renta socjalna a ZUS

1. Data: 2002-08-28 09:03:03

Temat: renta socjalna a ZUS
Od: Robert Szymczak <r...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Osoba niepełnosprawna posiada uprawnienia do renty socjalnej.
Prowadzi jednocześnie DG (dochody nie przekraczają wysokości renty).
Czy ma płacić pełną składkę ZUS, czy tylko zdrowotne?
--
Pozdrowienia,
Robert

2. Data: 2002-08-28 11:23:02

Temat: Re: renta socjalna a ZUS
Od: Jacek Kruszniewski <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Robert Szymczak napisał(a):

> [...]
> Prowadzi jednocześnie DG (dochody nie przekraczają wysokości renty).
> Czy ma płacić pełną składkę ZUS, czy tylko zdrowotne?

hmmm

W ustawie jest tak:

**************************************
Art.9
5. Osoby, o których mowa w art. 6, nie wymienione w ust. 4, mające ustalone
prawo do emerytury lub renty, podlegają dobrowolnie ubezpieczeniom
emerytalnemu i rentowym.
***************************************

Pełny tekst: http://www.rp.pl/prawo/doc/ube0212.html

Pytanie czy ustalone prawo do renty to tylko:
Orzeczenie z ZUS lub Sądu Pracy - dające rentę z tytułu niezdolności do pracy

czy też w to wchodzi też prawo do renty socjalnej ??

Nie ma definicji na początku ustawy, ale mnie się zdaje, że niestety tylko
to pierwsze - renta, emerytura z ZUS-u :(
Ale tutaj najlepsza byłaby oficjalna interpretacja lub wyrok sadowowy NSA.

Z pozdrowieniami

Jacek Kruszniewski

+-------------------------------+
| http://www.proinfo.pl/jacek.k |
+-------------------------------+

3. Data: 2002-08-29 02:03:14

Od: "DUPA JAS" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Robert Szymczak" <r...@t...pl> napisał w
wiadomości news:3D6C91C7.B1B13794@telepraca-polska.pl...
> [...]
> Prowadzi jednocześnie DG (dochody nie przekraczają wysokości renty).
> Czy ma płacić pełną składkę ZUS, czy tylko zdrowotne?

Rozmawiałem dzisiaj prywatnie o tym z szefową jakiegoś departamentu ZUS-u,
która sprawę mi jednoznacznie wyjaśniała i obiecała, że jak napiszę do niej
pismo w tej sprawie, to da mi wyczerpującą odpowiedź na piśmie.

Otóż - jeśli DG jest JEDYNYM dochodem osoby niepełnosprawnej oraz ma
ustalone prawo do renty przez ZUS (nieważne czy pobiera tą rentę czy ma
zawieszoną - ważne jest ustalone prawo), to może płacić tylko zdrowotne.
Jeżeli natomiast jest to renta wypłacana przez jakiś inny organ, to niestety
ale istnieje obowiązek opłacania całości.

Leszek M.

4. Data: 2002-08-29 07:02:06

Od: Jacek Kruszniewski <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

DUPA JAS napisał(a):

> [...]
> Jeżeli natomiast jest to renta wypłacana przez jakiś inny organ, to niestety
> ale istnieje obowiązek opłacania całości.

Czyli tak jak pisałem :(
"ustalone prawo do emerytury lub renty" dotyczy tylko prawo do świadczeń
z FUS :(

Z pozdrowieniami

Jacek Kruszniewski

+-------------------------------+
| http://www.proinfo.pl/jacek.k |
+-------------------------------+

5. Data: 2002-09-01 07:34:15

Od: a...@i...org.pl (algraf) szukaj wiadomości tego autora

Musi placic na ZUS :-( i zdrowotne.

pozdr.
Arek

6. Data: 2002-09-01 08:52:10

Od: "Mariza" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "algraf" <a...@i...org.pl> napisał w wiadomości
> Musi placic na ZUS :-( i zdrowotne.
>
> pozdr.
> Arek

W odpowiedzi na moje natarczywe pytania w tej sprawie, w wyjaśnieniach
prawnych Rzeczpospolita z 13 08 zamieściła obszerne wyjaśnienie z którego
wynika, że ON z orzeczoną niepełnosprawnością znaczną i umiarkowaną
prowadzący DG o przychodach nie większych niż połowa najniższej emerytury,
oraz obok tego posiadający stały dochód w postaci renty lub emerytury są
zwolnieni z opłacania składki zdrowotnej. Nie przytaczam całości wyjaśnienia
w załączniku ponieważ nie mogę zeskanować tekstu [brak skanera] Natomiast
nieszczęścia idą parami i szwankuje mi LEX dlatego nie mogłam upewnić się
sprawdzając czy renta socjalna jest przychodem [opodatkowanie jak pozostałe
renty] czy też nie podlega opodatkowaniu. Jeśli płacisz od renty socjalnej
podatek, wówczas jest przychodem i zacytowane warunki zwolnienie z opłacania
składki zdrowotnej ZUS mają zastosowanie. Ale uwaga - nie wolno Ci
przekroczyć w przychodzie z tej działalności połowy najniższej emerytury,
której wysokość należy śledzić na bieżąco. Mariza

--
m...@p...onet.pl
GG 2522986

7. Data: 2002-09-01 15:48:47

Od: Jacek Kruszniewski <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mariza napisał(a):

> [...]

Dyskusja wraca jak bumerang - a to już było pisame.

> [...]
> przekroczyć w przychodzie z tej działalności połowy najniższej emerytury,
> której wysokość należy śledzić na bieżąco. Mariza

Tak tylko że:
- w przepisach jest słowo przychód - czyli nie dochód (a składka na
ubezpieczenie społeczne jest częścia podatku)
- po drugie musi to być karta podatkowa - inna forma rozlczania się ze
skarbowym
automatycznie eliminuje to zwolnienie.

Z pozdrowieniami

Jacek Kruszniewski

+-------------------------------+
| http://www.proinfo.pl/jacek.k |
+-------------------------------+

8. Data: 2002-09-01 18:43:25

Od: "Mariza" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Przepraszam za zamieszanie, ale w moim tekście powinno być we wszystkich
przypadkach napiame "przychód" a nie dochód. Masz rację Jacku i dziękuję, że
tę pomyłkę zauważyłeś.. Przepis jest klarowny poza moim gapiostwem z zamianą
przychodu na dochód.
Karta wcale być nie musi. Mam wyjaśnienie na piśmie z ZUS. Odsyłam także do
obszernego prawnego komentarza z podawanego przeze mnie numeru
Rzeczpospolitej.
Mariza

9. Data: 2002-09-02 07:20:47

Od: Jacek Kruszniewski <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mariza napisał(a):

> [...]
> Karta wcale być nie musi. Mam wyjaśnienie na piśmie z ZUS. Odsyłam także do
> obszernego prawnego komentarza z podawanego przeze mnie numeru

Może link ???
I scan lub coś takiego z tego wyjaśnienia z ZUS-u ?

Z pozdrowieniami

Jacek Kruszniewski

+-------------------------------+
| http://www.proinfo.pl/jacek.k |
+-------------------------------+

10. Data: 2002-09-02 17:53:02

Od: Piotr Zawadzki <p...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jacek Kruszniewski wklepał pracowicie (bo już po wakacjach):

(...)

>Może link ???
>I scan lub coś takiego z tego wyjaśnienia z ZUS-u ?

Na razie, gwoli zaspokojenia ciekawości, wysyłam Ci na priv surowy
materiał (po prostu zebrałem głosy z grupy + artykuł z Rzepy) w .docu.
W środę powinienem się uporać z jego obróbką i przełożeniem "na
polski", żeby można było go powiesić na psi.proinfo.pl

Piotr Zawadzki
http://irss.and.pl
GG 2993226

--
Już samo zdrowie jest zwycięstwem

Co sądzicie na temat projektu ustawy o rehab. i zatrudnieniu ON
Co sądzicie na temat projektu ustawy o rehab. i zatrudnieniu ON
Co sądzicie na temat projektu ustawy o rehab. i zatrudnieniu ON
Co sądzicie na temat projektu ustawy o rehab. i zatrudnieniu ON
SamiSobie-prawo-mam pytanie