Re: w jaki sposob upewnic sie co do ceny

From: "APZW" <a...@p...pl>
Newsgroups: pl.sci.farmacja
Subject: Re: w jaki sposob upewnic sie co do ceny
Date: Thu, 3 Jan 2002 20:21:31 +0100

> zniżka (czy odpłaytność) 50%, dawka była 500 mg. Opakowanie zawierało
> dokładnie tyle samo tabletek (10). W aptece w Katowicach zapłaciłam za
> nie około 25 zł, w aptece w Warszawie po korekcie też, a wcześniej pani
> usiłowała ściągnąć ode mnie około 37 zł.

ale namotane :(
Sądząc po cenach otrzymałaś w obu aptekach Zinnat po 250 mg (ok 25 zł to
odpłatnośc za Zinnat 250 pełna wartośc to ok 49 zł z groszami a limit
ref.49,54)

37 zł to odpłatność za Zinnat 500 i to w dobrej cenie (74 zł obecnie na
półce jest już po 80zł czyli odpłatnośc wynosiła by jakie 40 zł)

> Ale tak przy okazji - czy jest jakiś przepis, na który można się
> powołać, jeśli lekarstwo w aptece jest nieometkowane?

Ustawa o cenach (o ile się niemylę to tam znajdują się odpowiednie zapisy),
tyle że nie wszystkie leki w aptekach były metkowane np w części aptek nie
metkowało się leków posiadających ceny urzędowe.

> Czy przy opisanych wartościach jest to możliwe?

Teoretycznie tak, jeżeli w drugiej aptece (tej droższej) Zinnat był z bardzo
starej dostawy, tak gdzies sprzed dwu lat. Wtedy faktycznie cena tego leku
(dawka 250 mg) wynosiła ok 60 zł. W takiej sytuacji zapłaciłabys połowe
limitu refundacji (bo zniżka 50%) czyli jakie 25 zł i dodatkowo różnicę
pomiędzy faktyczna ceną leku 60 zł a limitem 49 zł czyli 25+(60-49)=36 zł

Sądząc jednak z podanych cen otrzymałaś za pierwszym razem Zinnat po 250
mg(albo osoba wydająca lek popełniła błąd przy zdejmowaniu go z komputera i
wydała Ci dawkę 500 a policzyła za 250) , a za drugim razem otrzymałaś dawkę
500 mg

Dodam jeszcze, że gdyby lekarz przepisał Ci polski odpowiednik Zinnatu
zapłaciłabyś na dzień dzisiejszy za dawke 250 mg ok 20 zł a za dawkę 500 mg
ok 35 zł

> Pani zbyt mocno narzekała na program, którego używa i z jej mamrotania
> pod nosem wyczułam, że nie jest to pierwszy raz jak się dzieje coś
> podobnego.

Pomyłki takie wynikaja min. z faktu iż niedawno były wprowadzone zmiany
limitów i cen urzędowych leków, a niestety bazy apteczne nie zawsze takie
operacje znoszą poprawnie, zwłaszcza w sytuacji gdy lek zmienił producenta,
wtedy pojawia się ten sam lek jako osobny rekord w bazie danych i nie zawsze
stare przyporządkowanie "spasuje" się pomiędzy bazą danych zawierającą
zmiany a bazą konkretnej apteki. Błędy te sa trudne do wychwycenia
zwłaszcza, że baza leków która jest w przeciętnej aptece liczy ok 10 000
(sic!) rekordów.

Interesuje mnie jedynie w jaki sposób (gdzie) można sprawdzić
> przed zakupem leku jego cenę, zwłaszcza przy droższych lekach, bo
> różnica 50% ceny w przypadku np. bactrimu jest dosyć znaczna.

Praktycznie poza apteką nie ma takiej możliwości. Sprawdzić to można znając
faktyczną cene leku, odpłatność za dany lek i limit refundacji. No i
oczywiście trzeba znać algorytm obliczania odpłatności.

> odzyskać niesłusznie zapłacone pieniądze? Nie mam na

Oczywiście w aptece tyle,że w twoim przypadku równie dobrze może się okazać
że to w pierwszej aptece Ty nie dopłaciłaś a nie w drugiej policzono Ci zbyt
dużo ;)

--
Wojciech "IRenka" Olender
mailto:a...@p...pl