w sprawie daglezji oraz WIEDZY

31. Data: 2002-12-16 14:42:43

Temat: Re: w sprawie daglezji oraz WIEDZY
Od: "Piotr Zajączkowski" <P...@i...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

wiadomości news:AelL9.119543$%p6.12725501@twister.neo.rr.com...
> "Piotr Zajączkowski" <P...@i...waw.pl> wrote in message

> To nie jest silny argument. Drewno jodly i swierka ma niska jakosc.
> Ewentualnie swierk Picea sitchensis jeszcze nie jest taki zly.
> A na ogol to taki najprostszy material konstrukcyjny - belki.
>
> Pozdrowienia,
> Michal

Silniejszy nie jest potrzebny. Porownanie do naszych rodzimych gatunkow jest
jak najbardziej na miejscu. Sadzimy je przeciez, uzytkujemy, a nikt nie
mowi, ze sa do niczego pod wzgledem wlasciwosci mechanicznych drewna. Gorale
"od zawsze" stosuja swierk do budowy domostw i sa raczej zadowoleni.
Zycze powodzenia w hodowli swierka sitkajskiego, przy duzym szczesciu nie
zje go bielojad olbrzym - kornik majacy na swym koncie juz wiele polskich
drzewostanow tego gatunku.
Zainteresowaniu polecam inny, ciekawszy gatunek - Thuja plicata, takze do
obejrzenia w naszych lasach.

Pozdrawiam, PZ

32. Data: 2002-12-16 15:29:58

Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

"Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> writes:

> Okolo 150 letnie drzewostany daglezjowe sa np. w Gorach Bardzkich,
> gdzie klimat raczej ostry.

Zajedziemy, jadąc (lub wracając) do/z Wojsławic, nie? :-)

Pozdrawiam,
Grzesiek

33. Data: 2002-12-16 15:57:18

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

> Silniejszy nie jest potrzebny. Porownanie do naszych rodzimych gatunkow jest
> jak najbardziej na miejscu. Sadzimy je przeciez, uzytkujemy, a nikt nie
> mowi, ze sa do niczego pod wzgledem wlasciwosci mechanicznych drewna.

Ale mebli ze swierka raczej bym nie robil.

> Gorale "od zawsze" stosuja swierk do budowy domostw i sa raczej zadowoleni.

Nie bylbym taki pewien czy od zawsze. Swierk na masowa skale zostal
wprowadzony tam zdaje sie dopiero w XIX wieku. Przedtem wystepowal,
ale w polaczeniu z innymi gatunkami.

Daglezja zreszta tez do celow konstrukcyjnych jest stosowana. Ma ona
duza wytrzymalosc w porownaniu do ciezaru.

> Zycze powodzenia w hodowli swierka sitkajskiego, przy duzym szczesciu nie
> zje go bielojad olbrzym - kornik majacy na swym koncie juz wiele polskich
> drzewostanow tego gatunku.

Raczej sadzic nie mam zamiaru. W tym watku zastanawiam sie nad drewnem.

> Zainteresowaniu polecam inny, ciekawszy gatunek - Thuja plicata, takze do
> obejrzenia w naszych lasach.

Tak zwany "red western cedar". Sporo uzywalem, ale tez sadzic nie bede.
Drewno po wyschnieciu bardzo lekkie. Najwazniejsze - odporne na warunki
atmosferyczne, bardzo dobre do mebli ogrodowych.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

34. Data: 2002-12-16 17:46:50

Od: "Marta" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

I ja, i ja:-)

Marta

35. Data: 2002-12-16 20:14:03

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:AelL9.119543$%p6.12725501@twister.neo.rr.com
MichalMisiurewicz <m...@i...rr.com> napisał(a):

> To nie jest silny argument. Drewno jodly i swierka ma niska jakosc.

Hejka. Poniżej co o drewnie daglezji piszą nasi fachowcy:
Jest to jeden z najmocniejszych gatunków iglastych. Drewno jest twarde,
średniokurczliwe, dość kwasoodporne. Zastosowanie: drewno na okleiny głównie
skrawane obwodowo; drewno na okładziny, boazerie, parkiet; drewno
konstrukcyjne średnich wymagań na cele wewnętrzne i zewnętrzne; w
budownictwie wodnym, mostów, statków; do budowy wagonów, łodzi, samolotów;
na stolarkę okienną, drzwiową, podłogi; na maszty, pale, podkłady, beczki; w
przemyśle sklejkowym, celulozowym, płyt wiórowych i pilśniowych (info ze
strony Instytutu Technologii Drewna w Poznaniu). W dobrych
warunkach siedliskowych drzewo osiąga do 90 metrów wysokości i średnicę do
400 cm. Jest to jeden z najważniejszych gatunków drzew Ameryki Płn., gdzie
występują drzewa 1000-letnie. Pień do wys. 20 metrów bez gałęzi. W Europie
drzewa są nieco niższe i cieńsze.

Ja...cki

36. Data: 2002-12-17 06:35:47

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> wrote in

> Zajedziemy, jadąc (lub wracając) do/z Wojsławic, nie? :-)

Przypuszczam, ze moglabym miec niejasne przeczucie, iz wyjazd do Wojslawic
dlugi bedzie raczej, nieprawdaz? :-)
Pozdrowienia - Ewa Sz.

37. Data: 2002-12-17 08:22:11

Temat: Re: w sprawie daglezji oraz WIEDZY a takze western redcedar
Od: "Piotr Zajączkowski" <P...@i...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

wiadomości news:yJmL9.120124$%p6.12752217@twister.neo.rr.com...
> [...]
>
> Nie bylbym taki pewien czy od zawsze. Swierk na masowa skale zostal
> wprowadzony tam zdaje sie dopiero w XIX wieku. Przedtem wystepowal,

O ile wiem do konstrukcji budynkow nigdy nie byly wykorzystywane buk, jawor
i jesion, ktore do dzis wystepuja w znacznym udziale w drzewostanach
dolnoreglowych Beskidow. Owszem, lisciaki zostaly znacznie przetrzebione w
XIX w. ze wzgledu na rozwoj hutnictwa (wypal wegla drzewnego).

> Tak zwany "red western cedar".

Chyba jednak western redcedar a takze Pacific redcedar, giant-cedar,
arborvitae, canoe cedar, shinglewood (tak, tak - gonty z jego drewna nie
maja sobie rownych) i in..

>Sporo uzywalem

A do czego?

> Drewno po wyschnieciu bardzo lekkie. Najwazniejsze - odporne na warunki
> atmosferyczne, bardzo dobre do mebli ogrodowych.

Nie wymaga zabezpieczania w konstrukcjach podwodnych i ziemnych. Z Kanady
znane sa przypadki pozyskiwania drewna zywotnikow z terenow pozarzysk przez
ponad 100 lat po ich obumarciu. Drewno to mialo pelna wartosc uzytkowa. Ta
odpornosc jest powodowana obecnoscia w twardzieli zywotnikowej izomerow
thujaplicyny.

38. Data: 2002-12-17 14:06:10

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

> Chyba jednak western redcedar a takze Pacific redcedar, giant-cedar,
> arborvitae, canoe cedar, shinglewood (tak, tak - gonty z jego drewna nie
> maja sobie rownych) i in..

Nazwa wystepuje w roznych wersjach. W sklepie obok jest po prostu
"red cedar". "Western" dodaje sie dla odroznienia od "Eastern red cedar",
czyli, jak sama nazwa wskazuje, jalowca wirginijskiego - piekny zapach,
odstrasza mole, wiec wyklada sie nim szafy.

A pisownia osobna "red cedar" bije laczna "redcedar" w stosunku 32:1
(wedlug Googli).

> A do czego?

Meble ogrodowe, "deck" czyli z grubsza podest (byla kiedys tu na temat
terminologii dyskusja), boazeria.

Pozdrowienia,
Michal

--