tuje

11. Data: 2000-04-21 05:33:40

Temat: Odp: tuje
Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Leszek Serdyński" <l...@p...wp.pl> napisał w wiadomości
news:V4IL4.24035$hK2.473934@news.tpnet.pl...
........................>
> Tuje "Brabant" nadają się tylko na żywopłot cięty. Rosną bardzo mocno i
się
> "rozwichrzają". Są wtedy nieładne. Należy je przycinać od maleńkiego, żeby
> rosły na kilka pędów.

Nie pomyliłeś Brabanta z Elwangeriana ?
Brabant ma pokrój i uznawany jest jako odmiana kolumnowa a te z racji
pokroju gorzej nadają się do kształtowania w różnych zastosowaniach.
W sposób naturalny, pędy ich kierują się ku górze. Wypełnienie boków jest
utrudnione a w roślinach kształtowanych to ma najważniejsze znaczenie.
Najlepiej przystosowaną do cięcia jest wymieniona wcześniej Ellwangeriana
która dzięki formie igieł tworzy zwięzłą fakturę, powierzchnię ściany
żywopłotu.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

--
Wysoka jakość, niskie ceny - http://rubikon.pl

12. Data: 2000-04-21 08:21:51

Temat: Re: tuje
Od: "Andrzej Opejda" <o...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Wg mnie na ciete zywoploty z tui nadaje sie tylko 'Ellwangeriana' i
pochodne.
Najwieksza ich zaleta pod tym wzgledem jest to, ze sa geste i praktycznie
nie szyszkuja.

Andrzej Opejda
mailto:A...@i...pl
Internetowy Katalog Ogrodniczy - http://www.iko.pl

Leszek Serdyński <l...@p...wp.pl> wrote in message

> [...]
> "rozwichrzają". Są wtedy nieładne. Należy je przycinać od maleńkiego, żeby
> rosły na kilka pędów.

> Oczywiście wiele roślin ozdobnych rozmnaża się z nasion, ale nie dotyczy
> tuji. Tuje rozmnaża się wegetatywnie z wyselekcjonowanych urodziwych
roślin.
> Rozmnażanie wegetatywne powtarza dokładnie cechy rośliny matecznej. To
jest
> właściwie klonowanie. Rozmnażanie generatywne czyli z nasion ma znaczenie
> ośrodkach zajmujących się hodowlą nowych odmian.
> Rozmnażanie tuji z siewu powinno być zabronione,

Bez przesady, ustawowo zabraniac naturalnej metody rozmanazania w imie
jakichs ideologii?
Jak latwo potem przeniesc taki zakaz na ludzi...

ponieważ klient kupujący
> małą roślinę nie orientuje się co z niej wyrośnie.

I tak z reguly (90% przypadkow) nie orientuje sie.

>Myśli, że to taka tuja
> jak u sąsiada. Sadzi ją, parę lat podlewa i nawozi, a wyrasta mu coś
> szkaradnego,

A czasem cos super.

>a nie roślina ozdobna. Kończą się już czasy sadzenia tuji z
> siewu, jałowców z lasu, zwykłych złotokapów, zwykłych forsycji, zwykłych
> świerków (chyba, że na choinki), To mają być rośliny ozdobne, które będą
> upiększać nasze ogródki, a nie zakrzaczać. Krzew szlachetny potrzebuje
tyle
> samo opieki co kundel, tyle samo nawozów, zajmuje tyle samo miejsca,

Nie mozna tak generalizowac, niektore (calkiem ich wiele jest) odmiany
rozanecznikow sa na tyle kaprysne, ze nie zwracaja sie naklady i wielkie
jest ryzyko sadzenia, np. 'Mrs. P.D.Williams'.

> sadzonka kosztuje kilkanaście groszy więcej.

Lub kilkadziesiat: Picea pungens vs. Picea pungens 'Hoopsi'. Biorac jeszcze
pod uwage prosty wzrost "kundla" i krzywy "szlachetnej" odmiany warto sie
zastanowic.

>Czy warto więc rozmnażać
> rośliny nierasowe?

Nie tylko warto, ale nawet trzeba dla zachowania calego spektrum zmiennosci
gatunku itp.

>Nawet może to być oszustwo. Np, ognik szkarłatny z nasion
> nie powtarza cechy mrozoodporności. Ktoś kupi taniej żeby zrobić żywopłot
> za parę lat będzie miał dziurawy.

Chcialbym widziec porownanie oplacalnosci uprawy tej rosliny z nasion i z
sadzonek, moim zdaniem z sadzonek otrzymuje sie taniej/szybciej. Oszustwo
bedzie wtedy, gdy klientowi zostanie sprzedany taki krzak jako inny.

Jesli juz mowa o "kundlach" to jestem zwolennikiem takich "kundli". Czy np.
Magnolie kobus mozna nazwac "kundlem" i wyciac ja na rzecz np. 'Susan'? Moim
zdaniem nigdy.

13. Data: 2000-04-25 05:36:03

Od: "basia" <b...@z...polsl.gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Andrzej Opejda <o...@p...com> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:8dp359$7k1$...@n...ipartners.pl...
> Wg mnie na ciete zywoploty z tui nadaje sie tylko 'Ellwangeriana' i
> pochodne.
> Najwieksza ich zaleta pod tym wzgledem jest to, ze sa geste i praktycznie
> nie szyszkuja.

A co z odmianą 'Aureospicata'? Podobno bardzo ładnie zagęszcza się po
cięciu.

Pozdrawiam, Basia.

14. Data: 2000-04-28 06:45:09

Od: "Andrzej Opejda" <s...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Na typowy zywoplot wydaje mi sie za wielka, no i ma szyszki. Za to super
zdrowo rosnie!

Pozdrawiam
Andrzej Opejda

15. Data: 2000-05-11 04:53:21

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Leszek Serdyński" <l...@p...wp.pl> napisał w wiadomości

Co tak nagle zamilkłeś?
Masz duże wiadomości na temat roslin i ogrodów. Byliśmy zadowoleni z Twojego
pobytu na grupie. Sporo się od Ciebie nauczyliśmy.
Wpadaj czasami i pisz :-)
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

--
Wysoka jakość, niskie ceny - http://rubikon.pl

Wlasciciela ogrodu, hobbysty z malopolski - szukam !
katowickie targi ogrodnicze
ciekawe rosliny - platan
cos na pokrzywy
Programy do projektowania ogrodu - poleccie coś !