Re: renta dla cukrzyka

From: "casus" <c...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: renta dla cukrzyka
Date: Tue, 22 Feb 2005 22:55:36 +0100

> jestem od ponad pół roku chora na cukrzycę - mam prawie 30 lat i niestety
> dość źle "znoszę" tę chorobę - ciągłe wahania cukru, złe samopoczucie a co
> za tym idzie musiałam zrezygnować z pracy. Chciałam ubiegać się o rentę -
bo
> przecież muszę z czegoś żyć - i pojawił się problem... moja pani doktor
> stwiedziła, ze ona nie widzi podstaw do wypełnienia mi jakiegoś tam
druczku,
> który mam złożyć do ZUS. Podobno wyniki mam w miarę dobre - choć poziomy
> cukru ciągle skaczą. Nie lecze się na nic innego, więc nie mam innego
> [...]

Jezeli lekarz prowadzacy nie widzi szansy na uzyskanie przez Ciebie
swiadczen rentalnych ( uznania za czesciowo lub calkowicie niezodlna do
pracy ) nie oznacza, ze nie moze wypelnic Ci wniosku do ZUS. W takim
przypadku jednak ma prawo zaznaczyc na wniosku, ze wypelnia za zyczenie
chorego. I jesli chcesz to powinnas o to wyraznie poprosic.
Inna rzecza jest orzecznictwo, gdzie uzyskanie orzeczenia o niezdolnosci do
pracy jest w chwili obecnej bardzo trudne, w zwiazku z istniejacymi
przepisami ZUSu - bardzo zaostrzonymi. Generalnie same wahania cukru nie sa
jeszcze podstawa do orzeczenia - bierze sie pod uwage zawod wyuczony i
obecnie ( lub ostatnio ) wykonywany. I w zwiazku z powyzszym inaczej sie
patrzy na sekretarke a inaczej na pracownika fizycznego.
Srodki na zakup insuliny to inna kwestia. Orzeczenie o niezdolnosci do pracy
i z tego wyplywajace swiadczenia finansowe nie sa stricte na leczenie, ale
zastepuja pobory. Sam fakt wydawania pieniedzy na drogie leki nie jest
powodem, dla ktorego ZUS przyzna Ci rente. O srodki finansowe natomiast
mozesz starac sie w Opiece Spolecznej.

pozdr.

casus