sól bez jodu

1. Data: 2001-06-29 08:54:24

Temat: sól bez jodu
Od: Katarzyna Dziurka <d...@u...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy ktos wie, gdzie można nabyć sól bez dodatku jodu ?
Mama ma ograniczyc kontakty z jodem. Na dokładke ogórki kiszone na tej
soli też są niesmaczne. W "zwykłych" sklepach jest u ans dostepna tylko
sól jodowana.
Interesuja mnie Katowice i okolice.
Katarzyna

2. Data: 2001-06-29 09:54:41

Temat: Re: sól bez jodu
Od: Marek Wojtaszek <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Obawiam sie, ze jest to niemozliwe(!). Biurokraci (ustawodawcy) jak zwykle
majacy to w zwyczaju, wylali dziecko z kapiela i nie przewidzieli
mozliwosci wyboru. Zadzialali zgodnie z zasada, ze obywatel jest bezmyslny
jak krowa na pastwisku, ktora nie wie co jest dla niej dobre.
Z tego co wiem, jedyne miejsce gdzie jest dostepna sol bez jodu, to
przyprawy takie np. jak Vegeta, ale nie bedziesz jej przeciez wyplukiwac
stamtad. Byc moze jest jakis drugi obieg "nielegalnej soli", np. w okolicy
Bochni, ale nic mi o tym nie wiadomo.

Marek

3. Data: 2001-06-29 10:04:03

Od: Jacek <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Katarzyna Dziurka napisał:

> [...]
> Mama ma ograniczyc kontakty z jodem. Na dokładke ogórki kiszone na tej
> soli też sš niesmaczne. W "zwykłych" sklepach jest u ans dostepna tylko

z tego co slyszalem to wprowadzono podobno calkowity zakaz sprzedazy soli
niejodowanej.
jod ma wlasciwosci terapeutyczne, ale pewnie rowniez uboczne
czy w calej Europie sprzedawana jest tylko sol jodowana, czy tez ten jod ma
nas dalej chronic przed Czernobylem.
Jacek

4. Data: 2001-06-29 10:07:22

Od: Jacek <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Marek Wojtaszek napisał:

> [...]
> stamtad. Byc moze jest jakis drugi obieg "nielegalnej soli", np. w okolicy

Pewnie solanki dla bydla tez nie sa jodowane, ale czemu sol niejodowana jest
nielegalna ?

Nie interesuja mnie analizy statystyczne, ze dzieki jodowi na tarczyce zapada
2% mniej osob.
Mnie interesuje czy jod w soli moze szkodzic 5 osobom.

I czy przetwory warzywne, solone jodowana sola sa akceptowane w Europie,
Stanach ?
Jacek

5. Data: 2001-06-29 10:33:51

Od: Marek Wojtaszek <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jacek napisał(a):

> [...]
> 2% mniej osob.
> Mnie interesuje czy jod w soli moze szkodzic 5 osobom.

No swiete slowa, ale jak to wytlumaczyc tepemu urzedasowi?
Tak w ogole, to mysle, ze ta decyzja to byla podyktowana slepym, wiernopoddanczym
gestem w stosunku do Unii Europejskiej, bo nie widze, kto moglby robic na tym
lewy biznes (tak jak np. w przypadku obowiazku rozmawiania w samochodzie tylko
przez zestawy glosnomowiace, kiedy posel sprawozdawca tej ustawy mial firme
sprzedajaca te zestawy...). Bo w troske o zdrowie narodu to ja akurat najmniej
wierze :-(

> I czy przetwory warzywne, solone jodowana sola sa akceptowane w Europie,

W UE to sa nie tylko akceptowane takie rzeczy, ale wrecz obowiazkowe. My tylko
slepo ich nasladujemy, zeby sie tam dostac. Poziom absurdow powoli zbliza sie tam
do tego co bylo u nas w RWPG, niestety.

> Stanach ?

Nie wiem, jak wyglada ta sprawa w Stanach, ale generalnie jest to zupelnie inny
swiat i nie wyobrazam sobie, aby istnialo tam prawo, ktore narzucaloby ludziom co
maja jesc, a czego im jesc nie wolno!

6. Data: 2001-06-29 13:51:41

Od: "vaccinium macrocarpon" <d...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

możesz kupić chlorek sodu o czystości cz.da. w sklepie chemicznym,
lub kupić sól bez soli mieszankę KCl i NaCl, ta nie musi być jodowana,

pzdr

dar

7. Data: 2001-06-29 15:33:57

Od: <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Mama ma ograniczyc kontakty z jodem.  Na dokładke ogórki kiszone na tej
> soli też są niesmaczne. W "zwykłych" sklepach jest u ans dostepna tylko

Kilogram soli na patelnię i grzej, jak na zatoki, ale by się zbytnio nie
zbrązowiła. Kilka minut wystarczy.

8. Data: 2001-06-29 16:06:15

Od: Ryszard Glab <r...@i...med.pl> szukaj wiadomości tego autora

Marek Wojtaszek wrote:

> [...]
> sprzedajaca te zestawy...). Bo w troske o zdrowie narodu to ja akurat najmniej

Ludzie, nie piszcie glupot jesli nie wiecie o co chodzi.
Jodowanie soli jest od dawna zalecane przez WHO (patrz strony ICC-IDD)
jako najlepszy (najszerzej dostepny) sposob na zmniejszenie deficytu
jodu. Jesli chcecie aby wasze dzieci rodzily sie z wolem lub zostaly
kretynami to mozecie soli nie jesc.

Pozdrawiam, Ryszard

9. Data: 2001-06-29 16:35:07

Od: Jacek <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

vaccinium macrocarpon napisał:

> możesz kupić chlorek sodu o czystości cz.da. w sklepie chemicznym,
> lub kupić sól bez soli mieszankę KCl i NaCl, ta nie musi być jodowana,

a nie moge kupic bryly soli prosto z Wieliczki ?

A kto produkuje ten jod dodawany do soli i jakie to sa ilosci w tonach rocznie
?
J.

10. Data: 2001-06-29 16:37:49

Od: Jacek <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ryszard Glab napisał:

> [...]
> jako najlepszy (najszerzej dostepny) sposob na zmniejszenie deficytu
> jodu. Jesli chcecie aby wasze dzieci rodzily sie z wolem lub zostaly

Ok.
Ale co maja zrobic osoby, ktore maja nadmiar tego jodu, albo go nie lubia, albo nie
toleruja ?
O ile pamietam to kazda terapia wymaga przyzwolenia pacjenta.

Przeciez jak ktos duzo soli to ma tego jodu wiecej niz ten co prawie nie soli.
Czy nadmiar jodu moze byc szkodliwy ?
J.

Badanie poziomu przeciwciał IgC i IgM?
Strona WWW - rak