strona o higienie wzroku - gdzie?

11. Data: 2005-06-23 08:52:38

Temat: Re: strona o higienie wzroku - gdzie?
Od: Adam Dziendziel <w...@g...o2.gwiazdka.pl> szukaj wiadomości tego autora

RobertSA wrote:

> Nie, sorki, to bylo juz sporo czasu temu... Szukaj postów casusa.

OK.

> Trudno zajac stanowisko, byc moze korekcja jest zle dobrana - czasem np.
> dobiera sie (wbrew dobrym zasadom) korekcje na podstawie badania
> autorefraktometrem, ktory czesto zafalszowuje w kierunku minusów,
> szczególnie u osób młodszych. Niedawno byl watek o tym, jak nadwzrocznosc
> moze byc mylnie rozpoznana jako krotkowzrocznosc.

Ostatnio lekarz po prostu patrzył mi się do oka z drugiej strony jakieś
maszyny, gdy ja patrzyłem na środek symbolu, który widziałem na ekranie.
Do tego klasyczne badanie z tablicą - odczytałem wszystko, choć musiałem
się skupić, aby to zrobić. Jakieś dwa lata temu ten sam doktorek badał
mnie też przy pomocy jakiegoś urządzenia, tym razem polegało one na
informowaniu, gdy zobaczę kropkę na ekranie. Wtedy zalecił -0.25.

Wydaje mi się, że po prostu okuliści tak bardzo przyzwyczaili się do
przepisywania szkieł, że po prostu teraz wciskają je każdemu.

> A to juz Twoja meta-interpretacja pewnych wrazen percepcyjnych, wybacz, ale
> nie wiadomo, ile w niej prawdy.

Z pewnością, to może być złudzenie. Ale uczucie, które mam gdy ściągnę
te okulary jest okropne, widzę gorzej niż przed ich założeniem i
potrzebuję chwili, aby dojść do siebie. Dlatego boję się tych szkieł
używać "profilaktycznie".

> Hmm, nie traktuj tego jako zamiennik rzetelnego badania okulistycznego, ale
> Twoj opis pasuje mi do lekkiego astygmatyzmu...

Nie zrozumiałeś opisu. Ja po prostu w ten sposób jakby przyzwyczajam
oczy do tej odległości, rozluźniając oczy i próbując przenosić wzrok
płynnie z detala na detal. Gdy dłużej posiedzę przed kompem to po prostu
nie potrafię spojrzeć dalej bez tego ćwiczenia, bo oczy mam napięte,
przyzwyczajone do nieruchomego patrzenia w punkt (tak jest! i eliminacja
tego napięcia np. poprzez popatrzenie w dal, śledzenie poruszających się
przedmiotów, robienie ósemek wzrokiem po suficie pomaga!).

Dlatego wątpię, by cała teoria Batesa była zła. Niech ludzie próbują,
nic nie stracą, a może eliminacja napięcia przy patrzeniu im pomoże.

--
Adam Dziendziel
(odpowiadając na priva usun gwiazdki z adresu)

12. Data: 2005-06-23 20:28:55

Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

d9dti4$n6b$...@n...news.tpi.pl,
Adam Dziendziel <w...@g...o2.gwiazdka.pl>:

> [...]
> te okulary jest okropne, widzę gorzej niż przed ich założeniem i
> potrzebuję chwili, aby dojść do siebie. Dlatego boję się tych szkieł

Takie uczucie jest CALKOWICIE normalne po zdjeciu potrzebnej korekcji.

> Dlatego wątpię, by cała teoria Batesa była zła. Niech ludzie próbują,
> nic nie stracą

No nie do konca, byla na grupie tez mowa o zagrozeniach niektorych cwiczen,
np. ryzyko odwarstwien siatkowki u niektorych osob.

> a może eliminacja napięcia przy patrzeniu im pomoże.

Tak jak ja rozumiem, to zasadnicze cwiczenia Batesa (z wyjatkiem tych
"rozluzniajacych") moga byc zrodlem dodatkowego napiecia akomodacyjnego.

--
Robert

13. Data: 2005-06-24 06:40:20

Od: "MMW" <m...@l...plniespamuj> szukaj wiadomości tego autora

Dziękuję za wszystkie odpowiedzi :-) Na razie noszę okulary do
"intensywnych prac wzrokowych" i po prostu odżyłem. Wcześniej juz pierwsze
spojrzenie na monitor powodowło zmęczenie. Teraz tak nie jest,a ale
oczywiście stosuję przerwy, patrzenie w dal itp.

Acha, mam na razie tylko 2 x 0,5, a odczuwam ogromną różnicę.

Pozdrawiam,

Michał

14. Data: 2005-06-24 08:24:07

Od: Adam Dziendziel <w...@g...o2.gwiazdka.pl> szukaj wiadomości tego autora

RobertSA wrote:

> Takie uczucie jest CALKOWICIE normalne po zdjeciu potrzebnej korekcji.

Ale czy jeśli będę nosił te szkła tak jak kazał "profilaktycznie" to ten
czas przyzwyczajenia po zdjęciu okularów nie będzie się wydłużał? Wydaje
mi się, że tak właśnie się dzieje.

> Tak jak ja rozumiem, to zasadnicze cwiczenia Batesa (z wyjatkiem tych
> "rozluzniajacych") moga byc zrodlem dodatkowego napiecia akomodacyjnego.

Właśnie nie! Zasadnicze ćwiczenia Batesa to ćwiczenia rozluźniające. W
każdym rozdziale swojej książki, praktycznie w co drugim akapicie mówi o
potrzebie eliminacji napięcia, aby _później_ rozpoczać "reedukację
wzroku", czyli naukę patrzenia bez napięcia, czyli dokładnie utrzymanie
wcześniej osiągniętego stanu bez napięcia przy zmianie odległości. Ja
osobiście stosowałem tylko te ćwiczenia rozluźniające, bo inne
przynosiły pewien dyskomfort i zwiększenie napięcia, a Bates wyraźnie
zaznacza, że zasadnicznym celem ćwiczeń jest eliminacja napięcia.

Jedynym kontrowersyjnym ćwiczeniem wydaje mi się patrzenie w słońce -
faktycznie kąpiele słoneczne bardzo dobrze koją oczy (i doskonale
eliminują mrużenie, można jeździć na nartach w słońcu bez
okularów/gogli!), ale z zamkniętymi powiekami. Wygrzewanie białek na
słońcu to oczywiście czysta herezja.

15. Data: 2005-06-24 08:39:25

Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

d9gg8h$7h$...@n...news.tpi.pl,
Adam Dziendziel <w...@g...o2.gwiazdka.pl>:

> Ale czy jeśli będę nosił te szkła tak jak kazał "profilaktycznie" to

"profilaktycznie"? a nie kazal Ci nosic korekcji stale?

> ten czas przyzwyczajenia po zdjęciu okularów nie będzie się wydłużał?
> Wydaje mi się, że tak właśnie się dzieje.

Nie powinien, a problem nie bedzie istnial, jesli bedziesz stale nosil
wlasciwie dobrana korekcje. Jesli sa to nieduze minusy, to mozesz nie nosic
korekcji do czytania.

> Jedynym kontrowersyjnym ćwiczeniem wydaje mi się patrzenie w słońce -

Jesli to faktycznie radzi, to nie jest to kontrewersyjne, tylko w oczywisty
sposob szkodliwe. Patrzenie w slonce prowadzi w krotkim terminie do
uszkodzenia plamki, w dlugim do zmetnien soczewki.

--
Robert

16. Data: 2005-06-24 12:22:28

Od: Adam Dziendziel <w...@g...o2.gwiazdka.pl> szukaj wiadomości tego autora

RobertSA wrote:

> "profilaktycznie"? a nie kazal Ci nosic korekcji stale?

Kazał "stale profilaktycznie", a koniecznie przy komputerze.

> Nie powinien, a problem nie bedzie istnial, jesli bedziesz stale nosil
> wlasciwie dobrana korekcje. Jesli sa to nieduze minusy, to mozesz nie nosic
> korekcji do czytania.

-0.5 L i P. Nie nosić do czytania? Myślałem, że do czytania i komputera
są niezbędne, a przy innych czynnościach już niekoniecznie.

> Jesli to faktycznie radzi, to nie jest to kontrewersyjne, tylko w oczywisty
> sposob szkodliwe. Patrzenie w slonce prowadzi w krotkim terminie do
> uszkodzenia plamki, w dlugim do zmetnien soczewki.

Zerknąłem do książki, aby nie skłamać: nie bezpośrednio w słońce, ale
najpierw przez powieki, przydymione szkło, a później w słoneczne niebo
poniżej linii słońca.

17. Data: 2005-06-24 15:17:11

Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

d9gu7l$ekg$...@n...news.tpi.pl,
Adam Dziendziel <w...@g...o2.gwiazdka.pl>:

> Kazał "stale profilaktycznie", a koniecznie przy komputerze.

Z naciskiem na "stale".

> -0.5 L i P. Nie nosić do czytania? Myślałem, że do czytania i
> komputera są niezbędne, a przy innych czynnościach już niekoniecznie.

Nie, czytac mozesz bez korekcji i wszelkie prace ponizej ok. 50cm, np.
kuchenne.
"Po domu" ew. mozesz sobie darowac, jesli Ci niewygodnie i nie odczuwasz
istotnej roznicy, natomiast nosic wszedzie poza domem i do komputera,
telewizora.

--
Robert

18. Data: 2005-06-24 17:43:02

Od: Adam Dziendziel <w...@g...o2.gwiazdka.pl> szukaj wiadomości tego autora

RobertSA wrote:

> Z naciskiem na "stale".

"Stale profilaktycznie", jak piszę. Co jest przeciwieństwem "stale, bo
bez nich i tak się nie obejdziesz" ;)

> [...]
> "Po domu" ew. mozesz sobie darowac, jesli Ci niewygodnie i nie odczuwasz
> istotnej roznicy, natomiast nosic wszedzie poza domem i do komputera,

Potestuję. Do komputera naprawdę są przydatne, bo mogę oddalić się na na
ponad metr i nadal komfortowo pracować. Ale nie wyjdę z domu w
okularach, aż tak źle to jeszcze ze mną nie jest ;)

Pozdrawiam serdecznie,

19. Data: 2005-06-24 17:52:48

Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

d9hh0q$drj$...@n...news.tpi.pl,
> [...]

> na ponad metr i nadal komfortowo pracować. Ale nie wyjdę z domu w
> okularach, aż tak źle to jeszcze ze mną nie jest ;)

Zmien nastawienie. Jesli z kompem jest tak jak piszesz, to tym bardziej w
plenerze, (zwlaszcza o zmroku, porownaj sobie!). Nie wiem, ile masz lat, ale
istnieja naukowe przeslanki, ze u pacjentow w wieku szkolnym nienoszenie
korekcji przyspiesza progresje wady.

--
Robert

20. Data: 2005-06-24 18:32:00

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
ale
> istnieja naukowe przeslanki, ze u pacjentow w wieku szkolnym nienoszenie

Robercie - dlaczego bijesz glowa w mur????
casus

RTG cyfrowy lepszy?
nadciśnienie - leki
Pieczenie w nadbrzuszu i krew
Laserowa korekcja wzroku - wady, zalety, opinie - CZY WARTO?
powiększony wezeł chłonny u 4 latka