi za wypisanie
recepty - czy sa szanse nabycia go bez recepty ?

pozdrawiam :)
--
Fabryka Usmiechu / hyperreal.info/~hydek/

--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.sci.farmacja

2. Data: 2002-10-29 23:37:24

Temat: Re: recepty
Od: "Pharmacist" <p...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Heja!

> Zastanawia mnie dlaczego leki sa na recepty ?

To b. dobrze ze sa ne recepty. Czasem jak widze tych beztroskich ludzi,
ktorych lecza wylacznie specyfiki z reklam (nieistotna skutecznosc
kliniczna), albo drogie leki to mozg staje do gory nogami! Polacy uwilebiaja
sie leczyc ale nie wiedza czym i jak. Byle krwotok z nosa - wiekszosc pyta o
vit. K. bo "gdzies tam wyczytali, ze wplywa na krzepliwosc" ale zapomnieli
doczytac ze krwotok moze byc z tego ze akurat krzepliwosc maja w porzadku
(vit K nie powinno brakowac w org. bo jest ciagle wytwarzana przez bakterie
symbiotyczne) tylko maja kruche naczynia, ktore trzebaby wzmocnic np. rutyna
pochodzaca z prep. Rutinoscorbin, Rutovit C czy tez Ascorutical. Propozycje
zmiany ordynacji vit. K. na popularny Rutinoscorbin odczytuja jako
nieuprzejmosc (nie chce dac) ze strony aptekarza. Wyobrazmy sobie zatem ze
Vit. K jest bez recepty, kudzie kupuja, maja coraz mniej krwotokow z nosa
kosztem zakrzepow i udarow np w OUN :-( NO COMMENT!!!
Nie bede podawal innych przykladow, ale ci ktorzy stoicie od czasu do czasu
za tzw. "pierwszym stolem" moglibyscie je pomnozyc. Jeszcze tylko pare:
- Panie! Rudotel jest na recepte? Od kiedy?
- Poprosze NoSpe - ten ziolowy lek rozkurczowy!
- Poprosze tabl. od bolu glowy czarne (?????????????) - chodzilo kobitce o
Raphacholin!!!!!!!!!!!!!

> Na jakiej zasadzie segreguje sie farmaceutyki na te na-recepte i te
> bez-recepty, czy na te bez-recepty-tylko-jedno-opakowanie.

Na recepte sa te ktorymi sobie nieuswiadomiony pacjent zrobic krzywde, przez
nieumiejetne zastosowanie. Choc na dobra sprawe krzywde mozna sobie zrobic
nawet paracetamolem :-( jak sie za duzo zje w mysl starej zasady Paracelsusa
"Sola dosis facit venenum".
A tak powaznie to prawdopodobnie firmy za lapowki wprowadzaja male
opakowania silnie dzialajacych lekow, ktore moga byc sprzedawane w ilosci
jednego najmniejszego zarej. op. bez rec. pare lat temu nie do pomyslenia
bylo, zeby bez rec. kupic Zyrtec, Ibuprom, Drotaweryne (NoSpa, Galospa),
Scopolan, itd. itd. Nawet Paracetamol byl na recepte!!!! A tu prosze:
wprowadzili Pyralgine na recepte, byla z pol roku i znowu jest OTC :-) Kto
mi powie jak to sie stalo...??

> Dlaczego efedryna, zamieszczona w zalaczniku do ustawy o przeciwdzialaniu
> narkomanii jest dostepna w aptekach bez recepty (tussipect),

A dlaczego kodeina (prawie morfina) jest bez recepty (nie podaje w czym bo i
po co informowac)??

a np.
> povidone iodide (srodek odkazajacy, troche silniejszy od jodyny) jest na
> recepte ?

Sam sobie odpowiedziales :-) Bo jest silniejszy od Jodyny :-)

Dlaczego wiele substancji dostepnych w aptekach na recepte
> mozna bez trudu kupic w sklepie z odczynnikami (chociazby weglan litu czy
> bromek potasu)?

Tego nie wiem. Moze nikt nie wpadl na to, ze ktos moze sobie odwazyc troche
Lithium carbonicum i zjesc :-)

> Co grozi aptekarzowi sprzedajacemu leki bez recepty i czy musi sie z tego
> tlumaczyc komus "z gory" ?

Jak przyjda dziewczyny z Inspektoratu i zauwaza ze sprzedal to musi sie
tlumaczyc niestety!!! A konsekwencje? Zalezy co sprzedawal i ile? To tak
jakbys ukradl z kiosku paczke papierosow, albo wlamal sie do banku i dzabnal
4 sztaby zlota. Wymiar kary zalezy od stopnia przewinienia. Od upomnienia i
wpisu "do dzienniczka" po wiezienie za sprzedaz srodkow np. narkotycznych
p/bolowych czy benzodiazepin podlegajacych pod ustawe o p/dzialaniu
narkomanii.
Ale sprobuj wytlumaczyc komus ze te srodki podlegaja pod te ustawe: Panie co
pan myslisz, ze ja narkomanka jestem!!! Tak kiedys uslyszalem :-)

> Czy jest jakis cichy spis lekow na recepte dostepnych bez recepty ?

Co to sa leki na recepte bez recepty??
Aaa, wszystko co jest bez recepty moze tez byc zapisane ne recepte
oczywiscie.
To co jest wylacznie na recepte jest w odpowiednim rozporzadzeniu podpisanym
przez ministra zdrowia, nie pamietam ktory to numer. W aptekach sa tez
Urzedowe Spisy Lekow, idz tam moze Ci Pani Mgr pokaze jak ladnie poprosisz,
ze chcialbys obejrzec. Tam tez jest podane co na rec, a co bez. Tylko moze
byc stare wydanie.

Musze
> zaopatrzyc sie w Coaxil, ale nie chce placic lekarzowi za wypisanie
> recepty - czy sa szanse nabycia go bez recepty ?
Marne szanse, idz do dentysty albo do weterynarza, moze mniej zaplacisz, a
recepta bedzie wazna (od weterynarza nie dostaniesz znizki - no ale bez
recepty tez :-))

> pozdrawiam :)

Zdrowko!
Pharmacist.

3. Data: 2002-10-30 00:40:33

Od: "Xena" <t...@l...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Osoba znana wszem i wobec jako Pharmacist zamieszkała pod adresem

> [...]
> recepte!!!! A tu prosze: wprowadzili Pyralgine na recepte, byla z pol
> roku i znowu jest OTC :-) Kto mi powie jak to sie stalo...??

Dobra, ale jesli ktoś żre np. zyrtec ustawicznie, to kazanie mu biegać
po receptę za każdym razem jest IMHO idiotyzmem lekkim.
Podobnie jak nie można kupić vigantolu - vit D bez recepty, bo można
dziecku za dużo podać albo dziecko samo może się dorwać... ale inne
preparaty, które są w smaku lepsze i dziecko jak się dorwie to może
wychlac flaszeczkę bez recepty spoko...
Że nie wspomnę o tym jak nie chciano mi sprzedać clotrimazolu w kremie -
dziecko miało przepisane, grzybica piękna, a mi się tubka zapomniała u
dziadków, godziny wieczorne mocno, dziecko się drze, bo je swędzi,
piecze itp, a aptekarz nie da, bo na receptę... A potem dziwnie siakoś
przestało być na receptę...
Niekonsekwencje po prostu i to na potęgę.
--
Pozdrówka
Tatiana

4. Data: 2002-10-30 15:06:43

Od: "Wojtek G." <w...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Xena" <t...@l...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]

> przestało być na receptę...
> Niekonsekwencje po prostu i to na potęgę.

Niestety !
Z tego co wiem to od firmy produkującej dany preparat zależy czy stara sie
go
zarejestrować jako na czy bez recepty, potem dochodzi do paradoksów, że
ten sam lek jednej firmy jest na receptę a drugiej nie pomimo tej samej
substancji
czynnej , dawki i ilości tabletek/dawek. Prawo nie pozwala mi na dowolność
w wydawaniu i podjęcie decyzji czy moge wydać lek bez wymaganej recepty.
A inspekcja farmaceutyczna czuwa... ;)
Pozdrawiam
Wojtex

5. Data: 2002-10-30 20:36:49

Od: "abc" <a...@d...gh> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Pharmacist" <p...@t...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> Scopolan, itd. itd. Nawet Paracetamol byl na recepte!!!! A tu prosze:
> wprowadzili Pyralgine na recepte, byla z pol roku i znowu jest OTC :-)

glaxo i inni (ci od paracetamolu i ibupromu ) wpierw przerobili polfarme
, zalatwiajac im wpis Rp
(bo szkodzi).
Obecnie polfarma udowodnila ze pyralgina nie szkodzi :)))
Ot co.
Teraz na wszystkie bóle bedzie nospa i pyralgin.
Jedno co dobre , to to ze oba póki co sa w aptekach.

> A dlaczego kodeina (prawie morfina) jest bez recepty (nie podaje w
czym bo i
> po co informowac)??

czy ja wiem ?
pojedzie taki do grecji z piiii...... , na granicy znajda i czlowiek
siedzi.

6. Data: 2002-11-01 20:51:06

Od: h...@i...pl (Wodotwor Leniwy) szukaj wiadomości tego autora

Dnia śro 30. październik 2002 00:37, Pharmacist napisal:

> [...]
>wpisu "do dzienniczka" po wiezienie za sprzedaz srodkow np. narkotycznych
>p/bolowych czy benzodiazepin podlegajacych pod ustawe o p/dzialaniu

hihi czyli za kazdym razem kiedy sprzedajesz tussipect lameisz ustawe o
przeciwdzialaniu narkomanii.

albo aviomarin - popularny wsrod toksykomanow tani i niebezpieczny (dla
watroby, pod wplywem halucynacji - podobnych do tych przy zatruciu
daturami - mozna sobie cos zrobic) lek bez recepty. Nawet 10 latek moze
sobie kupic i zjesc, jakze wspaniale jest nasze prawo ! :)

a jak chcialem sobie kupic povidone iodide zeby odkazic rane to niestety
mialem problemy

absurd

wszedzie chodzi tylko o kase

powinni sprzedawac czosnek na recepte, bo w wiekszych ilosciach szkodzi.

7. Data: 2002-11-01 22:35:44

Od: "Jasiek" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Korekta: jodowany poliwidon zawiera do 10% jodu i to w postaci związanej z
polimerem, także silniejszy od jodyny nie jest. Poza tym został wprowadzony
na rynek jako środek o łagodniejszym działaniu miejscowym od w/w. Ten
przykład mnie też wpędza w wątpliwości...

--
Jasiek
a...@p...onet.pl

8. Data: 2002-11-12 19:38:33

Od: "Inka" <i...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wodotwor Leniwy" <h...@i...pl> napisał w wiadomości
.pl...

>Musze
> zaopatrzyc sie w Coaxil, ale nie chce placic lekarzowi > za wypisanie
> recepty - czy sa szanse nabycia go bez recepty ?

Mam jedno opakowanie na zbyciu - chetnie odstapie ale pewnie nie jestes z
Sosnowca.

Przemara

tabletki antykoncepcyjne
Anetstezyna