rumsztyk, brizol, eskalopki, mielony,bewsztyk, sznycel.....

1. Data: 2003-07-01 10:02:08

Temat: Re: rumsztyk, brizol, eskalopki, mielony,bewsztyk, sznycel.....
Od: "Nell" <n...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

>Ewa (siostra Ani) N. wrote:
> > Rumsztyk jest siekany...
>
> Od kiedy do ? :-)

Chociaż bardzo_rzadko_i_niechętnie_mięsna, z ciekawości zajrzałam do źródeł
i cytuję:

antrykot- mięso z kością z przedniej górnej części tuszy wołowej lub
cielęcej, płat tego mięsa a także smażony jego kawałek <fr.enrecote>

eskalopki- kotlety z mięsa lub ryby <fr.escalope>

comber - mięso z kością, z części lędźwiowo-krzyżowej zwierząt łownych,
rzadziej rzeźnych (gł. owiec) a także pieczeń z takiego mięsa <niem. Ziemer,
st.-fr. cimer>

stek- kotlet z mięsa wołowego, wieprzowego lub cielęcego <ang.steak>

befsztyk- smażony kawałek mięsa wołowego lub końskiego, zwykle z polędwicy,
czyli części lędźwiowej z przyległym tłuszczem <ang.beefsteak>

bryzol - to samo, co befsztyk, z tym że mięso pokrojone jest zwykle w
poprzek włókien w skośne płaty i często podawane z pieczarkami <fr.
bresolles 'zraziki'>

rumsztyk- potrawa z mięsa wołowego smażona lub duszona z dużą ilością cebuli
albo przyrządzana na sposób angielski-w stanie półsurowym <ang.rumpsteak -->
nazwa sugeruje, że stek jest z części zadniej>

sznycel- 1. bity kotlet panierowany, zwykle cielęcy 2. w niektórych
regionach kotlet siekany <niem. Schnitzel --> nazwa sugeruje drobno
pokrojone mięso>

Także, jak widać, sznycel może też być siekany, eskalopki nie muszą być
cielęce, a befsztyk, pomimo nazwy, niekoniecznie wołowy. Ale tak naprawdę,
wszystko zależy chyba od wyobraźni, a ta nie ma granic. Ja wciąż nie mogę
ochłonąć po tym, jak ktoś mi mówił o mielonych z drobiu... ;)

Pozdr
Nell, bogatsza w wiedzę z mięsnych, w sumie niezbyt jej potrzebnych,
dziedzin

1. Data: 2003-07-05 13:29:36

Od: "TMK" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Rumsztyk, brizol, eskalopki, mielony, befsztyk, sznycel, hamburger i jeszcze
zrazy....
Swego czasu jadałam w rożnych barach... i dotychczas nie wiem co jest co.
Nie chodzi mi o przepisy....
raczej o pytanie
Płaskie ,smażone( duszone) z mięsa to
wiem tylko na pewno ze
MIELONY to mięso wieprzowe mielone + bułka smażone w panierce z bulki
tartej
SCHABOWY plaster schabu rozbity tłuczkiem smażony w jajku , tartej bułce (ew
+mąka)

Natomiast reszta to czasem zupelnie różne dania pod tą samą nazwą
A jak powinno byc?
TMK

1. Data: 2003-07-05 14:00:31

Od: "Ewa \(siostra Ani\) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Dans la news:be6jvi$6ag$1@nemesis.news.tpi.pl,
TMK <t...@p...onet.pl> a écrit:
> Rumsztyk, brizol, eskalopki, mielony, befsztyk, sznycel, hamburger i
> jeszcze zrazy....

[...]

> Natomiast reszta to czasem zupelnie różne dania pod tš samš nazwš
> A jak powinno byc?

Zapomnialas o antrykocie :-)

Nazwy te odnosza sie do rozmaitych czesci wolu (antrykot, rumsztyk...),
cielecia (eskalopki) lub do sposobu przygotowywania (befsztyk, ktory
jest zawsze wolowy, brizol i sznycel, w zasadzie z cieleciny). Wszystkie
te nazwy odnosza sie do mies smazonych.

Przypuszczam ze Wladyslaw bedzie mogl dorzucic kilka informacji, jak
bedzie w okolicach...

Ewcia

--
Niesz !

1. Data: 2003-07-05 14:05:02

Od: "TMK" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> napisał w wiadomości

> [...]
> Zapomnialas o antrykocie :-)
> Ewcia

Nie zapomnialam..Stołowalam sie w barach.... a nie restauracjach:)
teraz u mnie w stołowce daja hamburgera i rumsztyk- czyli hamburger z
pieczarkami-wiec nic nie rozumiem;)
dla odmiany babcia robila befsztyki jako rozbijana wolaowina duszona z
cebula?
Wlasnie przyszlo mi do głowy ze z tym jast okropne zamieszanie...

TMK

1. Data: 2003-07-05 14:39:01

Od: "Ewa \(siostra Ani\) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Dans la news:be6m16$3v4$1@atlantis.news.tpi.pl,
TMK <t...@p...onet.pl> a écrit:

> [...]
> duszona z cebula?
> Wlasnie przyszlo mi do głowy ze z tym jast okropne zamieszanie...

Wszystkie wymienione przec ciebie nazwy (z wyjatkiem hamburgera i
mielonego) sa normalnie calymi kawalkami miesa, niemielonymi. W moim
odczuciu nazwanie hamburgera z grzybami befsztykiem to radosna
stolowkowa metafora ;-)

Ewcia

--
Niesz !

1. Data: 2003-07-05 20:01:39

Od: Konrad Brywczyński <k...@b...tk> szukaj wiadomości tego autora

Ewa (siostra Ani) N. wrote:
> Wszystkie wymienione przec ciebie nazwy (z wyjatkiem hamburgera i
> mielonego) sa normalnie calymi kawalkami miesa, niemielonymi.

Rumsztyk jest siekany...
--
Konrad J. Brywczyński Riding on a unicorn
k...@b...tk Stranded in my mind

1. Data: 2003-07-05 20:44:53

Od: "Ewa \(siostra Ani\) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Dans la news:be7b3d$hf6$1@inews.gazeta.pl,
Konrad Brywczyński <k...@b...tk> a écrit:

> Rumsztyk jest siekany...

Od kiedy do ? :-)

Ewcia

--
Niesz !

1. Data: 2003-07-05 20:53:17

Od: Konrad Brywczyński <k...@b...tk> szukaj wiadomości tego autora

Ewa (siostra Ani) N. wrote:
> Od kiedy do ? :-)

Ja znam tylko takiego, którego się tępą częścią noża sieka i formuje
tymże nożem. Acz właśnie wygoogle'ałem na kuchnia.3miasto przepis
tłuczkowy. Ale ja tłuczka unikam...
http://www.kuchnia.3miasto.pl/2716.htm

--
Konrad J. Brywczyński "ZUS z pewnością jest instytucją
k...@b...tk przestepczą, ale nie można nazwać

1. Data: 2003-07-05 21:08:52

Od: "Ewa \(siostra Ani\) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Dans la news:be7dtf$n5h$1@inews.gazeta.pl,
> [...]
>
> Ja znam tylko takiego, którego się tępą częścią noża sieka i formuje
> tymże nożem. Acz właśnie wygoogle'ałem na kuchnia.3miasto przepis

Nie moge sie podlaczyc...
Sprawdzilam w "Kuchni Polskiej" i w "Larousse gastronomique", wszedzie
jest mieso w kawalku.
Tutaj tysz :
http://wiem.onet.pl/wiem/000187.html

Ewcia

--
Niesz !

1. Data: 2003-07-05 21:10:15

Od: Konrad Brywczyński <k...@b...tk> szukaj wiadomości tego autora

Ewa (siostra Ani) N. wrote:
> Nie moge sie podlaczyc...
> Sprawdzilam w "Kuchni Polskiej" i w "Larousse gastronomique", wszedzie
> jest mieso w kawalku.

Okay, zwracam honor. ;)

> Tutaj tysz :
> http://wiem.onet.pl/wiem/000187.html

Ale to źródło jest niestety niewiarygodne. :P

--
Konrad J. Brywczyński GG:1528179
http://www.boeing.com/news/releases/2003/q2/nr_03051

sposob na kiszone ogórki
sorki
Bliss
Mrożony tort owocowy - Najprostszy i jeden z lepszych tortów na świecie
wisnie w sloiku-gdzie kupic?