to w koncu wyszlismy z tego sredniowiecza?

1. Data: 2003-04-26 04:25:05

Temat: to w koncu wyszlismy z tego sredniowiecza?
Od: "sd_" <l...@s...dogs.lie> szukaj wiadomości tego autora

dlaczego jak jedna osoba cos krzyknie, krzycza za nia tlumy? a kiedy chce
sie dla nich dobrze, i znajdzie sie przeciwnik, ktory glosniej krzyczy,
najchetniej spaliliby cie na stosie. kiedy przychodzi do palenia czarownic,
zbieraja sie cale miliony! kochaja ta rozrywke, to ich podnieca! bez tego
nie moga zyc? przeciez to ludzie... ludzie moga zyc bez jakies radochy! wiec
o co tu chodzi?

1. Data: 2003-04-26 06:02:35

Temat: Re: to w koncu wyszlismy z tego sredniowiecza?
Od: "ksRobak" <e...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zbieraja sie cale miliony! kochaja ta rozrywke, to ich podnieca! bez tego
> nie moga zyc? przeciez to ludzie... ludzie moga zyc bez jakies radochy!

"chleba i igrzysk" - to było wcześniej niż średniowiecze ;)
dlaczego?
a dlaczego człowiek ma dwie nogi a nie cztery?
tak chce ewolucja :o)

:-)
ksRobak
autor pfTC

1. Data: 2003-04-26 07:07:05

Od: "baciu" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "sd_" <l...@s...dogs.lie> napisał w wiadomości
> dlaczego jak jedna osoba cos krzyknie, krzycza za nia tlumy? a kiedy chce

wkręcają sobie różne filmy... i nie widzą że ich pierwsze reakcje
emocjonalne
są zaprogramowane w mózgu emocjonalnym.
jeśli coś cię wkurza bardzo, to prawdopodobnie dlatego że jesteś na coś
uprzedzony.
Jeśli napiszesz jakiś tekst np. który będzie tylko troszkę przypominał w
pierwszej
części rzeczy który wywołują u kogoś emocje, to jego umysł szybko odnajdzie
ten
pierwszy przypominający sens wypowiedzi, a zatem ominie jakiekolwiek
świadome
zrozumienie tekstu i wybuchnie emocjonalnie już sobie przypisując że rozumie
co chcesz
powiedzieć... mimo że treść nie koniecznie dotyczy tego co sobie ubzdurał...
Ale taka osoba będzie się trzymała tej wersji.
Umysł emocjonalny tak jak i uprzedzenia
jest podatny na tych co krzyczą głośniej... Autorytety itp...
A pozatym walczy skutecznie z logiką i świadomą interpretacją wszystkiego.
Bardzo prosto stworzyć możesz sobie sekty, bądź propagandowe idee sterujące
masami...

1. Data: 2003-04-26 07:25:54

Od: "baciu" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "baciu" <s...@w...pl> napisał w wiadomości

> Użytkownik "sd_" <l...@s...dogs.lie> napisał w wiadomości
>
> wkręcają sobie różne filmy... i nie widzą że ich pierwsze reakcje

W ten sposób również działą mózg który próbuje zrozumieć coś , a przy
napotkanym problemie korzysta z szybkich
automatycznych wniosków przetworzonych już wcześniej.
Źródłem fiksacji funkcjonalnej jest pewien automatyzm spostrzegania,
użyteczny gdy napotykamy powtórnie na ten sam problem. W procesie
rozwiązywania problemów dana strategia sprawdza się w rozwiązywaniu
problemów jakiegoś rodzaju, ale z czasem hamuje wprowadzenie nowych
i prostszych rozwiązań.
Więc można tu chyba pokazać dwa rodzaje myślenia stereotypowy i
niestereotypowy. Podejście do problemu jest twórcze tylko wtedy gdy
omija skojarzenia mózgu emocjonalnego usztywniające proces myślenia.

W zasadzie osobiście myślę że chodzi tu o cały system zagrożeń.
W momęcie np gdy zbliżamy się do czegoś co wyzwala "mózg emocjonalny"
tak naprawdę w wyobraźni powstaje szybko impuls obawy czy przypadkiem
nie ma gdzieś w tym wszystkim jakiegoś zagrożenia... czy ktoś nam nie chce
zrobić głupiego kawału itp.. itp.. albo zagrożenia widzianego w atakowaniu
na nasze zasady, bądź uprzedzenia.
System oceny zagrożeń podejmuje działałania automatyczne, usztywniające
proces myślowy. Daje to taki efekt jakby ktoś nagle odebrał Ci móżg...
To potężny efekt, który pozwala robić wodę z mózgu ludziom na dużą skalę...

1. Data: 2003-04-26 07:27:18

Od: "elynsynos" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

ksRobak:
> "chleba i igrzysk" - to było wcześniej niż średniowiecze ;)
> dlaczego?
> a dlaczego człowiek ma dwie nogi a nie cztery?
> tak chce ewolucja :o)
>
> :-)

Jest śliska (!) różnica między ~IGRZYSKAMI a ~paleniem czarownic. Lekka
ideologiczna różnica. No, nie tylko ideologiczna. Choć skutek podobny.

K.

1. Data: 2003-04-26 08:35:35

Od: "Edward Robak" <e...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

elynsynos <m...@g...pl> napisał(a):
> ksRobak:

> Jest śliska (!) różnica między ~IGRZYSKAMI a ~paleniem czarownic. Lekka
> ideologiczna różnica. No, nie tylko ideologiczna. Choć skutek podobny.
>
> K. Autor: elynsynos m...@g...pl

tak?
a dla kogo jest róznica?
dla tego gladiatora co ginie na arenie, czy dla czarownicy co ginie
na stosie?
a może dla gawiedzi?

PS. ewolucja nie zna ideologii
:-)
ksRobak
autor pfTC

1. Data: 2003-04-26 09:37:41

Od: "elynsynos" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

EdRobak:
> tak?
> a dla kogo jest róznica?
> dla tego gladiatora co ginie na arenie, czy dla czarownicy co ginie
> [...]

Zważ, że nie poruszamy się w środowisku tylko biologicznym (no chyba że
przyjmuje się kulturę jako pochodną biologii, co jest też prawdą, ale to już
inna bajka). Ludzie nadają swojemu działaniu jakieś znaczenie, jakiś sens.
Czasem ten sens przyjmuje postać ideologii. A ideologie mają to do siebie,
że troszkę zawężają pole widzenia wyznawców.
Jak napisałam, skutek palenia na stosie czy igrzysk dla ich ofiar jest ten
sam. Ideologia "usprawiadliwia" w jakiś sposób tylko tych, którzy na stos
czy na arenę posyłają. Jeśli chodzi o Rzym - ideologii większej tu nie
widzę, po prostu zwykły (!) ludzki hedonizm, żądza krwi itp. Bez żadnej
przykrywki. Natomiast nie zaprzeczysz, że ci, co posyłali na stos czarownice
czy heretyków, kierowali się jakąś ideologią. I dobrze wiesz, jaką :)

K._tropicielka_ideologii

1. Data: 2003-04-26 10:22:29

Od: "baciu" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "elynsynos" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

> Natomiast nie zaprzeczysz, że ci, co posyłali na stos czarownice
> czy heretyków, kierowali się jakąś ideologią. I dobrze wiesz, jaką :)

Więc zgadzanie się w jakiejś koncepcji oznacza odrazu działanie?
Ja myślę że nie ideologia jest tu przyczyną. Można mieć dany pogląd, ale
nie oznacza to wcale że zacznę zabijać tych któzy się z nim nie zgadzają.
Zauważ, że kryje się tu o wiele większy mechanizm, który odpowiednia
ideologia może owszem napędzać, zagnieżdzać... to znaczy popierać i
uwierdzać w działaniu.
Myślę, że działają tu dwie proste rzeczy. Pierszwą jest tu oddanie do
zaprogramowania swojej intuicji autorytetowi, albo nazwijmy intuicję
sumieniem, albo systemem oceny zagrożeń.
Np takie pojęcie konformizm co ono nam mówi? Oznaczo to tyle że
naszym autorytetem dla sumienia jest grupa, która może ustalić w naszym
planowaniu i myśleniu na co mamy zwracać uwagę i czego się wystrzegać,
co jest dobre, a co oznacza sytuację spokojną, a co na wszelakie sposoby
zagrożoną. Żyjemy w funkcji człowiek - autorytet od dziecka... bo dziecko
musi powierzyć swoje sumienie i to ocene bezpieczeństwa rodzicom.
Już tu właśnie się tworzą archetypy tego czym jest autorytet!

Systemy wielkich "religii" to wyniesienie tego... ideologia to papka,
ona
nie musi mieć sensu! TO nie ideoologia jest kluczem do umysłu ludzi, ona
może
być dowolna... najlepiej radosna i taką którą trudno podważyć racjonalnie...
To nie dla ideologi ludzie zaczną zabijać, a dla autorytety... dla
wielkiego
arechetypu tatusiów które w ich mózgu nakazują trzymać się czegoś i jakoś
bronić autorytetu.
Wystarczy zadać racjonalne pytanie... czy gdyby nie tatuś i mamusia czy
rodzinka
ktoś byłby ....xxx... w takim wyznaniu?
Oto proste racjonalne pytanie które uderza w wielkie nieracjonalne oj a
gdzie tu
idelologia... rodzisz się muzułmaninem i nie zastanawiasz się nad ideologią
;) itpe
iteme

To wszystko zależy też jaką masz świadomość tego. Ludzie którzy kłócą
się o to
czy ich ideologia jest poprawna czy nie robią podstawowy błąd....
Np to tak jak gadanie ze świadkami Jehowy... TO NIE CHODZI O IDEOLOGIĘ ;)

tu chodzi o emocje...

mechanizm takiego ucieczki od myślenia widziany jest chociażby w przypadku
kompleksów

mówisz komuś coś... co nie ma znaczenia udeżenia na kogoś ... ale osoba z
kompeksami
odrazu zauważy i przyczepi się myśli odnoszącej się do jej pierszej
automatycznej oceny
zagrożeń i przyczepi się do wizji że ty chcesz ją obrazić np... mimo że
zaczniesz wyjaśniać
że to nie tak... to niektórych nie da się przekonać...
podobnie jest z uprzedzeniami ale tu też dochodzi ideologia, np że murzyn
jest taki i taki
tu też trudno przekonać bo osoba uczepiła się wyrytego przez system
przekonań obrazka!

Totalne odmóżdżenie następuje w chwili niepodjęcia walki z reakcją
emocjonalną... co zdarza
się często bo niby jak człowiek ma zrozumieć on patrzy zwykle na treść... a
przecież
ta się zgadza, więc wszystko jest wporządku. Nigdy nie pomyśli przecież, że
to umysł go może
okłamuje? ;)
No i tak wpada się w stereotyp... w fanatyczne wizje....
i gryzie się ludzi kłócąc się że coś jest poprawne a wszyscy widzą to źle...
ale to nie chodzi
wcale o IDEOLOGIĘ!

> K._tropicielka_ideologii

buźki

1. Data: 2003-04-26 10:23:22

Od: "baciu" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "elynsynos" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

> czy heretyków, kierowali się jakąś ideologią. I dobrze wiesz, jaką :)

Tak tak... ale słowa przestają być ważne jak nie masz mózgu ;)

1. Data: 2003-04-26 11:17:37

Od: "Edward Robak" <e...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

elynsynos <m...@g...pl> napisał(a):

> [...]
> czy heretyków, kierowali się jakąś ideologią. I dobrze wiesz, jaką :)

Świat się zmienia, ideologie się zmieniają
a "żądza krwi" siedzi gdzieś tam w genach
ewolucja to może zmienić
zmienić to może ingerencja człowieka (mutacje genów, manipulacja...)
puki co... jest jak jest... (może to i dobrze?)

"kiedy przychodzi do palenia czarownic, zbieraja sie cale miliony!"
większość z nich nie wie nawet, co to ideologia...

badacz ;)
:-)
ksRobak

skad to sie bierze ;-( (nawrót lęków)
Niedorzecznosc
jeszcze o miłości, psychice i romantyźmie
kochać tzn.powstawać
Miłość - to proste