roze pnace

1. Data: 2000-07-27 12:26:49

Temat: roze pnace
Od: "Joanna Bałuszek" <J...@C...Pl> szukaj wiadomości tego autora

witam,

chce kupic roze pnace, ktore beda rosly wzdluz ogrodzenia. chcialabym aby
kazda z nich byla innego koloru i zeby wyglodaly podobnie (wielkosc i
ksztalt kwiatow). chcialabym uzyskac uzyskac mozliwie lagodne "przejscie
kolorow" np jesli bylyby to 3 roze to pierwsza biala, druga j.roz, trzecia
rozowa. dlugosc ogrodzenia jaka maja przykrywac to okolo 7,5m. To jest
ogrodzenie biegnace z NNW na SSE, moja dzialka jest po stronie zachodniej
(W). slonce przez zdecydowana wiekszosc czasu jest po "mojej stronie"
ogrodzenia, calosc jest stale nasloneczniona. przejscie ma byc od bialego do
rozowego. najlepiej aby kwitly w tym samym czasie. teraz pytania:

1. ile roz na takiej dlugosci (3,4 lub 5 uksztaltowane w "luki" czy 6 lub 7
w postaci sciany, ogrodzenie jest "nieprzezroczyste") ?
2. jakie gatunki i gdzie je nabyc?

pozdrawiam
aska

2. Data: 2000-08-03 14:22:33

Temat: Re: roze pnace
Od: d...@n...gov.pl (Dorota Nowicka) szukaj wiadomości tego autora

Witam. dopiero teraz znalazlam mail i odpowiadam. ile roz...trzy,
najwyzej cztery. jesli mialyby byc luki, to raczej trzy. z doborem
kolorow roz pnacych bedzie klopot bo wybor maly. bialej pnacej na rynku
nie widzialam. jasnorozowa to New Dawn, ciemniejsza moze byc Francois
Juranville. bardzo ciemna, amarantowa, moze byc Flammentanz. Francois
Juranville byla w tym sezonie dostepna we Florexpolu. New Dawn bywa dosc
czesto w hipermarketach ogrodniczych. tak i flammentanz. niestety nie
moge gwarantowac, ze kwitna w jednym terminie. w ogole skompletowanie
czegos takiego w polskich warunkach moze nie byc mozliwe. gdybys jeszcze
zdecydowala sie na roze krzaczaste, moze byloby latwiej.
roze pod litym ogrodzeniem moga zle rosnac. beda atakowane przez
przedziorki. delikatniejsze odmiany moga tego nie wytrzymac.
przyszlo mi do glowy, ze mozesz wykonac zywoplocik z odmian Rosa rugosa.
biale sie trafiaja, poza tym mozna ukorzenic sadzonki z egzemplarzy
zaprzyjaznionych. odmian jest na tyle duzo ze mozna skompletowac rozne
odcienie rozu, tylko trzeba je znalezc...
jesli masz mozliwosc wyjazdu na zakupy do Niemiec, to generalnie zadanie
bedzie duzo latwiejsze.
powodzenia
Dorota

--
Chcesz otrzymywac newsy poczta elektroniczna ? Sprawdz http://www.newsgate.pl

3. Data: 2000-08-04 09:27:14

Temat: Re: roze pnace & zagospodarowanie terenu
Od: "Joanna Bałuszek" <J...@C...Pl> szukaj wiadomości tego autora

>nie widzialam. jasnorozowa to New Dawn, ciemniejsza moze byc Francois
>Juranville. bardzo ciemna, amarantowa, moze byc Flammentanz. Francois
>Juranville byla w tym sezonie dostepna we Florexpolu. New Dawn bywa dosc

dziekuje, sprawdze je sobie.
poza tym prosze o uwagi, moze ktos umie zaproponowac inny zestaw? Z moich
obsewacji wynika ze nie musze miec gatunkow specjalnie mrozoodpornych - to
jest teren w centrum Krakowa i jest tu zawsze o 5...10 stopni celsjusza
cieplej niz u rodzicow pod Krakowem. Jeszcze nic mi nie przemarzlo
(odpukac), a zdarzylo mi sie nie przykryc kilku roz na zime. Tylko w jedna
zime (od urodzenia) widzialam u siebie wiecej niz 5cm sniegu, ktory nie
stopnial stosunkowo szybko.

Ponizej nasmarowalam wiecej szczegolow o tym co chce zrobic - moze sie komus
bedzie chcialo poczytac, bo to dlugie.... Jesli ktos ma inna koncepcje jak
zagospodarowac taki fragment ogrodu to tez bardzo prosze o opinie. Chce
zaczac cos z tym robic od poczatku wrzesnia, wiec jeszcze mam chwile czasu
na calkowita zmiane planow... :)

Rzut fragmentu ogrodu z gory:

--------------------------mur-----------------------
-------

\

c a
h t
a k
u \
p akacja O
a \
| /''''''\ studnia \
| \__/ \
| @roza \

\
-- \

\

\

\

\
xxxxx winogrona x wys 2m xxxxx\

Prostokat pomiedzy siatka, chalupa, murem a winogronami ma okolo 7,5m * 10m,
poludnie jest od strony siatki. Lewy bok muru dochodzi do starej chalupy z
drzewa (okolo A.D. 1890 - 1900), po prawej jest koniec mojej dzialki. Miedzy
winogronami a studnia mam rozne niskie roze - wielkokwiatowe i wielokwiatowe
w dosc chaotycznych kolorach, pod murem i siatka mam b. duzo paproci. Nad
studnia mam roze pnaca w kolorze ciemno_bordowo_ciemno_rozowym, ktora ma juz
ponad dwa metry wysokosci i ladnie zwisa nad studnia. Roze na murze powinny
jakos do niej pasowac. W granicy (po prawej) mam bardzo stara ale niewysoka
akacje kwitnaca na wiosne intensywnie na bialo.

Wg mojej koncepcji na tle muru (otynkowanego) maja byc roze pnace, zeby
"zlagodzic" jego wyglad. pomiedzy rozami moga byc paprocie. Wzdluz siatki,
od drogi jakis zywoplocik, a przed zywoplotem paprocie i jakies kwiatki
cieniolubne nawiazujace kolorem do roz. najchetniej tez roze ale w cieniu
zywoplotu chyba sie nie utrzymaja. Miedzy winogronami a studnia roze te
ktore mam, tylko musze zlikwidowac chaos (chce zostawic tylko roze w
kolorach bialych, rozowych, czerwonych i bordowych, a zolte, herbaciane i
itp. przeniesc w inne miejsce).
Inne ogrodzenie zamiast muru (bardziej pasujace do chalupy) nie wchodzi w
gre bo za ogrodzeniem mieszka rodzina prowadzaca meline :((. Zywoplot od
strony drogi niestety musi byc z tego samego powodu (oprocz innych "zalet"
moi sasiedzi maja jeszcze okolo 10 dzieci, ktore caly czas zebraja wiszac na
siatce).

Docelowy (wg. mojego planu) wyglad muru:

| @@@@@@ @@@@@@ @@@@@@ |
@@@@ |
@@@ |
@@ |
@@ |
@@ |
@@ |
@@ |
@@ |
| @@ @@
@@ |
|\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\
/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\
/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/|

gdzie: | - granica muru; @ - roza; \/ - trawa, puste miejsce - mur.

moze do takiego czegos nie musza byc "lagodne" przejscia? moze jest jakis
inny kolor (zamiast rozowego), w ktorym bylaby mozliwosc skompletowania
trzech roz, ktore dodatkowo pasowalyby do zakatka?
Roze planuje prowadzic nie po murze tylko po jakims stelazu. lepszy metalowy
czy drewniany? na razie roze mam na metalowych, winogrona na drewnianych i
musze jakis zrobic dla kiwi. Jaki jest lepszy i do czego?

pozdrawiam cierpliwych czytelnikow i czekam na opinie.
aska

4. Data: 2000-08-04 09:37:17

Od: "Joanna Bałuszek" <J...@C...Pl> szukaj wiadomości tego autora

druga proba rysunkow:

Rzut fragmentu ogrodu z gory:

------------------------mur--------------------
| \
| \
c \
h \
a \
l \
u \
p akacja O
a \
| \
| O studnia \
-- @roza \
\
\
\
xxx winogrona x wys 2m xxxxx\

Wyglad muru:

@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@@@@@@@@@@@@@@
@@@ @@@ @@@
@@ @@ @@
@ @ @
@ @ @
@ @ @
////////////////////////////////////////////////////
@ - roze
/ - trawa

pozdrawiam
aska

mszyce
Jak kosic nierowny trawnik.
Trawniki - kto o nich tak pieknie pisal?
Program do projektowania ogrodu
Lipka