szaszlyki na grilla

1. Data: 2004-04-15 18:13:43

Temat: szaszlyki na grilla
Od: "fleet" <f...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam. Orgazizujemy wielka impreze urodzinowa i przypadlo mi grillowanie.
Chcialbym zrobic szaszlyki, takie z trzech skladnikow. Co polecacie? Jaki
rodzaj miesa i jakie pozostale skladniki zastosowac (papryka, boczek, cos
innego). Bylbym wdzieczny za w miare dokladny przepis, z przyprawami i
wszystkim, gdyz nie znam sie za bardzo na gotowaniu. Dobrze byloby gdyby wyszlo
w miare ekonomicznie, gdyz potrzebne bedzie bardzo, bardzo duzo szaszlykow.
Dzieki! :)

1. Data: 2004-04-15 18:59:14

Temat: Re: szaszlyki na grilla
Od: "I.P." <i...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

"fleet" <f...@o...pl> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
wyszlo
> w miare ekonomicznie, gdyz potrzebne bedzie bardzo, bardzo duzo

Najprostsze, to z miesa drobiowego, np.filet piersi indyka pokroic w
kostke ( okolo 3 cm) i wlozyc(najlepiej poprzedniego dnia, w kazdym razie na
pare godz.) do marynady skladajacej sie z sosu sojowego i oleju sezamowego.
Na przemian nadziewac mieso, cebule, papryke(to podstawa), mozesz dodac
rowniez cukinie.Reszta marynady posmarowac te nadziane warzywa, mozesz taki
szaszlyk posypac sezamem i ok, 15 min. grillowac, oczywiscie w polowie czasu
obrocic szaszlyk na druga strone.
Smacznego
Ilona

1. Data: 2004-04-15 19:42:28

Od: Zbigniew Pieciul <M...@S...zeta-media.com> szukaj wiadomości tego autora

I.P. wrote:

> [...]
> szaszlyk posypac sezamem i ok, 15 min. grillowac, oczywiscie w polowie czasu

Pare uwag uzupelniajacych:

1. Mieso
Kurczak jest rzeczywiscie najprostszy, choc nie musi byc koniecznie
piers (mieso biale), bo ciemniejsze partie (udka, nogi) sa nawet
bardziej soczyste, tylko nie zawsze mozna kupic je juz bez kosci.

Swietne sa szaszlyki z wieprzowiny, jak rowniez z jagnieciny, ale te
ostatnie nie wszyscy lubia, wiec nie mozna zrobic wszystkiego jednakowo.
Kura najbezpieczniejsza.

2. Dodatki / Przekladki
Mozna dodawac tez n.p.: cale male pieczarki, kawalki jablka, nawet
ananasa, itd. Biale mieso kurczaka moze wysychac, wiec wszystkie te
jarzynowo-owocowo-boczkowe przekladki maja podwojna role - urozmaicaja
smak/wyglad i dodaja wilgotnosci. Papryka ladnie wyglada, ale musi byc w
malych kawalkach, zeby zdazyla sie upiec na miekko w tym samym czasie,
co mieso.

3. Marynata
Olej sezamowy jest dosc intensywny w smaku, nie kazdy lubi, wiec na
impreze z duza iloscia gosci mysle ze trzeba miec wiekszy wybor - nie
wszystko w tej jednej (azjatyckiej) marynacie.

Alternatywna kombinacja: oliwa, zmiezdzony czosnek, drobno krojony
szczypiorek, liscie pietruszki, oregano, majeranek, tymianek, bazylia -
nie ma reguly, co jest akurat dostepne - drobniutko pokrojone, sol, pieprz.

4. Pieczenie
Grill ma byc dobrze nagrzany, ale nie na max, dlon 15 cm nad weglami
powinienes moc utrzymac przez 5 sekund bez krzyku. Widzialem, jak Grecy
pieka swoje kebaby - obracaja je o cwierc obrotu co pare minut. I
przesuwaja je z jednej strony grilla na druga, zeby rowno sie piekly, W
sumie 15 minut powinno wystarczyc. Ale dobrze przekroic wiekszy kawalek
miesa, sprawdzic, czy juz.

5. Sanepid
Z kurczakami trzeba uwazac, zeby nie struc salmonella tak duzego
zgromadzenia. Wiec przyrzady (szczypce, widelce, itd) ktorymi
dotykalismy surowego miesa, nie powinny miec stycznosci z gotowymi
szaszlykami. To samo z miskami, talerzami, deskami, itd. Gdybys chcial
pedzlowac szaszlyki w trakcie pieczenia pozostaloscia marynaty, to
obowiazkowo trzeba ja najpierw zagotowac w rondelku a szaszlyki smarowac
dopiero pod koniec pieczenia. Bezpieczniej jednak miec jakies smarowidlo
zrobione osobno tylko do tego celu, a marynate po wyjeciu miesa - wyrzucic.

Dobrej zabawy!

Pozdr., Zb.

--
http://MrGrill.pl

1. Data: 2004-04-15 20:30:37

Od: tapta <t...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik fleet napisał:
> [...]
> w miare ekonomicznie, gdyz potrzebne bedzie bardzo, bardzo duzo szaszlykow.

Polecam szaszłyk klasyczny: cebula, słonina, wieprzowina (w zależności
od upodobań może to być chuda szynka np.). Mięsko dzień wcześniej
pokroić, takoż słoninkę. Wrzucić do michy i dodać np. sól, pieprz i
tymianek oraz wgnieść trochę czosnku. Dolać nieco oleju, wyciaptać
mięsko dokładnie i schować zakryte do lodówki. Na drugi dzień nadziewać
naprzemiennie z cebulką. Pychotka.

--
pzdr tapta
GG:4082847

1. Data: 2004-04-16 04:30:34

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In <c5mrdc$6jk$1@news2.ipartners.pl> tapta wrote:

> Polecam szaszłyk klasyczny: cebula, słonina, wieprzowina (w zależności
> od upodobań może to być chuda szynka np.).

Klasyczny szaszłyk to raczej szaszłyk z baraniny. Wołowina też jest
lepszym materiałem niż wieprzowina.

Władysław

1. Data: 2004-04-16 08:02:18

Od: tapta <t...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Wladyslaw Los napisał:

> Klasyczny szaszłyk to raczej szaszłyk z baraniny. Wołowina też jest
> lepszym materiałem niż wieprzowina.

No dobra, racja, ale u mnie w rodzinie klasyka to wieprzowina :)

1. Data: 2004-04-16 08:30:54

Od: "batory" <b...@w...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wladyslaw Los" <w...@o...pl> napisał w wiadomości

> Klasyczny szaszłyk to raczej szaszłyk z baraniny. Wołowina też jest
> lepszym materiałem niż wieprzowina.

Zapewne masz rację, ale wołowina (oprócz polędwicy) czy baranina wymaga
znacznie dłuższej obróbki termicznej, a przy grillu stoją głodni goście,
pogryzają jakąś sałatkę i jużjużjuż chcieliby to mięsko
Pozdrówka - Agnieszka

1. Data: 2004-04-16 08:49:50

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los napisał(a):

> Klasyczny szaszłyk to raczej szaszłyk z baraniny. Wołowina też jest
> lepszym materiałem niż wieprzowina.
>
> Władysław
===
Kiedy odtatni raz byłem na Ukrainie (ponad 20 lat temu :-) ) zażerałem się
szaszłykami baranimi. Innych tam nie było. Kilkadziesiąt kilometrów na
zachód, za Bugiem, występują wyłącznie szaszłyki wieprzowe.
W zasadzie więc, nie z teorii, ale z praktyki, klasyczny, polski szaszłyk
jest wieprzowy.
Niestety, również klasyczny, polski rożen to rożno.

waldek
===

1. Data: 2004-04-17 09:51:16

Od: Ewa Dacko <e...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora

fleet:

> [...]
> w miare ekonomicznie, gdyz potrzebne bedzie bardzo, bardzo duzo szaszlykow.

Ja zwykle robię tak - jeśli ma być dużo, prosto, niedrogo i smacznie:
- kawałki piersi kurzej w marynacie (oliwa, ocet winny/wino, przyprawy)
- kawałki małych białych kiełbasek (bratwurst) albo grube (ok. 1.5 cm)
plastry dowolnej kiełbasy nadającej się do grillowania
- boczek (kawałki ok. 3*3*0.5 cm)
- pieczarki (pokrojone na pół lub w ćwiartki, jeśli duże)
- papryka
- kawałki cukinii
- cebula
- białe winogrona
- ser feta (taki, który nie rozleci się po podgrzaniu, czyli Mlekovita
odpada)
Oczywiście wykorzystanie wszystkich składników nie jest obowiązkowe i
można je komponować wedle upodobania; można też zrezygnować całkiem z mięsa
i zrobić szaszłyki wege (uhm, i zaraz mi się oberwie, że szaszłyk
wegetariański to jak sojowy schabowy).

Wszystko nadziewam naprzemiennie na patyczki, solę i smaruję/kropię oliwą
wymieszaną z przyprawami - zwłaszcza warzywa i pieczarki tego potrzebują,
bo inaczej po prostu wyschną. Podczas pieczenia czasem maziam oliwą
jeszcze raz.

W kwestii przypraw jest spora dowolność, nadają się pieprz, papryka,
sól czosnkowa, zioła prowansalskie etc. Możesz też (chowam się za Słup ;))
kupić po prostu gotową przyprawę do grilla, IMHO Kamis ma całkiem fajną,
taką gruboziarnistą mieszankę.

Pozdrawiam i powodzenia :)

Evva

Re: przepisy wegetariańskie