Strona główna Grupy pl.sci.psychologia tekst z przestawionymi literami Re: tekst z przestawionymi literami

Grupy

Szukaj w grupach

 

Re: tekst z przestawionymi literami

« poprzedni post
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!newsfeed.tpinternet.pl!
atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mail
From: Flyer <f...@p...gazeta.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: tekst z przestawionymi literami
Date: Wed, 29 Sep 2004 21:32:16 +0200
Organization: zzz
Lines: 92
Message-ID: <cjf2qm$rla$1@nemesis.news.tpi.pl>
References: <cj3spk$2qn$1@nemesis.news.tpi.pl>
<1...@n...onet.pl>
<cj78u5$sek$1@atlantis.news.tpi.pl>
<p...@g...pl>
<cjcgke$ihg$1@atlantis.news.tpi.pl> <cjciqe$1s1$1@atlantis.news.tpi.pl>
<cjcj8e$51l$1@atlantis.news.tpi.pl> <cjckog$qru$1@nemesis.news.tpi.pl>
NNTP-Posting-Host: pz103.warszawa.cvx.ppp.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: nemesis.news.tpi.pl 1096486552 28330 217.99.9.103 (29 Sep 2004 19:35:52 GMT)
X-Complaints-To: u...@t...pl
NNTP-Posting-Date: Wed, 29 Sep 2004 19:35:52 +0000 (UTC)
User-Agent: Noworyta News Reader/2.9
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:289773
Ukryj nagłówki

vonBraun; <cjckog$qru$1@nemesis.news.tpi.pl> :

> Tu mnię obciąłeś i zniknąłeś to o co mi chodziło.

To nie moja wina - nie muszę zgadywać, że pytanie miało związek z
dalszym tekstem. ;)

> Weź jednak /jak nie masz akurat nic
> lepszego do roboty/ odnieś się do całości:
>

Jedynym pytaniem, na które mogę odpowiedzieć bez problemu, i którego
treść stanowiła przedmiot tej dyskusji [nie innego wątku
zapoczątkowanego przez olik o pamięci, w którym to wątku zresztą nie
uczestniczyłem] jest - "Skąd wiem, że u olik problem z niewłaściwym
rozumieniem/wypowiadaniem może mieć podłoże emocjonalne?" I na takie
pytanie mogę odpowiedzieć

- bo u podłoża pamięci WSZELAKIEJ leżą emocje [tę odpowiedź możesz uznać
za moje majaczenie ;)];

- bo co prawda olik potrafi źle zrozumieć teksty czytane/mówione i źle
wyartykułować własne zdanie, ale proces ten dotyczy całych wyrazów, olik
jest świadoma tej sytuacji i posiada możliwość poprawnej artykulacji
wspomnianych tekstów - czyli nie ZANIKŁA jej żadna zdolność.

Oczywiście powyższe odnosi się nadal do problemu błędnego rozumienia
tekstu, a nie problemów z pamięcią, których w tej dyskusji nie
poruszałem.

> Pytanie: Opisane na końcu objawy ogniskowych uszkodzeń mózgu
> wnoszą coś do naszego rozumienia procesu czytania.
> Wynikają z nich pewne sugestie dotyczące modelu tej czynności.
> Czy można je wyjaśnić w kategoriach zaburzeń emocjonalnych?
> Jeśli tak - to jak? A może jednak należy wyjaśniać to
> w kategoriach zaburzeń procesów poznawczych?
> /podział na poznawcze-emocjonalne jest of korz sztuczny ale
> czasem użyteczny/

Nie ma ŻADNYCH RACJONALNYCH PRZESŁANEK, dla których człekokształtne
miałyby pamiętać elementy nie mające odniesienia emocjonalnego - stąd
cały proces pamiętania jest w pewnym sensie emocjonalny albo oparty na
elementach [pamięci] mających przypisaną wartość emocjonalną - z tym, że
to jest tylko moje czcze gadanie, a nie jakaś prawda naukowa. Co więcej
- skoro półkule mózgowe są pasywnym miejscem zapisu informacji, to i ich
struktura jest odpowiednikiem zapisanej informacji [lub jej braku].

Prawdopodobnie [bo tego mogę się tylko domyślać] neurologia operuje na
modelu półkul, który jest niezmienny, ma stałe połączenia itd. - ja
optuję za modelem, który co prawda na początku ma stałą i jednorodną
strukturę, jednak w ramach nauki część połączeń jest wzmacniana, a część
znika - stąd nie uważam tych Twoich "uszkodzeń" za coś, co nie jest
normalnym elementem środowiska mózgu powstałym w wyniku działania
substancji/sygnałów, które normalnie by zapisały nową informację.

> Powtarzam:
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~

[...]

> Są osoby, które w wyniku (mówiąc ogólnie)
> schorzeń neurologicznych popełniają podobne błędy.
> A bywa jeszcze inaczej:
> Są np. osoby, które nie potrafią nazwać ŻADNEJ (prawie żadnej) litery
> w wyrazie, ale poprawnie odczytują wyraz.

Ale olik potrafi odczytać i poprawnie i niepoprawnie.

> Są osoby które mogą nazwać prawie wszystkie
> litery w wyrazie, ale nie rozpoznają go w całości od razu
> a dopiero po przegłoskowaniu,

Ale u olik problem nie jest 100% - czasami słyszy/mówi nie to co chce/co
inni powiedzieli, czasami pisze/czyta itd. Reguła jest w emocjach, a nie
w treści mowy/pisma.

> Są osoby, które czytają wyraz 'I' (po polsku Ja, fonetycznie 'aj')
> i sądzą że przeczytały wyraz 'eye' (po polsku 'oko', fonetycznie 'aj')

Jak Polaka źle nauczysz czytać po angielsku, to też tak będzie miał i
ciężko będzie to usunąć - czyli co będzie miał uszkodzenia mózgu? ;)
Zresztą akurat ten przykład jest łatwy - osoba silnie uwarunkowana na
rozpoznawanie cechy oka - w sytuacji kontaktów z ludźmi zapamiętuje z
ich sylwetki najmocniej oczy i skorelowane z człowiekiem pojęcia -
prawdopodobnie gdybyś zrobił doświadczenie na takich osobach, to albo by
się wślepiały w oczy badacza jak głupie, albo bardziej prawdopodobne
unikały by jego wzroku.

Flyer - nie jestem specjalistą
--
Szukam roboty - zdolny i chętny - Warszawa
http://plfoto.com/zdjecie.php?picture=403101

 

Zobacz także


Następne z tego wątku Najnowsze wątki z tej grupy Najnowsze wątki
29.09 vonBraun
30.09 Flyer
01.10 Flyer
01.10 Flyer
01.10 vonBraun
02.10 Flyer
03.10 vonBraun
samotworzenie umysłu
Re: Zachód sparaliżowany
Irracjonalność
Jak z tym ubogacaniem?
Trzy łyki eko-logiki ?????
Jak Ursula ze szprycerami interesik zrobiła. ?
Naukowy dowód istnienia Boga.
Aktualizacja hasła dla Polski.
Kup pan elektryka ?
SZOK
Kara wiezienia.
Fiducia supplicans.
Na kłopoty - ZIELONI ????
"Państwo"
czy mądrze jest prowokować mądrych ?
Zmierzch kreta?
is it live this group at news.icm.edu.pl
"Schabowe"
samotworzenie umysłu
Re: Zachód sparaliżowany
Irracjonalność
Jak z tym ubogacaniem?
Demokracja antyludowa?
Trzy łyki eko-logiki ?????
Jak Ursula ze szprycerami interesik zrobiła. ?
Naukowy dowód istnienia Boga.
Aktualizacja hasła dla Polski.
Kup pan elektryka ?
SZOK
Kara wiezienia.